Obce severně od Prahy volají po vybudování nové železniční spojky. Stát slíbil nové prověření

Líbeznická spojka. Foto: IPR PrahaLíbeznická spojka. Foto: IPR Praha

Územní studie odhaduje využití spojky až 30 tisíci lidmi denně.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VýpravčíXY

Stejně se nic nepostaví. Všechny obce, kolem kterých by měla trasa železnice vést, budou okamžitě protestovat a žádat, aby vedla jinudy.

Martin K.

Btw, jen pro info, nápad z roku 2009, v souvislosti s (nakonec neuskutečněným) vznikem mezinárodního letiště Vodochody. Co myslíte, dávala by tato teať smysl i dnes?

https://www.zelpage.cz/story/krebsik/krajina_pro_auta_nebo_pro_lidi.png

Zpět k líbeznické spojce, za mě dobrý nápad, jen mi přijde duplicitní terminál Líbeznice s terminálem VRT Praha sever, nebudou si navzájem konkurovat?

Pavel Q

Někdy v roce cca 2014 vznikla Územně technická studie, která takovou spojku zahrnovala. Taky tam byla nová trať k vodochodskému letišti. Zato tam nebyl tunel Líbeznice.

Hnízdo

Jednoho dne se kupky hlíny na kterých byla VRT u Líbeznice začaly snižovat, až z toho začal vznikat zářez, časem se vedení dostalo i pod Líbeznický potok (už toto je dost bizarní) až z toho vznikl gigantický RAŽENÝ tunel délky 3.4 km na naprosté rovině v ceně přes 6 miliard…

rzc

Jeste par let Kupka ministrem, a bude z toho prvni gravitacni vlak na svete.

Ludva

Proč obce se STÁTEM diskutují detaily jejich tamní regionální dopravy? Vždyť lidem třeba z jihočeských Borovan nebo hanáckého Uničova do toho nic není jak se jezdí okolo středočeského Brandýsa /S. Boleslavi.

Když už s někým tyto regionální otázky diskutovat, tak se Středočeským KRAJEM.

Gwann

Kraj vlastni a stavi koleje?

Ludva

Most – Litvínov. Brno-Šlapanice. Praha-Zdiby.

Regionální otázky se nejlépe (a nejlevněji) vyřeší na místě samém..

Netřeba do toho tahat lidi z MuN rozeseté do různých úřadů, kteří vysokou školu nádražní promarnili tvorbou alternativní češtiny, např. namísto zatačka se vzmohli na oblouk.

Robert Pražák

Ne, ale objednává tam dopravu.

Náhodný Kolemjdoucí

Bez kolejí jim může objednat autobus nebo maximálně postavit tramvaj.

Jiří Šrámek

Ok. A co je tedy, třeba, obyvatelům Zákup do toho, že STÁT (resp. jeho SŽ) zlepšila spojení do zmiňovaného Uničova?

Panda

Tam by fakt nebylo špatné mít rovnou dva dvoukolejné tunely (předpokládám, že nemusí stát 2x víc než dva jednokolejné?) a spojku na Brandýs… A mít zastávku za OC Letňany (tram, společná pro VRT i regionálku) a Sídliště Čakovice (metro C, vlaky na staré 070 a směr Brázdim-Brandýs).

Vrjos

A kdo to zaplati?

Adam Ř

Jednoho dne by to bylo hezké, ale do té doby by to chtělo postavit VRT Německo – Praha – Brno – Ostrava, Berounský tunel a pár dalších důležitějších megastaveb. Pak třeba přijde čas a peníze i na takovéhle finesy

Panda

Chápu, pak je ale otázkou, jestli by VRT Praha-Brno-Ostrava, Berounský tunel, Praha-MB-Liberec(-DE/PL?), Krušnohorský tunel a možná i smíšená VRT Plzeň-Norimberk neměly mít přednost před Praha-Lovosice-Ústí, které by se řešily později a pořádně i s příměstem Neratovice/Brandýs, odbočkou na Most atd…

Panda

Pro zvyšení potenciálu by bylo super řešit i lepší zakončení linky na Mělníku (ideálně udělat divokou odbočku k Pivovaru).

