Anketa: Rozpačitá novinka. Kompromis, říkají ČD o nových bistrovozech
Mimořádně bouřlivé reakce čtenářů vyvolala zpráva o nových bistrovozech Českých drah, které vznikají přestavbou bývalých restauračních vozů. Namísto celého vozu
Mimořádně bouřlivé reakce čtenářů vyvolala zpráva o nových bistrovozech Českých drah, které vznikají přestavbou bývalých restauračních vozů. Namísto celého vozu vyhrazeného pro strávníky bude část vagónu obsazena cestujícími první třídy. Podle kritiků v diskuzích je ale koncept špatně: část cestujících v první třídě bude rušena zákazníky, kteří se půjdou občerstvit.
První vůz má vyjet na koleje ještě v tomto pololetí, letos má vyjet celkem devět těchto vagónů. Jde o změnu typu WRmee816 na nový typ ARmpee, objeví se například na lince Ex2. Na přelomu let 2020 a 2021 chce dopravce nasadit do provozu dalších 18 bistrovozů, které vzniknou proměnou restauračních vagonů WRmee816, WRmee814 a redesignem šesti starších bistrovozů ARmpee832 .
Po přestavbě zmíněných vozů drahám zůstane 16 klasických restauračních vagonů: deset WRmz815 z 90. let od Siemensu, které se používají hlavně na vlacích do Hamburku, a šest WRmz817 (ex ÖBB).
Největší kritiku budí umístění bistra ve středu vozu. Důvodem jsou ale především náklady: kuchyň v jídelních vozech byla uprostřed a České dráhy zvolily levnější rekonstrukci, aby ji nemusely přesouvat. „Technické řešení je kompromisem, který vychází z původního umístění kuchyně a s ní spojených technologií,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka kritizuje hlavně samotný prostor. „Přesto, že se nejedná o plnohodnotný restaurační vůz, ale vložený bistro bar do vozu 1. třídy, tak vnímám prostor pro zákazníky v bistrovoze za velmi omezený, pokud nebudou moci využít například část sedadel v menším oddíle první třídy pro konzumaci jídel a nápojů pouze s jízdenkou do druhé třídy. To ale naopak mohou negativně vnímat cestující první třídy, které mohou obtěžovat,“ míní Vyka. Upozornil i na to, že podle fotografií ČD opět použily hladký povrch stolečků s imitací dřeva. „Cestujícím se při projíždění vlaků v oblouku dají sklenice do pohybu a mohou samovolně ze stolku spadnout,“ dodal.
Podle Joklíka koncept bistrovozů úspěšně funguje v railjetech i pendolinech. „Spojení bistra a 1. třídy je jednou z cest, jak snížit náklady na vlaky, kde budou řazeny, a přitom zajistit catering na úrovni a nabídnout žádaná místa 1. třídy. Tyto vozy budou řazeny i do spojů, kde dnes jídelní vůz nejezdí, čímž se úroveň služeb pro cestující zvýší,“ dodal Joklík.
To chválí i Vyka. „Dobrá zpráva pro cestující je, že díky novým bistrovozům budou mít možnost kvalitního občerstvení ve více vlakových spojích. Na první pohled je vidět snaha sladit design baru s novým interiérem pendolina a ČD railjety, což pomůže cestujícím ve vnímání jednotné kvality produktů ČD Restaurant,“ dodal Vyka.
[yop_poll id=“12″]