Stát může začít stavět další úsek D35. Chybou v první soutěži je o půl miliardy dražší
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s více než půlročním zpožděním uzavřelo smlouvu na stavbu nového úseku dálnice D35 Opatovice –
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s více než půlročním zpožděním uzavřelo smlouvu na stavbu nového úseku dálnice D35 Opatovice – Časy. Společně s úsekem Časy – Ostrov se tak bude letos stavět celkem 27,3 kilometrů nové spojky mezi Čechami a Moravou, která měla stát už dávno a má v budoucnu odlehčit hlavně D1.
Zakázku za 3,388 miliardy korun bez DPH získalo sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP, které ze čtyřech nabídek v soutěži přišlo s nejnižší cenou. Kontrakt je již v registru smluv. „Počítám se zahájením stavby v jarních měsících, přesný termín ještě nebyl stanoven,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) loni v létě zrušil celé zadávací řízení kvůli chybám v průběhu tendru. ŘSD tehdy vyřadilo nejlevnější nabídku od italsko-tureckého sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (2,833 miliardy Kč). ŘSD nakonec vypsalo zakázku znovu, v ní už nejlevnější nabídka byla vyšší než tři nejlevnější podání v první soutěži. Na druhém místě tehdy skončila skupina Porr (3,142 miliardy), třetí pak bylo konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy). Kvůli průtahům stavba začne o dva roky později, než ŘSD původně plánovalo.
Původní zakázka skončila na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři. Porr ovšem nebyl jedinou nespokojenou firmou. Na ÚOHS se obrátilo také italsko-turecké sdružení.
12,6 kilometrů dlouhý úsek mají postavit do roku 2022. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který se začal stavět v prosinci a který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.
Ještě před dokončením obou zmíněných úseků chce ŘSD otevírat staveniště i jinde na trase. Od roku 2021 mají být postupně zahájeny stavby v délce 55 kilometrů, konkrétně úseky Ostrov – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl, Litomyšl – Janov a Janov – Opatovec.
Celá dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou, s celkovou délkou 210 kilometrů (hotovo 63 km) bude po D1 (376 km) druhou nejdelší dálnici v České republice.