Zajíždění dopravců do blízkého zahraničí. Smlouva s Němci je na spadnutí, Rakušané mlčí

Vlaky dopravců Agilis a Oberpfalzbahn v Marktredwitzu. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraVlaky dopravců Agilis a Oberpfalzbahn v Marktredwitzu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční železniční provoz týká.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John

když se řekne Rakušan, dohoda je vždy svízelná až nemožná… ❌

Pepa

V Česku se nedohodnou ani na hranicích krajů.

Ignor

Potřebuji dovézt 60 lidí do Francie. Tak je nechám přesedat min. 2x a čekat (stíhat) připoje, nebo hypoteticky je posadím do vagónu, který mi převezou min. 3 dopravci (když dostanu místo v grafikonu), nebo je dám do patřičného autobusu s 1 – 2 řidiči (o letadlu nemluvě) a dovezu je kam chci. Vlak může být jakkoliv ekologičtější, ale je jasné, jak to dopadne. Nevím proč, když se sjednocují podmínky pro miliony aut, nejde sjednotit podmínky pro statisíce vlaku (a to jsem nadsadil). Důsledky si vyžerou nakonec ti, kteří tvrdí, že to nejde (je to strašně drahé….)(ale budou si za to… Číst vice »

stepan.holub

To znamená, že vlaky, které teď jezdí do Železné Rudy Alžbětína, by mohly být protaženy až do Zwieselu? Je někde seznam těch stanic, kam až mohou zajíždět?

Jan

Nyní jen využívají německé zhlaví pro posun Brejlovců, ale do Zwieselu jezdí z kusých kolejí pohodlné motoráčky…

J.K.

Do Zwieslu vám motoráček vždy pohodlně ujede.

Alibaba

Ale jen za předpokladu, že by se do Zwieselu přesunula pohraniční stanice/prodloužil úsek.
Ale zrovna tady bych to vůbec nepředpokládal. Tady je rozhraní súráv = stanice přímo na kranicích.

Addams

„Tady je rozhraní súráv = stanice přímo na kranicích.“ – muzes nam to prelozit do češtiny ?

Alibaba

Prdón, můžu.
Tady je rozhraní správ = stanice přímo na hranicích.

T_t

Tak já vám nevím…. A nezneužijí toho cestující ???

Jan

Cestující veřejnost je kolikrát horší než ten dobytek…

rodilyslavkovak

A nikdy se to tak nedělalo!

kuna

§ 1

vrjos

JJ, zneuziji. Substrat nema v lasce mezinarodni tarif. Proc asi..

Jan

20 let po vstupu do EU se integrace horko těžko vkrádá i na železnici…

LEWel3

I don’t think this would be a problem, since class 810 was in normal service there till the year 2010.

LEWel3

Sorry, I attached the post incorrectly.

Jan

Never mind. When in Rome, do as the Romans do…

Petr

Alepson něco. Bez eu by nebylo ani to málo.

Tomáš Záruba

A teď tedy ještě ty “drobnosti”, jak to vyřeší smlouvu přístupu k infra, otázku pojištění nebo nutnost jazykové výbavy personálu.

Tomáš Záruba

Copak, mínusáři mají dojem, že tahle dohoda stačí, aby se dalo (zase znovu) relativně jednoduše dojet do PPS? 😉

Addams

Som veľmi zvedavý ako sa zamestnanci nemeckých a rakúskych dopravcov budú učiť češtinu a slovenčinu aby mohli jazdiť do CZ a SK.😁😁😁

Mirlav

Česky neumí obsluha zahraničních jídelních vozů zajíždějících do ČR.
Česky neumí řidiči zahraničních autobusů, kde je povolena i vnitrostátní doprava po území ČR.
Proč by se měli česky učit průvodčí ?
Stejně to možná dopadne tak, že ten průvodčí bude Čech pracujících pro zahraniční železnici.

PavelP

Se už teď Rakušáci tak jezdí do Břeclavi a do Znojma, my do Retz

marcel.stancl

Světe zboř se to by teoreticky mohla třeba 844 nebo 847 (Pesa) Děčín – Rumburk – Ebersbach bez dalších problémů?

LEWel3

I don’t think this would be a problem, since class 810 was in normal service there till the year 2010.

Bez přezdívky

Tam dneska nebude problém s vozidly, vždyť tuhle linku jezdí Desira co do Německa mohou.

František Plášek

Otázkou je spíš, kdo by tím spojem jezdil….resp.jaký důvod by byl k zajíždění až do Ebeesbachu?

Alibaba

V Ebersbachu můžetepřestoupit na další vlaky do Německa.
Jak by tam vycházeli přípoje netuším.

Sap1k

Problém je ale v tom, že by se vlak nemohl rychle otočit v Rumburku a jet zpátky. Víc vozidel -> víc personálu -> větší náklady.

Nemyslím si, že T081 se v dohledný budoucnosti dočká takovýho zrychlení, aby se dalo otáčet v Ebersbachu s tím, že budou vycházet obraty jako dneska v RBK.

