posily_do_teamu

Přidejte s elektrizací tratí, zaostáváme, vyzval železniční byznys stát

Stanice Kadaň po elektrizaci. Foto: Správa železnicStanice Kadaň po elektrizaci. Foto: Správa železnic

Vodík nebo diesel-elektrická vozidla jsou slepou uličkou, tvrdí studie ČVUT.

Firmy sdružené v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) vyzvaly stát, aby zrychlil elektrizaci tuzemských tratí cestou tzv. prosté elektrizace. Podle firem Česko tempem elektrizace tratí zaostává. Stát již před více než rokem schválil koncepci takzvané prosté elektrizace, zatím se ale žádná z tratí zahrnutých do seznamu k zadrátování nedostala do fáze, kdy by se soutěžil zhotovitel.

ACRI se odvolává na studii dopravní fakulty ČVUT, kterou zveřejnila na svých stránkách. Studie varuje před nasazováním vodíkových vlaků nebo diesel-elektrických vozidel. Označuje je za slepé uličky.

Hybridní jednotky kombinující naftu a elektřinu poptává nyní ministerstvo dopravy pro rychlíkové linky souboru Severovýchod, kde nyní jezdí motorové jednotky Arrivy. Nemá jinou možnost. Výkony se týkají z velké části Libereckého kraje, kde není ani kilometr elektrifikovaných tratí a akutrolejové jednotky by zde provoz kvůli velkým vzdálenostem mimo trakční vedení nezvládly.

119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice

Elektrizace tratí je jednou z mála oblastí, kde česká železnice stále zaostává za evropským průměrem,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI. Zatímco v ČR je elektrizována přibližně třetina tratí, průměr EU činí 57 %. Tak nízké číslo je i částečně způsobeno vysokou hustotou regionálních tratí, kde elektrizace nemá zásadní význam. Na elektrizaci ale čeká stále řada celostátních tratí s rychlíkovými výkony.

ACRI navíc připomíná, že elektrické vlaky mají výrazně vyšší energetickou účinnost oproti naftovým vlakům. Navíc vyžadují méně údržby a vykazují delší životnost. Díky vyššímu výkonu dosahují vyšších rychlostí, zkracují tak jízdní doby a zvyšují efektivitu celé dopravní sítě.

15 linek, kde je elektrizace hlavní prioritou

Tlak na rychlejší elektrizaci má i podporu dopravců. „Prostá elektrizace tratí je nejvhodnějším řešením, jak se co nejdříve přiblížit k ideálu efektivní železniční dopravy. Zahraniční zkušenosti potvrzují, že lze tímto způsobem tratě elektrizovat prakticky za provozu a velmi rychle,“ řekl Petr Moravec, výkonný ředitel svazu osobních dopravců SVOD Bohemia.

ACRI navrhuje do provedení prosté elektrizace nasazení akutrolejových vozidel. „Pro přechodné období využívejme akutrolejová vozidla, se kterými máme už alespoň základní zkušenosti. Zásadní je mít jasný a předvídatelný směr. Jen tak nebudeme tápat, jaká vozidla a služby cestujícím mají reálnou budoucnost,“ dodal Moravec.

Studie identifikovala 15 linek dálkové dopravy objednávaných státem, u kterých je změna provozu na elektrickou trakci nejvyšší prioritou a zároveň relativně snadno dosažitelnou. Jde v podstatě o všechny rychlíkové linky, kde dosud musí jezdit dieselové vlaky.

Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech

Tagy ACRI elektrizace tratí prostá elektrizace SVOD Bohemia
193 komentářů