Obrazem: Aglomerační dráha do Zastávky u Brna je hotová, nástupiště dostala i důlní drážka
Eleketrizací a zdvoukolejněním deseti kilometrů od Střelic do Zastávky u Brna se završuje celková modernizace tratě od Brna do Zastávky.
Západně od Brna se dnes dopoledne odehrála velká železniční sláva. Správa železnic (SŽ) zde slavnostně završila třímiliardovou modernizaci tratě od Střelic do Zastávky u Brna. Modernizace spočívala především v elektrizaci a zdvoukolejnění tratě.
„Já jsem na této trati jezdil v mládí pravidelně a už tehdy to byla stařičká trať. Toto je opravdu velká změna, nemůžeme si dovolit mít infrastrukturu jak v 19. století,“ řekl při ceremonii v Zastávce u Brna premiér Petr Fiala.
Připomněl, že na trati bude možná rychlost až 120 km/h. K tomu ale dojde nejdříve za rok, až bude dokončena instalace zabezpečovacího systému ETCS, která aktuálně začíná. Do té doby bude maximum 100 km/h, v prvních dnech provozu dokonce jen 50 km/h v rámci tzv. konsolidačních jízd.
Eleketrizací a zdvoukolejněním deseti kilometrů od Střelic do Zastávky u Brna se završuje celková modernizace tratě od Brna do Zastávky, která na prvních osmi kilometrech od Brna do Střelic proběhla už v letech 2020 až 2022. Elektrické vlaky vyjely na zmíněný úsek letos v dubnu, celou trasu Brno – Zastávka začnou obsluhovat od neděle 15. prosince.
Půjde o RegioPantery Českých drah, které na zdejší lince využijí jednotky přesunuté od Adamova a Blanska. Podle člena představenstva ČD Jiřího Ješety jde o čtyři třívozové jednotky a dvě dvouvozové jednotky. Vlaky zde budou jezdit třikrát za hodinu.
Zajímavostí je, že součástí projektu je i malé nástupiště v Zastávce u Brna pro důlní drážku (600 mm) Muzea průmyslových železnic, která odsud vede k černouhelnému dolu Jindřich II. Muzeum drážku prodloužilo zhruba o půl kilometru až do „velkého“ nádraží v Zastávce, kde bude díky tomu možný snadný přestup mezi velkým a malým vlakem. Muzeu ještě zbývá dobudovat ještě zhruba 200 metrů tratě, aby mohly lokomotivy objíždět. Hotovo by mělo být do začátky sezony v květnu. Úzkou dráhu o délce zhruba tři kilometry zbudovalo muzeum na místě původní normálněrozchodné vlečky.
Modernizace trati do Zastávky zahrnula také rekonstrukci zastávek Omice a Rosice u Brna a železničních stanic Tetčice a Zastávka u Brna. Ve stanici Tetčice vznikla dvě nová nástupiště, bezbariérový přístup na ně zajišťuje úrovňový přechod. V Zastávce u Brna vznikl nový podchod s výtahy.
Díky rozšíření z jedné na dvě koleje se podle SŽ zvýší stabilita jízdního řádu, protože nebude nutné čekat na zpožděné protijedoucí vlaky. Jihomoravský kraj si od změn slibuje zvýšení atraktivity železničního spojení z Rosic, Zastávky a okolních obcí. Ovšem vzhledem k neexistenci plánovaného terminálu v brněnském Starém Lískovci se některým lidem spojení zhorší, například při cestě do fakultní nemocnice v Bohunicích.
Zakázku na úsek Střelice – Zastávka u Brna získalo sdružení ZASTŘEL tvořené firmami Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Smluvní cena činí 2,959 miliardy korun, což je o půl miliardy víc, než činil odhad v tendru. Celkové investiční náklady uvádí SŽ ve výši 4,3 miliardy korun.