Vendelín

Z Rumburka do Ebersbahcu se v 90 letech jezdilo, ale z důvodu nedostatečné frekvence se to časem zrušilo.

Alibaba

Tak, a teď si představte, že by se to němcům mohlo líbit protáhou tenhle sébám až do Löbau.

Tomāš

A na jakém základě se tedy jezdí nyní? Dojde se smlouvou k nějaké věcné změně, že se třeba bude moci dojíždět dál?

Jan

Uvedu příklad: osobáky z Rakouska do Břeclavi. Na posledních pár kilometrech od hranice do Břeclavi se musí změnit dopravce z ÖBB na ČD, protože ÖBB nemůže provozovat osobní vlaky na českých kolejích. Kvůli těm pár kilometrům se jim to nevyplatí vyřizovat. Na druhou stranu současné řešení taky není dobré – ani pro cestující, kteří musí řešit složitý a drahý mezinárodní tarif, ani pro oba dopravce, pro které je to jen komplikace navíc. Mnohem jednodušší by bylo, kdyby ÖBB mohli dojet na svoji licenci až do Břeclavi. Jenže k tomu by právě byla potřeba ta dohoda.

Denis L.

Např. do Pasova to jako celé vlak ÖBB jezdí a dokonce tam mají i svůj automat na jízdenky.

Jan

Mezi Rakouskem a Německem to právě funguje jinak. ÖBB jezdí až do Passau (a ne jen po Grenze) a DB zase až po Salzburg Hbf. Ale to je právě dané nějakou historickou dohodou plus ÖBB mají normální plnohodnotnou licenci dopravce v Německu. Stejně tak jsou ÖBB dopravcem až po Buchs SG.
Proč taková dohoda není možná i mezi Rakouskem a Českem/Slovenskem netuším.

Petr

To je právě o integraci v EU. Na jedné straně ji nacionalisté z ideologických důvodů podkopávají, ale na druhé straně by ji z praktických důvodů sami uvítali. Německo a Rakousko jsou historicky, minimálně v některých oblastech, více integrované, než vyžaduje EU. Snad časem v Rakousku poleví současná hysterie ohledně kontroly hranic a integrace bude moci opět pokračovat.

Alibaba

Spíš je to o tom, že na západě většinou takovéto stanice (právě přímo stanice a ne hranice), kde se měnili dopravci a tarify byla běžná věc, kdežto na východě byl systém dělení na hraniční čáře a spousta pravidel pro zajíždění cizích vozidel, k tomu mezinárodní přeshraniční tarif a občas i „utajované“ jízdní řády (dnes například ještě Rumunsko, kdy vám vyhledávač u mezinárodních vlaků tají mimorumunské úseky.

Petr

A to podle vás nesouvisí s tím přehnaným nacionalismem? Já to vidím jako jeden z jeho projevů. Obecně platí, že lidé a společnosti v zaostalejších částech jsou více nacionalističtí. Mohli jsme mít stanice bez hranic a rychlovlaky jako ve Francii s přístupem k městům, moři i horám po celém území o rozloze 600 000 km² cca 10x ČR, kdybychom zůstali velkou zemí transformovaného Rakouska-Uherska, místo malých pidizemiček.

Alibaba

Tady je souvislost spíš se socialismem a heslem „Hranice nejou korzo“, občas i rigidnost zákonů, když například aby se SŽ mohla hypoteticky starat třeba o peáž v Polsku, tak by musela proběhnou i změna zákona o SŽ.
Tohle před WW2 fungovalo, ČSD jezdila přes hranice do takovýhlech stanic.

Karl vB.

Ad Info: Společný provozní řád DB Netz a ÖBB Infra „Dodatečná ustanovení“, upravující dopravní a návěstní předpisy na přeshraničním železničním úseku Schärding – Passau Hbf:
https://www.dbinfrago.com/resource/blob/13174868/1eb7dd8004480c7e95b6e0a528b957a1/Ril-302-4201Z01-INB-2026-data.pdf

Petr

To by jednodušší bylo. Teď ještě co udělat až přijdou na to, že by bylo fajn jezdit třeba až do Brna…

liborvavrik82

Jde o mezinárodní dohodu, která musí být výhodná pro oba státy. Vždy se jedná o předem domluvené úseky

Kubrt

To by ovšem byla tragédie.

tarten

No a teď si představte tu katastrofu že by třeba po interoperabilních tratích mohli po celé EU…

Jiří Kocurek

Skutečná katastrofa by nastala, kdyby se v Napajedlích potkal vlak ÖBB z Varšavy do Vídně s vlakem PKP opačného směru. Takhle se tam totiž potkávali formani….

Lukáš

Kdo chce z Vídně do Brna jede rychlíkem. Celodenní frekvence cestujících mezi Hohenau a Břeclaví se vejde do jednoho, možná dvou vozů.