Radek

naprostý nesmysl je kombinovat regionální dopravu s VRT v jedné stopě. a současná 070 by jako zůstala? pořád taky není jasná trasa Praha -Brandýs 🙁

Panda

Pokud je současný výjezd z Prahy (070) nekapacitní, pomalý a nejde jednoduše elektrizovat, tak to naopak dává celkem velký smysl, ne? Zároveň by klidně mohla zůstal linka po stávající 070 zakončená střídavě Neratovice / Měšice / Čakovice (ve špičce 60/60/30) s nějakým zahuštěním zastávek (Nouzov, Havraňák, Sídliště Čakovice, Měšice – Revoluční).

Antonín

Měla by se především co nejdříve zdvojkolejnit a elektrifikovat trať 070.

Panda

Za mě je na zdvojkolejení a elektrizaci tak akorát úsek „odb. Tůmovka“ – Všetaty (spolu s výstavbou Líbeznické spojky) a pak MB-Turnov dle plánu modernizace Praha-Liberec… Kolem Kbelského letiště elektrizace stejně nejde a osobáky Praha-„stará 070“-Neratovice i Praha-„líbeznická spojka“-Všetaty-MB Město dojedou neelektrizované úseky (tč. bez dálkové dopravy) v pohodě na baterky. Dálkovka i nákladka pojedou většinově přes Všeljany a Bezděčínskou spojku…

Vít

Joooo Líbeznice, že jste to neřekli hned “schváleno”.

MaT

Než se ke schvalování tohoto propracují, kdo ví, odkud bude v té době úřadující ministr…

Tomáš Záruba

Tohle je nutné řešit jako dvě různé tratě vstupující do ŽUP od severu, protože:
a) Na jedinou dvoukolejku se to nevejde
b) Na VRT by musela i v regionálce jezdit způsobilá vozidla
c) Na trase VRT přes Balabenku není reálné udělat předměstskou stanici (nemyslím teda u skládky 🙂 ) a je špatně poprvé zastavit až na Wilsonu)
d) Ten „další“ vstup lze využít i jako základ pro řešení Brandýsa

Radek

jako myslíte, že někdo pojede přes Líbeznice, Neratovice do Brandýsa?

Tomáš Záruba

Jako že tunel z Vysočan do cca Ctěnic, napojující Čakovice a dále modernizovanou 070 jedním směrem a Brandýs směrem druhým.

Oldřich Sládek

K bodu b)
Byl jsem a jsem nadále odpůrcem řešení VRT francouzským modelem, podle mého je v našich podmínkách hloupost na entou nedělat nové tratě pro smíšený provoz. Čehož je potom důsledkem i tato „marginálie“.

Ing. Vladimír Bílý

Tak otázka je, kde má být rozhraní VRT a konvenční trati. V metropolích nikde nevede čistá VRT až na hlavní nádraží. Posledních X kilometrů bývá vždy po konvenční trati se smíšeným provozem a to X je k diskuzi.

Tomáš Záruba

Vzhledem k (a, c) je to však úplně jedno.

Ing. Vladimír Bílý

a) Čekáte, že po VRT bude k Roudnici jezdit 10 vlaků za hodinu? Já tedy rozhodně ne:-) c) Nevidím důvod, proč by nemohla mít budoucí estakáda nad Sokolovskou takové technické řešení, aby zde mohla vzniknout zastávka umožňující přestup na metro B. Spíše mám obavy o budoucí kapacitu železničního uzlu jako celku, než konkrétního 4km dlouhého tunelu, kam by se 12 vlaků za hodinu v jednom směru nejspíše vešlo.

rzc

Tokyo? Osaka? Nagano? Hiroshima?

