Velký přesun na žitavské úzkokolejce. Kvůli opravě mostu musel dopravce přestěhovat vozy

Zázemí SOEG v Bertsdorfu. Foto: SOEGZázemí SOEG v Bertsdorfu. Foto: SOEG

Centrem provozu se dočasně stane Bertsdorf.

Nezvyklý přesun desíti vozidel a lokomotiv proběhl minulý týden na úzkokolejné železnici ze Žitavy do Oybinu a Jonsdorfu. Na více než tři měsíce bude odříznuto hlavní depo úzkokolejek na žitavském hlavním nádraží a vozidla budou umístěna ve výtopně v Bertsdorfu.

Důvodem je rekonstrukce mostu přes Mandavu v Žitavě. Úzkokolejka těsně za českými hranicemi je oblíbeným turistickým cílem. Od zítřka zde začíná výluka, kdy nepojedou vlaky mezi žitavským hlavním nádražím a stanicí Zittau Vorstadt. Ve zbývajících úsecích budou vlaky dál jezdit. Výluka potrvá do 30. června letošního roku. Po Žitavě vlak nahradí autobusy.

Centrem provozu se tak dočasně stane stanice Bertsdorf, která musela projít i mírnou úpravou. Na pravidelné používání parních lokomotiv totiž není připravena, muselo tak dojít k úpravám rampy, ze které se budou lokomotivy zauhlovat. Větší opravy či údržby lokomotiv mají i nadále probíhat v žitavském depu. Pokud bude takový zásah potřeba, přesunou je po silnici.

Úzkokolejka s rozchodem 750 milimetrů se postupně stala velkou atrakcí regionu Žitavských hor. V běžném provozu jezdí na úzkokolejce soupravy tažené dieselovou nebo parní lokomotivou. Trať začali stavět v roce 1889, navazovala na dnes již neexistující trať ze Žitavy do Heřmanic. Trať vede ze Žitavy do Bertsdorfu, kde se rozdvojuje do Oybinu a Jonsdorfu. Na 16 kilometrech dosahuje převýšení téměř 200 metrů. Původně měla kvůli těžbě hnědého uhlí zaniknout, politické změny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století ale vedly k její záchraně.

Zázemí SOEG v Bertsdorfu. Foto: SOEGPřesun vozidel žitavských úzkokolejek do Bertsdorfu. Foto: SOEGPřesun vozidel žitavských úzkokolejek do Bertsdorfu. Foto: SOEG
Tagy SOEG Žitavské úzkokolejky Zittauer Schmalspurbahn
10 komentářů