umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Cestovní ruch Dopravci Železnice

Tip na výlet: V Žitavě zpřístupní zázemí úzkokolejek, poprvé s prohlídkou v češtině

Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG
Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG

Provozovatelé úzkokolejných tratí v Žitavě a okolí si připravily poprvé prohlídku zázemí celé firmy a především depa pro české návštěvníky. 28. října ho zpřístupní s prohlídkou v češtině. Dosud bylo možné si depo prohlédnout jen s komentářem v němčině.

„Letos máme celkem šest prohlídek, ale všechny jsou v němčině. Protože se množí dotazy českých fanoušků železnice, napadlo nás jednu přidat s českým komentářem, a to právě na český státní svátek v pondělí 28. října,“ řekl Alfred Simm pracovník marketingu dopravní společnosti SOEG, která úzkokolejku provozuje.

Návštěvníci se zájmem o nahlédnutí do depa i lokomotivních dílen se sejdou 28. 10. v 11:00 před budovou úzkokolejného nádraží v Žitavě. A co uvidí? „Necháme je nahlédnout do výtopny, která ač slouží sto let staré technice splňuje nejmodernější ekologické požadavky, podíváme se do dílen, kde svépomocí restaurujeme staré vagóny a nahlédneme i do depa, kde jsou odstavené vozy, které zrovna nejsou v provozu. A protože pondělí je v Německu normální pracovní den, bude vše za plného provozu,“ doplnil Simm.  Prohlídka začíná 11:00, objednávat předem se není třeba. Vstupné je 5 eur.

Žitavská úzkokolejka patří k několika úzkokolejným železnicím v Sasku, které ještě provozují parní lokomotivy v běžném denním pravidelném provozu. Založena byla roku 1890, aby dopravovala rekreanty ze Žitavy do nedalekých Žitavských hor. Největší rozkvět zažila na začátku 20. století, kdy mezi lety 1913 až 1943 byla trať částečně dvoukolejná. Trať sloužila i k přepravě nákladů, která na trati fungovala až do 90. let.

V nedávné historii hrozilo železnici hned dvakrát zrušení, jednou v osmdesátých letech kvůli předpokládanému rozšíření důlní činnosti v okolí města Žitavy a jednou v 90. letech kvůli ztrátovému provozu. Dnes úzkokolejku provozuje společnost založená městem Žitava a všemi obcemi, kterými trať prochází. Za posledních 20 let se povedlo zrekonstruovat trať i drážní budovy, renovací prošla i většina vozidel. Železnice ročně přepraví na 200 tisíc cestujících, podíl návštěvníků z České republiky každoročně roste.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Liberal shark

Cesta ze Žitavy na hrad Ojvín je krásná. Obojí patřilo českému království.

VRT

Naštěstí (pro úzkokolejku) už nepatří.

Michal

Na českém území (Frýdlant-Heřmanice) nemělo torzo původní trati žádný přepravní potenciál (podél trati, žádné památky ani zajímavosti). S nutností přepřahat v Dětřichově lokomotivu se vytrácela i možnost konkurovat autobusu. A od doby co zanikl lom na štěrk, už u nás nebylo co vozit. V NDR se úzkokolejka držela jen díky dolu na lignit. Pro přespolní připomínám, že trať vedla původně z Žitavy (Zittau) přes Bogatynu (Reichennau) do Frýdlantu. A k tomu dosud existující směr Zittau – Oybin (Jonsdorf). Přeshraniční provoz byl poměrně rušný. Trať Zittau – Frýdlant projel vlak naposledy 10.5.1945. Pak Polsko provoz na svém úseku zastavilo a následně… Číst vice »

K.S.

Mnoooo… technicky vzato je to asi stále jenom v zástavě proti nějakým 12 tisícům zlatých, nebo podobné sumě.

Leipaer

…a České království v té době patřilo do Svaté říše římské. Škoda jen, že pokračování úzkokolejky přes Reichenau, dnes Bogatynu, do Frýdlantu zaniklo s posledním posunem sousedních hranic od kladské Nisy k lužické.

ČD4ever

Stojí to za návštěvu. Byl jsem tam před 5 lety na Velikonoce s extra programem. Jízdenka Euro-Nisa Ticket spolku ZVON koupená v ČR by měla fungovat i dnes.

Pavel

Priplatek za paru me prekvapil. Drive nebyl. Preskakovali jsme z vlaku do vlaku a projezdili cely den…
Nevite, zda se plati jednorazove a plati k Euronise tiketu cely den. Nebo se plati pro kazdou jizdu znovu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast