Zajíždění dopravců do blízkého zahraničí. Smlouva s Němci je na spadnutí, Rakušané mlčí

V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční železniční provoz týká.
Železničním dopravcům s osvědčením pro českou železniční síť se zřejmě již brzy otevře možnost rozšířit své působení do příhraničních oblastí v Německu. Umožní to dohoda o spolupráci mezi českým Drážním úřadem (DÚ) a jeho německým protějškem. Podle šéfa DÚ Jiřího Koláře je dohoda s Němci před podpisem.
Obdobnou dohodu má český Drážní úřad od února 2021 se slovenskými kolegy a od srpna 2023 s Poláky. Jednání o obou smlouvách šla relativně rychle, zejména na Slovensku se DÚ podle Koláře opřel o „dobré mezilidské vztahy“.
Naopak u německy mluvících sousedů se jednání vlečou, což platí zejména pro Rakousko. Největší diskuse se podle DÚ vedou o definice příhraničních stanic, tedy bodů, kam až může dopravce ze sousední země zajet. „Dopravci chtějí logicky zajíždět co nejdále,“ řekl Kolář.
A zatímco s Němci dospěla jednání do finále, Rakušané podle Koláře vůbec nekomunikují. „Snažíme se tři roky a nemáme od nich žádnou reakci. Podobný problém s nimi mají i další státy,“ řekl Kolář. Rakušany si proto vzalo na starost ministerstvo dopravy.
Dvoustranné dohody mezi sousedními státy zajišťují tzv. malou interoperabilitu, kdy pro zajíždění do blízkého zahraničí dopravce nepotřebuje složitě žádat o celoevropské osvědčení pro sebe a svá vozidla.
Uzavření dohod o spolupráci mezi drážními úřady sousedních států umožňuje směrnice Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku.
V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká. Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku, může podat zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě.
I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál Evropské železniční agentury One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.