LOT 3a leaderboard

Tip na výlet: V Žitavě zpřístupní zázemí úzkokolejek, poprvé s prohlídkou v češtině

Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEGSouběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG

Provozovatelé úzkokolejných tratí v Žitavě a okolí si připravily poprvé prohlídku zázemí celé firmy a především depa pro české návštěvníky.

Provozovatelé úzkokolejných tratí v Žitavě a okolí si připravily poprvé prohlídku zázemí celé firmy a především depa pro české návštěvníky. 28. října ho zpřístupní s prohlídkou v češtině. Dosud bylo možné si depo prohlédnout jen s komentářem v němčině.

„Letos máme celkem šest prohlídek, ale všechny jsou v němčině. Protože se množí dotazy českých fanoušků železnice, napadlo nás jednu přidat s českým komentářem, a to právě na český státní svátek v pondělí 28. října,“ řekl Alfred Simm pracovník marketingu dopravní společnosti SOEG, která úzkokolejku provozuje.

Návštěvníci se zájmem o nahlédnutí do depa i lokomotivních dílen se sejdou 28. 10. v 11:00 před budovou úzkokolejného nádraží v Žitavě. A co uvidí? „Necháme je nahlédnout do výtopny, která ač slouží sto let staré technice splňuje nejmodernější ekologické požadavky, podíváme se do dílen, kde svépomocí restaurujeme staré vagóny a nahlédneme i do depa, kde jsou odstavené vozy, které zrovna nejsou v provozu. A protože pondělí je v Německu normální pracovní den, bude vše za plného provozu,“ doplnil Simm.  Prohlídka začíná 11:00, objednávat předem se není třeba. Vstupné je 5 eur.

Žitavská úzkokolejka patří k několika úzkokolejným železnicím v Sasku, které ještě provozují parní lokomotivy v běžném denním pravidelném provozu. Založena byla roku 1890, aby dopravovala rekreanty ze Žitavy do nedalekých Žitavských hor. Největší rozkvět zažila na začátku 20. století, kdy mezi lety 1913 až 1943 byla trať částečně dvoukolejná. Trať sloužila i k přepravě nákladů, která na trati fungovala až do 90. let.

V nedávné historii hrozilo železnici hned dvakrát zrušení, jednou v osmdesátých letech kvůli předpokládanému rozšíření důlní činnosti v okolí města Žitavy a jednou v 90. letech kvůli ztrátovému provozu. Dnes úzkokolejku provozuje společnost založená městem Žitava a všemi obcemi, kterými trať prochází. Za posledních 20 let se povedlo zrekonstruovat trať i drážní budovy, renovací prošla i většina vozidel. Železnice ročně přepraví na 200 tisíc cestujících, podíl návštěvníků z České republiky každoročně roste.

Tagy Žitavské úzkokolejky Zittauer Schmalspurbahn
9 komentářů