Lukáš

Vytíženost mezi Cahnovem a Břeclaví by byla jistě jiná, kdyby kvůli mezinárodnímu tarifu nebyla jízdenka na tuto trasu dražší než cesta autem. Mnozí tak dojíždí autem do Bernhardsthalu a na vlak nastupují až zde, přestože by mohli jet už z Břeclavi. Situaci taky nepomohlo, že na české straně přestaly platit jízdenky ÖBB.

Pavel

Jak je tedy možné, že ze Znojma do Retzu již pár let může platit i tarif IDS JMK? Podobně do slovenské Myjavy. Asi je to tak, jak píšete, což z článku moc nevyplývá, ale pokud vím, tak naopak právě Rakousko si vymohlo zajíždět na naše uzemi jako první a dokonce kvůli tomu zrekonstruovalo právě trať od hranic do Znojma, nad čímž mnoho lidí dodnes kroutí hlavou.

Jan

To, že do Retzu platí tarif IDSJMK nemění nic na tom, kdo je dopravce. Na české straně hranice je to ČD, na rakouské ÖBB. Striktně vzato ÖBB do Znojma nezajíždí. Zajíždí tam ČD se soupravou „půjčenou“ od ÖBB. Dopravce ÖBB prostě na rakouském území uznává jízdenky IDSJMK (stejně tak jako uznává spoustu jiných jízdenek vydaných subjekty jinými než ÖBB).

Pavel

Ok, a jak to dělá třeba RegioJet? Pokud vím, tak kromě Slovinska a Chorvatska, kam už stejně nejezdí, provozuje vlaky v celé trase včetně zahraničí. Nebo Länderbahn mezi Libercem, Žitavou a Varnsdorfem? Na tyto dopravce se předpisy dražších úřadů nevztahují?

Alibaba

Regiojet má licenci i pro Rakousko, Maďarsko, Polsko a Slovensko.
Podobně bych řekl, že to bude u Länderbahn.

Jan

Regiojet má licenci na provozování osobní dopravy jak v Česku tak v Rakousk a na Slovensku. Jediný rozdíl oproti ČD/ÖBB je v tom, že papírový přechod z Regiojet CZ na Regiojet AT na státní hranici před cestujícími líp schovají než státní dopravci.

Jak funguje Länderbahn nevím, ale každopádně musí mít mít na každé straně hranice dopravce toho státu.

Kulík

Die Länderbahn má dceřinku v ČR s názvem Die Länderbahn CZ, takže na Liberecku funguje na stejném principu jako RegioJet. V případě západu Čech jsou dopravcem na území ČR České dráhy.
Navíc tato dohoda se cestujících nijak nedotkne. Ta je důležitá hlavně pro nákladní dopravu.

Ondřej Wagner

Na rozdíl od dopravy mezi Českem a ostatními zeměmi všechny přeshraniční vlaky z Rakouska končí u nás, v Českých Velenicich, ve Znojmě a snad i v Břeclavi (v knižní jízdním řádu jsem nijak nezaznamenal osobní vlaky mezi Břeclavi a Vídní). Jestli úsek mezi státní hranicí a Českými Velenicemi musí být vlak formálně přeměněn na vlak Českých drah je hloupost, protože tento vlak nemůže být použit pro vnitrostátní dopravu. Jiné je to v případě vlaků mezi Znojmem a hranici, které mohou být použity pro vnitrostátní dopravu.

Lukáš

Osobní vlaky mezi Břeclaví a Vídní jezdí přibližně v hodinovém taktu ve všední dny a v dvouhodinovém o víkendu, to lze snadno přehlédnout.

bakiy

Je to přesně tak. Vlak z Vídně do Českých Velenic je ten kousek od mostu přes Lužnici (vím, že je celý v ČR) k perónu vlakem ČD. K „dokonalosti“ to je dotažený tím, že rozhlas ve Velenicích ohlásí vlak v češtině a angličtině a přijede komplet souprava a personál ÖBB.
A protože to je vlak ČD, tak si např. Správa železnic neumí načíst z Rakouska spojení na strojvedoucího a další podobné vychytávky to „umí“…

Ggjfdsssf

To samé u nás u vlaků, co provozují Koleje śląskie.

Modré zábradlí

V čem to, že souprava ÖBB jede pár km na licenci dopravce ČD brání tomu aby Břeclav byla poslední stanicí v tarifu ÖBB (vídeňského IDS) a naopak? Stejně tak jak si dopravci vyúčtují ten mezinárodní tarif, tak mohou i tento.

Jan

Šlo by to, ale očividně se nechce. Kdyby ÖBB jeli na svou licenci až do Břeclavi, tak by se to vůbec řešit nemuselo, protože ČD by v tom nebyly vůbec involvované. ÖBB by tam mohli uznávat co chtějí.

Tomāš

Díky. A funguje to takto mezi CZ a SK/PL, kde už ta dohoda uzavřena je? Např. v úseku Mosty u Jablunkova/Čadca, který by tou dohodou měl být pokryt, mi IDOS stále ukazuje dopravce ZSSK.

Jan

To, že ta dohoda existuje, ještě bohužel neznamená, že toho dopravci a objednavatelé i využívají.

PavelP

A to se ta současná dohoda nedá prodloužit?