Zrekonstruované nádraží v Českých Budějovicích se stalo památkou roku

Zrekonstruované nádraží České Budějovice. Autor: Tomáš NavaraZrekonstruované nádraží České Budějovice. Autor: Tomáš Navara

Stavbaři vrátili budově podobu, jakou měla v době uvedení do provozu v roce 1908.

Téměř čtyřletá rekonstrukce zchátralé nádražní budovy v Českých Budějovicích vynesla této stavbě titul Památka roku 2024, který každoročně vyhlašuje Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska.

„Velmi nás to potěšilo. Naše nádraží je opravdu krásné a máme z něj všichni radost, protože je to důstojná vstupní brána do Budějc, která doslova prokoukla od střechy po podlahu,“ komentovala to primátorka města Dagmar Škodová Parmová.

První velká rekonstrukce novorenesanční nádražní budovy z roku 1908 začala v červnu 2020 a završila se v únoru 2024. Oproti očekáváním se protáhla o rok a půl, neboť se ukázalo, že památka je v mnohem horším stavu, než se čekalo.

Například některé nosné konstrukce se musely zbourat a postavit nově, našly se jen ledabyle opravené škody po bombardování, objevily se problémy s kanalizací a především spodní vodou, kterou musel zastavit betonový sarkofág. To vedlo k nárůstu ceny z necelých 700 milionů korun na více než miliardu.

Stavbaři vrátili budově podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny.

Rekonstrukci provedly stavební firmy Metrostav, Edikt a Avers.

Památka roku 2024 – výsledky

kategorie velká (nad 2 mil. Kč)

1.místo – Budova železniční stanice – České Budějovice – Jihočeský kraj

2. místo – Tvrz – Bělá nad Radbuzou – Plzeňský kraj

3. místo – Stříbrný dům – Jihlava – Kraj Vysočina

kategorie malá (do 2 mil. Kč)

1. místo – Městský dům č.p. 31 – Příbor – Moravskoslezský kraj

2. místo – Restaurování obrazu „Domov“ – Ivančice – Jihomoravský kraj

3. místo – Vodní kaple sv. Jana Křtitele – Sázava pod Křemešníkem – Kraj Vysočina

Památka roku

Cena se uděluje za nejlepší projekt a realizaci obnovy movitých i nemovitých věcí, které mají významné památkové, architektonické nebo urbanistické hodnoty a jsou nositeli specifického charakteru prostředí (nemusí přitom jít o „kulturní památky“ dle zákona). Hodnoceny mohou být zejména budovy nebo soubory staveb, např. zámek, hrad, klášter, jejich areál, kostel, palác, radnice, divadlo, obytná stavba, charakteristická část zástavby, jakož i brownfield, veřejný prostor, park, sochy, varhany a jiné umělecko-řemeslné předměty.

Podívejte se, jak se měnilo českobudějovické nádraží

Nádraží v Českých Budějovicích před rekonstrukcí, odjezdová hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice, odjezdová hala před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPříjezdová hala v jižním křídle během rekonstrukce. Pramen: SŽRekonstrukce nádraží České Budějovice, příjezdová hala (červen 2022). Pramen: Správa železnicOdjezdová hala nádraží České Budějovice během rekonstrukce (prosinec 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOdjezdová hala, nádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽBudějovické nádraží, odjezdová hala po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice, odjezdová hala před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPůvodní chodba s toaletami. Dnes je z ní nová přístupová pasáž. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStejná chodba, budoucí pasáž (listopad 2022). Pramen: Správa železnicStejné místo, nová vstupní pasáž skrze severní křídlo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala s pokladnami (nejen) ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí, severní křídlo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRekonstrukce výpravní budovy v Českých Budějovicích, severní křídlo. Foto: Správa železnicStejné místo, nový vstup s pasáží, severní křídlo. Pramen: SŽNový severní vstup. Zde stávala parní lokomotiva a poté rumiště. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSejmutí lokomotivy 310.076 (Kafemlejnek) z železničního pomníku před nádražím v Českých Budějovicích (2009). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHlavní vchod do nádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Pramen: Správa železnicOprava nádražní budovy České Budějovice (listopad 2022). Pramen: Správa železnicVchod do odjezdové haly nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, okolí jižního křídla se ještě upravuje (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽOprava nádražní budovy České Budějovice, jižní křídlo (listopad 2022). Pramen: Správa železnicOprava nádražní budovy České Budějovice (listopad 2022). Pramen: Správa železnicZrekonstruované nádraží České Budějovice. Autor: Tomáš NavaraZrekonstruované nádraží České Budějovice. Autor: Tomáš Navara
Tagy kulturní památka nádraží České Budějovice
18 komentářů