Obce severně od Prahy volají po vybudování nové železniční spojky. Stát slíbil nové prověření

Územní studie odhaduje využití spojky až 30 tisíci lidmi denně.
Města a obce severně od Prahy spojená ve sdružení Koridor D8 vyzvaly ministerstvo dopravy, aby při budování budoucí vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan plánovalo i propojení s tratí z Prahy do Všetat. Od takzvané Líbeznické spojky očekávají především přesun řady lidí z individuální dopravy do vlaků díky výrazné úspoře času.
O Líbeznické spojce se mluví několik let, její vznik podpořila i územní studie pražského metropolitního regionu, kterou v letech 2022 – 2024 pořizovalo ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Prahou a Středočeským krajem. Přístup ministerstva dopravy a Správy železnic k jejímu vybudování je zatím spíše odmítavý.
Koridor D8, který sdružuje téměř 30 samospráv, poslal v minulých dnech ministerstvu dopravy společnou pozici na podporu tohoto strategického dopravního uzlu. „Výstavba Líbeznické spojky může významně přispět ke snížení individuální automobilové dopravy na dálnici D8 a silnicích I/9 a I/16 ve směru od Mělníka a Neratovic, ke zlepšení časové dostupnosti hromadnou dopravou pro obce mimo významné dopravní tepny a k rovnoměrnějšímu rozložení dopravní zátěže v regionu,“ uvedl Martin Klečka z Koridoru D8.
Obce severně a severovýchodně od Prahy bojují dosud s velmi špatnou kolejovou dostupností. Trať do Všetat je jednokolejná a za hranou kapacity zejména ve špičce. Líbeznická spojka by vedla z Líbeznic do Měšic na trati 070 Praha – Všetaty – Turnov. „Realizace Líbeznické spojky a terminálu Líbeznice pomůže efektivně provázat vysokorychlostní trať VRT Podřipsko s regionální dopravou. Odhaduje se, že jí využije až 25 000 cestujících na ose Praha–Neratovice–Mělník. Zároveň to vhodně doplňuje i souběžné plány na modernizaci tratě č. 070,“ dodal Klečka.
Územní studie počítá s vybudováním terminálu Líbeznice, který by sloužil jako přestupní uzel nejen pro vlaky, ale i autobusy. Podle studie proveditelnosti železničního uzlu Praha (2024) má Líbeznická spojka do roku 2050 potenciál až 25 000 cestujících denně, územní studie uvádí až 30 tisíc. Její realizace současně s plánovanou výstavbou VRT Podřipsko je zásadní pro maximální využití synergického efektu těchto dopravních investic. „Krok by výrazně přispěl k udržitelnému rozvoji regionu a zlepšení kvality života jeho obyvatel. Na tahu je Ministerstvo dopravy,“ dodal Klečka.
Líbeznice, kde bydlí současný ministr dopravy Martin Kupka, se dostaly do pozornosti loni, když vyšlo najevo, že Správa železnic na budoucí vysokorychlostní trati prodloužila u této obce plánovaný tunel.
Tunel v rovině u ministrova bydliště bude ještě o 200 metrů delší, než se dosud uvádělo
Ministerstvo dopravy na dotazy k Líbeznické spojce odpovědělo nezvykle až po třetí urgenci po téměř dvou týdnech. „Správa železnic situaci opakovaně analyzovala. V minulosti každé řešení, která se od sebe vždy značně lišila, musela zavrhnout. Jelikož se toto téma opět vrací, bude se SŽ situací tedy opět zabývat,“ uvedla mluvčí ministerstva Alena Mühl.