Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem, nahradí „začarovaný“ přejezd

Od tragického střetnutí pendolina s kamionem uplynulo téměř deset let, přestupků na přejezdu je ročně přes 200.
Správa železnic (SŽ) zahájila ve čtvrtek ve Studénce stavbu nového podjezdu pod železničním koridorem. Podjezd nahradí stávající frekventovaný přejezd.
Stavba začala téměř deset let od chvíle, kdy se na tomtéž „začarovaném“ přejezdu, jak jej nazval sám ministr dopravy Martin Kupka, střetlo pendolino s polským kamionem. Nehoda si vyžádala tři ztráty na životech a dvě desítky zraněných. Tragický incident navíc nemusel být jediný. Čtyřkolejný přejezd sice prošel po nehodě úpravami, přesto na něm řidiči často porušují pravidla.
Jak potvrzují data z instalované kamery, ročně dojde na přejezdu ve Studénce k více než dvěma stovkám dopravních přestupků. Jen letos jich bylo už kolem třiceti. Jeden z místních obyvatel novinářům řekl, že podjezd bude pro Studénku obrovskou úlevou.
Přípravu stavby provázely podle šéfa SŽ Jiřího Svobody problémy s náročnými výkupy pozemků.
O čtvrt miliardy levněji
Nový podjezd vybudují společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Investice si vyžádá téměř 600 milionů korun, což je o asi 270 milionů méně, než byla maximální přípustná nabídka v tendru. Provoz vlaků zůstane po celou dobu výstavby zachovaný, omezená bude jízda po některých kolejích. Kompletně hotovo má být na jaře roku 2027.
Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a široký 12,3 metru. Počítá se s jeho rozdělením na tři části: jízdní pruh pro auta, pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Stejné členění bude i u nájezdových ramp na obou stranách podjezdu.
„V rámci projektu projde úpravami také několik dalších komunikací přímo ve Studénce. Především se vybuduje nová obslužná komunikace pro kamiony, která bude směřovat od průmyslového areálu ve Studénce přes Butovickou ulici k dálnici D1. Proměna čeká i nedaleký přejezd v ulici R. Tomáška na lokální trati ze Studénky do Bílovce, což si také vyžádá úpravy navazujících silnic,“ uvedla SŽ
Česko a přejezdy
SŽ se v rámci zahájení stavby pochlubila investicemi do bezpečnosti na přejezdech. Jen v letošním roce posílí bezpečnost na dalších 128 z nich. Investice vyjdou na 1,6 miliardy korun. Na české železniční síti je podle Svobody aktuálně 7 533 přejezdů. Řekl, že v evropském srovnání je tuzemsko v těchto počtech na špici.
„Prostřednictvím kontinuální modernizace přejezdů a také osvětových kampaní se daří snižovat počet nehod na přejezdech. Loni na nich došlo ke 133 střetům, což bylo nejméně za posledních pět let,“ dodala SŽ.
V době, kdy se ve Studénce slavnostně poklepával základní kámen nového podjezdu, došlo k dalšímu nebezpečnému incidentu na přejezdu v České Třebové. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz tam kamion vjížděl do kolejiště rušného koridoru v momentě, když se zrovna spouštěly závory. Jedna z nich se vozidla dotkla, řidiči se naštěstí podařilo vycouvat. Strojvedoucí přijíždějícího vlaku navíc aktivoval rychlobrzdu. Policie případ vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení.