Žitavské úzkokolejky s parním provozem svezly nejvíce cestujících za čtvrt století

Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEGSouběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG

Jedna z velkých turistických atrakcí nejen pro železniční fanoušky těsně za česko-německou hranicí hlásí rekord v počtu cestujících. Vlaky po

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Těch 5 Eur příplatek je za jednu cestu jedním spojem, nebo jde o příplatek platný (k celodennímu Euro-Nisa Ticketu) rovněž celodenně?

JanSuchy

Nový tarif opravdu nepotěšil. Já měl rád Stadtverkehr, na nádraží Zittau Vorstadt se v pohodě parkovalo, svezl jsem se se dvěma dětmi na hlavní a zpět za 5 eur, manželka zatím nakupovala v REWE. Alespoň Führerstandsmitfahrt by stále měla být za 2,5 eur. Nevíte, zda je stále o víkendech hřiště od 12:00 do 14:00 „zavřené“.

John

Velká gratulace ! Proč to takto nemůže fungovat na JHMD, okolní krajina kolem tratě má toho taky spoustu, co nabídnout. Kdyby nedej bože se trochu zainvestovalo a udělalo by se taky dětské hřiště a třeba i něco víc, bylo by to moc hezké a výletníci by se jen hrnuli. Ruku na srdce, koho fascinuje se projet 50 let starým Btučkem ? Teď dostanu od šotoušků pořádnou nálož palců dolů, ale normální provoz s TU 47 a Btu bych zrušil a zavedl v sezóně, ať už zimní nebo letní parní vlaky ve 2 hodinovém taktu a v exponovaných časech klidně i… Číst vice »

Boris Čajánek

U nás je to tak, že z parního provozu dotujeme základní dopravní obslužnost. Když otevrěeme otázku úhrady prokazatelné ztráty v závazku veřejné služby, tak se na nás všichni sesypou, že jsme vyděrači. Dokonce je nám vyčítáno, že chceme dosahovat zisk. Nikdo z Vás si nedal tu práci, aby porovnal cenu, za kterou kraje nutí jezdit nás s cenou, která je obvyklá a dle mého soudu přiměřená. Ostatně, to je teď vidět na výsledku soutěží. JHMD by jistě rádo investovalo do dětských hřišť, WC a zázemí v Jindřichově Hradci, ale to by nesmělo zápasit s plněním základních povinností a dodržováním zákona.… Číst vice »

svojsin

Bylo by lepší, kdyby JHMD zajišťovalo tzv. turistický provoz a ne v rámci ZDO.
Obzvlášť to navážení prázdné soupravy v kladiva po většinu roku do Nov. Bystřice a zpět, je docela úlet.

Boris Čajánek

Pokud by na tratích nebylo ZDO, nefinancovalo by SFDI udržení probozuschopnosti tratě. Pak by příjmy z parního provozu musely nahradit tento výpadek. SFDI v letošním roce přispěje na udržení provozuschopnosti obou úzkokolejných tratí 41,250 mil . Kč. Takže je naprosto nereálné, aby JHMD provoz úkokolejných tratí zajistily pouze příjmy z poplatku za použití dopravní cesty a z turistického provozu. Při Vašich úvahách je zapotřebí mít reálný ekonomický pohled. V úctě Čajánek

svojsin

Souhlasím, že by asi muselo probíhat financování tur. provozu od základu jinak. Celkově by to mělo být ale rozhodně o hodně levnější, než na jedné trati jezdit tzv. ZDO úplně k ničemu a na druhé doplňovat částečně něco, co už tam víceméně z min. 80% je a dá se dotáhnout relativně jednoduše do 100%.

John

Já vás chápu pane Čajánek. Možná to bude znít šíleně, ale klasickou dopravní obslužnost bych zařízl. A začal se věnovat jen turistickému provozu. Ale máte pravdu, moje výtky by měly směřovat jinam, než pod nějaký příspěvek zde na webu. S přáním hezkého dne John.

Franta Jouda

Teda Johne, to je výblitek… Na Obrataň je to normální trať, která funguje pro dopravní obslužnost, tam vám cestující do práce, škol a za lékařem asi za páru nepoděkují… Možná by se tam chtělo podívat a zjistit si něco o těch tratích než vymýšlet vlhké šotosny. Ano, T47 nechat již odpočinout, ale nahradit moderním vozidlem. V létě naturistické Bystřičce pak klidně mohou společně s párou jezdit. Ale to je tak vše. Vytáhněte zadek z Prahy 😉

John

Jaký pak výblitek ? Ano, na Obrataň to funguje, jako ZDO, ale kolik tím jezdí lidí ? Nebylo by lepší se na to vykašlat a ať si kraj Vysočina shání koho chce na obsluhu okolních vesnic. Kraj Vysočina by určitě našel nějakého autobusového dopravce. A pak už by tam mohla JHMD vypravovat jen turistické vlaky a začít prosperovat. A nejsem z Prahy 😉 A na JHMD jsem byl už několikrát, využil jsem jak ubytování v nádražních budovách, tak jízdu vlakem, ale byl jsem i účastníkem mnoha foto akcí. Trochu vím, jak to na JHMD vypadá.