Ing. Vladimír Bílý

Tak z logiky věci je zřejmé, že řeč je o Evropě a ne Japonsku, kde mají konvenční tratě metrový rozchod a smíšený provoz není jaksi vůbec možný.

fous55

Hlavně je naprostá blbost stavět to do UL jako VRT. Když to bude až do Líbeznic na 200 km/h (ztráta cca 1 minuta), tak se zvýší kapacita a na jednu trať vejde i ta regionálka.

Náhodný Kolemjdoucí

Je to dost blízko Prahy, budou vysokorychlostní vlaky v těch místech už o tolik rychlejší než moderní EMU? Navíc když jim tam uvažují dát do cesty ještě terminál Praha Sever?
Nebo to bude tak úzké hrdlo, že i jeden nebo dva páry vlaků za hodinu už by měly zásadní dopad?

tarten

30 000 je hodně. Spíš bych se ptal, jestli v ranní špičce bude stačit čtvrthodinový interval.

Náhodný Kolemjdoucí

To ano, pokud by tam mělo jít vše, tak by to bylo mělo na VRT výrazný dopad.
Myslel jsem, že by většina vlaků dál jezdila přes Skály a jen vybrané R by jezdily přes Terminál Líbeznice.

tarten

Pro terminál Praha Sever se už teď počítá s nějakými 7 rychlými páry za hodinu.

Hnízdo

Vážně si někdo dovedete představit, že když si Kupka prosadil RAŽENÝ tunel za minimálně 6 miliard, aby ho nerušila VRTka při rychlosti 250 km/hod, že dovolí vést nějaké rychlé regionální vlaky rychlosti 160 km/hod za svým domem?

To je předem politicky zabité řešení

Panda

Rozdíl může být v zastávce u Líbeznic – dojezd za 10-15 minut na Hlavák může odpor (tlak sousedů na ministra) zásadně zmírnit.

Adam Ř

Kupka za půl roku bude pryč…

Radek

kde máte nějaký důkaz , že si Kupka prosadil ražený tunel? rád se dám poučit. zatím jsou to jen plky typu JPP. kolik tunelů si prosadily MČ pro D0 na severu nebo pro vedení VRT do Vršovic? tam to nekritizujete …

mordseshadry

Je neuvěřitelné, že obce jsou PRO novou trať.

Mnohem významnější by ale bylo propojení Vysočany-Brandýs s potenciálním prodloužením směr Benátky n.J. Tam jsou taky pro?

v

Jsou pro, vždy’t to Patrik Zandl protlačil a dohodnul s obcemi. Trat z Brandýsa má jet až někam k Satalicům a na odbočce skály se připojit do Vysočanské trati. Že se tato trat měla rekonstruovat na čtyřkolejku nekomentujme..

Pavel Q

Z hlediska Brandýsa, nebylo by rychlejší přímo z Brandýsa na Skály, tj. jižně od Vinoře, neobkružovat Satalice kolem dokola? Taková varianta je taky malovaná.

Adam Ř

Tam by klidně mohli zandat rovnou pětikolejku: 2 koleje na Brandejs, dvě na Lysou a jednu na Čakovice

X 1

Tato spojka by, v případě realizace, výrazně přispěla k omezení kapacity VRT na výjezdu z Prahy. Proto by, v souvislosti i s plánovanou trasou VRT do Loun a Mostu, stalo za zvážení, zda úsek až po odbočku VRT Poohří, neudělat jako čtyřkolejnou. Kdy budou mít vždy dvě a dvě koleje separátní těleso a tunelový tubus. Vyřeší to kapacitní problémy ale i přinese benefity v podobě jednoduší údržby či mimoŕádností, kdy každé těleso dokáže synergický nahradit to druhé s výrazně menším omezením schopností provozu. Socioekonomický efekt pro odbočku na Neratovice a Mělník by byl velmi významný a troufám si tvrdit, že… Číst vice »

Petr S.

Stat „slíbil“ nové prověření? Z toho článku na sto honů čiší „Zas nám tenhle nesmysl přistál na stole, tak se tím teda zabývat musíme, ale nějaké nadšení a tím méně výsledky nečekejte „. 😢

tarten

Spíš z toho čiší „zase po nás chtějí 100 miliard“.

