Žitavské úzkokolejky s parním provozem svezly nejvíce cestujících za čtvrt století
Jedna z velkých turistických atrakcí nejen pro železniční fanoušky těsně za česko-německou hranicí hlásí rekord v počtu cestujících. Vlaky po
Jedna z velkých turistických atrakcí nejen pro železniční fanoušky těsně za česko-německou hranicí hlásí rekord v počtu cestujících. Vlaky po 16 kilometrech úzkokolejné tratě ze Žitavy do Oybinu a Jonsdorfu loni svezly 229 320 cestujících, o 7,2 % více než před rokem. Je to nejvíce od roku 1994, kdy trať převzala společnost Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG).
Úzkokolejka s rozchodem 750 milimetrů se postupně stala velkou atrakcí regionu Žitavských hor. Firma si v tiskové zprávě pochvaluje úspěch nových nabídek pro turisty, například ubytování v železničních vagónech nebo nádražní budově. Dopravce dlouhodobě míří také na rodiny s dětmi, kromě oblíbených otevřených vagónů bez střechy loni vzniklo velké dětské hřiště s železniční tématikou na nádraží v Oybinu.
V běžném provozu jezdí na úzkokolejce soupravy tažené parní lokomotivou. Trať začali stavět v roce 1889, navazovala na dnes již neexistující trať ze Žitavy do Heřmanic. Trať vede ze Žitavy do Bertsdorfu, kde se rozdvojuje do Oybinu a Jonsdorfu. Na 16 kilometrech dosahuje převýšení téměř 200 metrů. Původně měla kvůli těžbě hnědého uhlí zaniknout, politické změny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století ale vedly k její záchraně.
Úzkokolejky jsou častým cílem i českých zákazníků, jedním z důvodů je i příznivá cena při nákupu jízdenky Euro-Nisa v Česku. Ta stojí 160 Kč na osobu nebo 320 Kč pro skupinu až pěti lidí. Od změny jízdního řádu ale platí nově k této jízdence povinný příplatek 5 euro (3 euro pro cestující se zlevněnou jízdenkou) na osobu u jízdy s parní lokomotivou Německý personál se v minulosti naučil mluvit částečně česky.