Boris Čajánek

Záleží na tom, co považujete za turistický provoz. Jestli to je nástroj pro oživení regionu jako v Žitavě (a podle toho se k tomu objednatelé chovají) nebo je to zdroj příjmů pro udržení ZDO, které objednatel nefinacuje tak, jak by měl. Náš turistický provoz lepí díry za objednatele, a podle toho to také vypadá. Samozřejmě ideální by byla dohoda s objednateli na tom, že chtějí turistický provoz a tedy jeho začlenění do ZDO se zvláštním tarifem. Pak. Y to mohlo vypadat jako v Žitavě nebo ve Švýcarsku. Ale vyčítat nám stav úzkokolejky když jsme podfinancovaní v ZDO je podle mne… Číst vice »

John

Spíš bych k tomu přistupoval, jako k nástroji k oživení regionu. A zároveň jako k turistické atrakci. A jak píšete nejlepší by bylo začlenění do ZDO se zvláštním tarifem. Máte pravdu nejsem zas až tak velký odborník. Já jen sedím za kniplem vlaků SBB Cargo a nějaká ta úředničina jde mimo mě. Možná jsem to napsal dost otevřeně, ale jen chci aby JHMD zůstala a mohl bych se na ní vracet a vychutnávat si projížďku „Českou Sibiří“.

josef novak

Když už, tak Českou Kanadou 🙂

Franta Jouda

Českou Sibiří… Tak hlavně, že jste na úzkokolejce byl 😀 Jinak obsazenost Obrataňky je srovnatelná s jakoukoliv jinou průměrnou lokálkou. V létě se navyšuje, na okraji dne je to horší, ale to je všude.

Alibaba

Gratuluji. A to jsem tam loni zrovna nebyl 🙂 , jinak 4 roky dozadu každý rok jednou.

Liberečák

Jen malé doplnění, od nového grafikonu se platí jednorázový historický příplatek ve výši 5 Eur za osobu i k české a polské variantě jízdenky EURO NISA.: https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/fahrplaene-tarife/tarife/

Kix

Je to jpp, ale prý tento příplatek v praxi většinou nevybirají

Pavel

jak je to tedy s tím příplatkem ?

Pavel

Jaké mate zkušenosti s tim připlatkem ? To je pro mne novinka. Od kdy to platí ? Pred cca 10 lety tuto povinnost zrušili. Děkuji.

VRT

Tady se, šotouši, inspirujte! Takhle to má vypadat. Jen my si takhle představujeme základní dopravní obslužnost…

Dash9

No o roli této trati pro zabezpečení základní dopravní obslužnosti by se dalo polemizovat. Do školy, k lékaři, na úřady atd. tím nejspíš nikdo nejezdí, když první vlak z Oybina do Žitavy odjíždí po 10h a již od rána tutéž trasu jezdí autobus č.6. Ale roli turistické železnice trať jak vidno plní dobře.

VRT

Ne, o tom jsem vůbec nepsal. Psal jsem, že my provozujeme muzeální provoz a vydáváme ho za ZDO. A to chválení bylo, že přestože tato trať funguje jen jako výletní, tak odveze ročně lidí, kolik na některých lokálkách projelo za 80 let.

xyz

„odveze ročně lidí, kolik na některých lokálkách projelo za 80 let.“
229 300 (cestujících v roce 2018 na žitavských úzkokolejkách) : 365 (dní v roce) : 80 (let) = cca 8 (cestujících za 1 den na příslušné lokálce). Které lokálky máte na mysli, s těmi „8 cestujícími za den“? Děkuji za odpověď.

Aleš Bílek

Hlavním a zcela zásadním rozdílem jsou ty min. tři nuly v rozdílech dotací od státu, země, EU, vyrovnávacího fondu mezi východním a západním Německem a co já vím ještě od koho – a to prosím hovořím o měně €. Všechny Saské úzkorozchodky se na první pohled doslova topí v mnohaletém systémovém financování a výsledek se dostavil – což zasluhuje velkou gratulaci a svědčí o velké moudrostí tamních politikú a šikovnosti tamních zaměstnancú (zdá se že ty ohromné peníze skutečně využívají pro rozvoj železnic i regiónu, nikoliv programově rozkrádají). S dopravní obslužností to nemá téměř nic – je to postavné z… Číst vice »

kajetan

…. a nevyrábět „Nautily“

xyz

Objektivně málokdo (či snad nikdo) si zde (ani obecně mimo toto fórum) nepředstavuje českou základní dopravní obslužnost s parními vlaky. Mimochodem, u jiné ze saských úzkokolejek – Weisseritztalbahn – dokonce v roce 2017 došlo k situaci, kdy po 15 letech (!) neprovozu po zničujících povodních došlo k rekonstrukci jejího horního úseku (Dippoldiswalde – Kurort Kipsdorf) a obnovení provozu – navzdory tomu, že taková úzkokolejka v žádném případě neslouží základní dopravní obslužnosti (souběžné autobusy jedoucí přímo do Drážďan), traťová rychlost je velmi nízká (30 km/h; cestovní rychlost pak 20 km/h); a po většinu roku (vyjma specifickýích dní typu Parní víkend, období… Číst vice »