Adam Ř

Mně se to zdá rozumné. Sice se trochu zpomalí doprava od Ústí, ale zase se naprosto zásadně zrychlí od Neratovic/Mělníka. Samozřejmě dlouhodobě by bylo ideální pro Neratovice udělat jiné řešení, ale do té doby je lepší trochu zdržet Ústí, než ponechat Neratovice/Mělník v té hrůze, ve které jsou

Zdrasa

Cože? Oni by chtěli NOVÉ tratě? V místech, kde by dávaly smysl? To jim ti politici nevysvětlili, že „železnice je technologie 19. století“ a že jim mají stačit nové a nové dálnice? 🙂

PetrM

Přesně tak, jak se toho chytnou politici, zase to bude výsledek jako od holubů. 🙁

Honza

Toho bohdá nebude aby kolem Kupky vedla nějaká rušivá železnice na nějaké Neratovice a Mělníky. Tam bude ticho a klid, však proto si zařídil tunel. Chjo kdyby tohle aspoň opět neoddálilo případnou reko tratě, ale dokud budou další a další studie, tak se nic dít nebude :/. Ale každopádně spojka by byla dokonalá, to by zkrátilo času naprosto neuvěřitelně.

Lukáš

Ano, uděláme vám studii, pro jistotu hned tři…

Paterson

Stát takticky potlačuje občasné šotozáchvaty, protože nemůže dotovat lidem z okolí MB jejich šotozálibu a jejich požadavky na financování muzejní železnice z 19.stol. To tito ššš húhú jedinci neví, že stát má sám málo peněz na dálnice, které nàm zdarma ničí zahraniční tranzit? Ať stojí jako ostatní ovce poslušně v kolonách na posvátné D10 a nevymýšlejí scifi jak cestovat pohodlně a rychle.

El Barto

Halásku, to že máš plnou hlavu „posvátných dálnic“ už všichni vědí, netřeba to dále ventilovat.

Gwann

V Cernovicich by melo omezit pristup na internet

Frantisek X

Ten „terminál“ Líbeznice má být aspoň někde při obci, nebo již téměř tradičně v poli, s nutností dojet si autem (jako to dělá i zmíněná VRT „Podřipsko“)? Které tam člověk jedoucí odjinud mít nebude, pokud si je k tomu účelu nekoupí a neodstaví tam na rozlehlém parkovišti…

Tom Matto

Neumí k tomu terminálu v poli dojet i třeba autobus HD?

Air Traveller

autobus nic?

Petr

To už ministrem dávno nebude… 😈
Jinak Praha – Neratovice a zejména Neratovice – Brandýs – Čelákovice jsou fakt „vyhlídkové dráhy“. Zejména v druhém případě pro každodenní dopravu nepříliš atraktivní. Rekonstruovat a zrychlovat. Včera bylo pozdě.

PetrM

Trať je ve stavu … zoufalém. Ale když se dnes podíváte na dojezdové doby z Neratovic do centra Prahy tak vlak vs bus 348 vychází v podstatě stejně. S dvěma rozdíly 348 projíždí městem takže většina lidi to má na něj blíže, ale zároveň trpí relativně vysokými zpožděními na příjezdu do Prahy, průměrně odhadem 20 – 25min, v ranní špičce, přičemž nejsou výjimkou zpoždění mezi 45 – 60 min na příjezdu na Ládví. Takze i dnes je vlak varianta o které se můžeme bavit, jakmile by se trať trochu vylepšila bude hrát jednoznačně prim.

jaroslav.dohnalik

Často jezdím z Nera na Vysočany a Černý Most a z výše zmíněných důvodů je vlak daleko lepší volbou.

v

Potvrzuji a kdyby jezdili každou hodinu rychlíky, jako o víkendu jeZdí KZC, bylo by t o super.

MKL

Jo to byla sláva, když dělali někdy v roce 2017 rekonstrukci 😀 a do dnes nikdo nezrušil ani těch 40km/h v Jiřicich ,inu Dobrá Správa originál 😀 16km to ujede za skoro pouhých 40minut 😀 😀 takže auto je jasná volba 😀 😀

Jaaa

Nevím, jestli je vhodné přetěžovat poslední úsek VRT příměstskou dopravou. Řekl bych že ne, protože dojde k degradaci kapacity celého zbytku trati.

Ta trať by měla vzniknout nově, napojit se přímo na NS2 a mělo by se zastavovat i v Praze a dalších obcích blíže ku Praze

Tím se to ale celé odsunuje časově někam do neznáma.

MP22

To není pravda, stačí v posledním úseku snížit rychlost a kapacita se dramaticky navýší. Není problém aby se z Prahy po odbočku na Neratovice jelo 160-200 a pak se vlak za terminálem Sever rozjel na nějakých těch 300+.. ono to stejně povede vesměs městem nebo tunelem a ani v jednom fakt 320 nečekejte

mgr.pavel

“ stačí v posledním úseku snížit rychlost “ – a tím prodloužit cestovní rychlost všem VRT vlakům.

To je podobně hloupé, jako dát posledních 30km dálnic ku Praze omezení na max 100 protože hustý provoz.

Daniel Jablonecký

Cestovní rychlost můžete zvýšit nebo snížit, ale určitě ne prodloužit nebo zkrátit.

mgr.pavel

Jo, jasně, myslel jsem prodloužit dobu jízdy.

Chceme zde stavět VRT jako rychlé spojení, ale pak si je zpomalíme příměsteskou dopravou?

MP22

Tak jestli si myslíte, že na úseku dálnice, kde projedou vyšší tisíce aut za hodinu je snížení rychlosti blbost, tak jste dost mimo.. nesnížit rychlost by znamenalo tu silnici ucpat, ale na to nesmíte selským rozumem, to chce přemýšlet lépe než za starověku

mgr.pavel

No a není lepší v té analogii vedle postavit paralelní silnici, co odvede lokální dopravu od tranzitující dálkové na dálnici?

Karel Mio

Naopak to, co píšete, je super chytré řešení, které právě hustý provoz kompenzuje.

Bram

Ideální by bylo, kdyby vznikla nová trať z Vysočan do Čakovic, bylo by to vhodné i jako zárodek VRT směr Ústí nad Labem, protože neočekávám, že by se i ve vzdáleném budoucnu podařilo projednat další patro mostů na Balabence coby odbočku VRT na Ústí nad Labem. Nakonec i ty příšerné silniční mosty na Balabence budou zbourány a vnitřní silniční okruh půjde po zásluze pod zem. Další dopravně inženýrské běsnění už nikdo nechce, naopak všichni chtějí místa pro život. Proto se bude muset trať v Liboci i přes silný odpor úředníků zahloubit, stejně tak musí Radlická radiála většinově pod zem.

Ing. Vladimír Bílý

Pochybuji, že by se ve střížkovském tunelu jezdilo reálně výrazně více, než 200. Některé studie udávají návrhovou rychlost i nižší, vzhledem k tomu, že na jeho konci přes Balabenku se dá čekat rychlost okolo 100kmh. Jde také o hluk při vjezdu a průřez tunelu a malovat si jej na 320 opravdu nemá smysl. Čili příměsto na 160 by v něm nemuselo pro VRT provoz znamenat zásadní omezení, pokud by k oddělení pomalé a rychlé vrstvy došlo hned u severního portálu tunelu.

Jaaa

No ano, nakonec bude na celé VRT Praha – Ústí těch 320 km/h na 10 kilometrech trati, ne? Z jedné strany chcete zpomalovat v tunelu v Praze, z druhé si projektanti šikovně nakreslili zpomalení přes Labe, do toho zpomalený tunel přes Středohoří. Tyhle věci se mají dělat pořádně, jinak jsou to vyhozené peníze. No a navíc si vesele uděláte další úzké hrdlo. Jeden problém a stojí celá doprava na sever od Prahy? Jako proč? Příměsto si vlastní koleje zaslouží, tak jako si je zaslouží v Drážďanech, Mnichově i kdekoli jinde. Míchat to dohromady je přežitek a nesmí se to už… Číst vice »

v

Jako původní projekt VR|T sever, než to Krupka group,přitáhli k D8, vyúsťoval v poli za Kbely a Cakovicemi, před \ctěnicemi a přezleticemi. O pár km dál se plánuje severní část okruhu kolem Prahy, tady mohl být luxusní terminál křížení vlaku. VRT a dálnice.. skoro lepší, než Praha východ=Nehvizdy. Ale pak se,tunel přesměroval k dálnici a vznikly tyto problémy

Frantisek

Hmm dalsi studie, ted uz se o osud te trati nebojim.

Jan Hašek

…aneb jak odložit dvoukolejneni a elektrizaci trati vysocany odb.Skaly-Neratovice-Všetaty

Ondřej Wagner

Já si myslím, že tě trati z Prahy do Vsetat by výrazně pomohl také dvoukolejny tunel mezi Balabenkou a Čakovicemi. Myslím, že zejména u příměstských železnic zajížďky, jako je ta přes Satalice, výrazně zpomaluji dopravu a tak snižují konkurenceschopnostj železničního spojení v osobní dopravě

El Barto

A není účelem příměstské železnice obsloužit i takové části, jako jsou ty Satalice? Nebo jste myslel mít vedle sebe paralelně ten tunel i trať v současné trase?

Bram

Není účelem přes Satalice vozit vlaky kategorií Sp a R, zbytečně jim to prodlužuje jízdní dobu.

Antonín

Dopravu výrazně zpomaluje především jednokolejnost, s ní spojená nutnost vaty při křižováních a výrazná nestabilita jízdního řádu na přetížené jednokolejné trati.

Kubrt

Možná kdyby ty obce viděly, že s tratí Praha Všetaty se něco děje, tak by nehledaly spásu u VRT.

Petr-666

tam elektrizaci brání „pár metrů“ průjezdu těsně před ranvejí letiště Kbely

Náhodný Kolemjdoucí

Tam to mělo jít pod zem stejně jako plánovaný obchvat Kbel a Satalic, o kterém se tu psalo nedávno. Pokud by ten obchvat existoval, tak by to tam zároveň mohlo SŽ v klidu rozkopat.

Jaaa

Jako by to nešlo zakopat.

mic

Pokud se dobře pamatuju, tak něco podobného se k vysokorychlostního výjezdu z Prahy malovalo od začátku. poslední dobou jsem tenhle sjezd nevídal. Podle mého názoru by se parádně zkrátil dojezd od Neratovic a Mělníka, byť by se možná hodila zastávka dřív než na Hln. Ale nikoli v Líbeznicích :o)

Honza1

Ideálně v kombinaci s reko trati přes Čakovice.

mic

Čakovická vyhlídková dráha by se tak stala zbytečnou. Možná by mělo smysl ji nahradit tangenciální tramvají propojující červené a žluté metro.

Frantisek X

A co naopak využít to, co už máme? Prodloužit C k této trati (a sídlišti) do Čakovic, a propojení barviček je na světě – ani to nebolelo. 🙂 Variantně se nabízelo prodloužení vlečky z Čakovic k metru do pole u Letňan, ale to už je vzhledem k tamním úpravám z poslední doby těžko proveditelné (jak jednou něco zrušíte…).

mic

Proti prodloužení céčka do Čakovic já osobně nic nemám, ale zjevně se s tím nepočítá…
Jo a tramvaj má tu výhodu, že umí jezdit po ulici a nepotřebuje prodlužovat vlečku.

Jouda

Jenže tram i vlak jsou hlučné. Pokud něco do ulic, tak troljbus. Jinak jen metro, to je v podzemí.

Náhodný Kolemjdoucí

Jaká vlečka z Čakovic do Letňan? Ta zrušená, která vedla do areálu Letova?