Obrazem: Aglomerační dráha do Zastávky u Brna je hotová, nástupiště dostala i důlní drážka
Zastávka u Brna a lokomotiva zhotovitelské firmy Subterra. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Eleketrizací a zdvoukolejněním deseti kilometrů od Střelic do Zastávky u Brna se završuje celková modernizace tratě od Brna do Zastávky.
A už mají hotový papíry na pokračování do Náměště?
Psal jsem níže – v krátkém projevu gen. ředitele Dobré správy včera v Zastávce, „se na tom pracuje“.
Akorát nedodal, proč se nepracuje podle toho, podle čeho pracovali už zde https://www.novinyvm.cz/10819-koleje-na-vlakovem-nadrazi-v-trebici-uz-nenajdete.html (+ o tom jsem z jedněch úřednických úst slyšel už v roce 2014, že „ne, dráty nebudou končit v Zastávce, v plánu je pokračování až do Okříšek). A už zjevně tehdy bylo počítáno s přeložkami, protože jinak by se těch 45 min. Třebíč – Brno (průměrných 84 km/h) nedosáhlo.
Nechápu jen, kdo to těch cca 10 let zdržuje. Děti Země ani Voda z Tetčic to nejsou.
Pozn. v tom odkazovaném článku mám tím popisem na mysli samozřejmě jen ty výhledové údaje na konci článku – ne tu revitalizaci, která v něm je popisována a už tehdy probíhala (s prodloužením výluky o skoro 3 měsíce oproti plánu) a která i tak proběhla ve 2letém skluzu oproti původnímu plánu z léta 2014 https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/modernizace-zeleznice-mezi-brnem-a-trebici.A130720_1954074_jihlava-zpravy_mv, přitom proti tomu neprotestovala Voda z Tetčic, ani nikdo jiný (nemám-li počítat odvolání jedné z firem poražených ve výběrovém řízení na zhotovitele, vlivem čehož ta výluka začala ne 15. 7., ale „až“ 29. 7. 2016). P. S. „Cesta vlakem z Třebíče do Brna by se… Číst vice »
Hlavně že Fiala se jel hnedka vyfotit a ukázat. Ty projekty jsou na dýl, takže rozhodnutí a spol. spíš. Babišovy éry. Ale proč se nefotnout.
Žádost o územní rozhodnutí 31. 12. (!) 2009, tzn. za Fischera. 🙂
Za Babiše získáno územní rozhodnutí, ale poté (nepochopitelně) rozdělena stavba na 2 části – přitom v době, kdy (Babišovými vyjádřeními, i tak volnější přepis) „řízení státu jako firmy fungovalo“ a „naší zemi se dařilo historicky nejlépe“. Takže (jak už jsem psal níže) kdyby to za něj nebylo takto rozděleno, tak k dokončení modernizace až do Zastávky by došlo na podzim 2021 = pásku by stříhal asi ještě Havlíček. Ale za to Fiala nemůže.
To nepochopitelné rozdělení se jmenovalo Voda z Tetčic.
Dovedete vy nebo někdo z plusujících zdůvodnit, jak na tom mohla mít vinu Voda z Tetčic, když ve stavebním řízení na úsek Střelice – Zastávka nepodal námitku nikdo (ani Voda z Tetčic)? Na rozdíl od stavebního řízení na úsek Brno-HH – Střelice, na které podali námitku všichni spoluvlastníci troubské Vechtrovny? (a tím to „zdrželi“ o pár týdnů, aby se pak 3 roky čekalo na druhý úsek) Je až neuvěřitelné, jak se mnohá zdržení přikládají někomu, kdo za to přinejmenším v části případů vůbec nemůže. Ten odklad dokončení z (už tak o 2 roky odsunutých) 2023 na 2024 je i dohledatelný… Číst vice »
P. S. Ještě dovětek – navíc: jedna věc je rozdělení stavby do dvou stavebních řízení (+ příp. dvou výběrových řízení na zhotovitele atd.), ale proč nebylo stavební řízeno na oba úseky zaráz? Však právě jestli se někdo (neoprávněně) bál, že v úseku přes Tetčice to „bude zdržovat Voda z Tetčic“, tak by bylo logické, aby naopak takové stavební řízení začalo s dostatečným předstihem. No nakonec to bylo jedno, nikdo neprotestoval a na tu „2. etapu“ bylo stavební povolení zhotoveno v 9/2021 – aby si pak Dobrá správa posunula začátek prací o další rok. P. S. pro připomenutí: odvolání k 1.… Číst vice »
A na slavnostní zahájení plynule navazuje výluka do 19.12.
… spočívající v přítomnosti pomalé jízdy 50 km/h = prodloužení jízdních dob a odřeknutí „třetího páru vlaků za hodinu“ ve špičce.
Já těm drážní pojmů zřejmě moc jako běžný cestující nerozumím. Výluka bych chápal jako stejný slovní základ – vyloučit. Lidštinou přeloženo mnou tedy chybně pochopeno pokračování náhradních autobusů. Proč se to nenazve jako plánované zpoždění…
Co je za speciální pojem eleketizace? Nebo jen vícekrát se v článku opakující překlep? Je to spojení nějakých dvou slov?
Hm, u mnoha jiných názvů jsem si uvědomil, jak jsou nepřesné (přestože v té podobě zažité), ale u tohoto ne.
To co píšete mi dává logiku.
I tak to ČD nazývají „výlukou“ https://www.cd.cz/jizdni-rad/omezeni-provozu/vyluka/17235 přestože obě koleje budou sjízdné .
Nikde zde nebylo uvedeno, že v rámci této stavby byla zhotovena trolej nad kolejí č. 600 z Brna d. n. k odbočce st. silnice.
Provedení ukazuje totální zmatek v projektování elektrizace, kdy
nad touto kolejí visí trolej střídavě na sloupech napájecího vedení
z TNS Modřice, místy na solo sloupech a dokonce na poloviční bráně. To nešlo umístit napájecí vedení v pravidelné vzdálenosti od koleje č. 600, když tomu žádné terénní překážky nebrání?
Původní projekt výstavbu TV neobsahoval „s nákladní dopravou v elektrické trakci se neuvažuje“ a snaha ošidit každou korunu je evidentní. V rámci téhle druhé etapy se někdo osvícený na SŽ probudil a TV nad kolejí 600 je dodatečná změna provedená v průběhu stavby za cca 20 milionů Kč. Napájecí vedení se holt vyhýbá návěstidlu a tak se některé sloupy nedají použít.
„snaha ošidit každou korunu“ – v tomto kontextu ještě vypíchnu (ano, je mnoho, co už jsem k tomu napsal + co bych k tomuto ještě napsat mohl), že ty výkresy přiložené na jaře 2015 u oznámení o (dalším) veřejném projednávání při územním řízení obsahovaly pro žst. Střelice podchod pod CELÝM kolejištěm.
Realita je nakonec úplně jiná – složitý přístup na (obě) nástupiště pro občany Střelic z protější strany nádraží.
Přesně, nemusela být nová lávka, stačil by jeden entrální podchod. Pokaždé, když jdu na nádraží se zlobím na tento záměr.
Mohl být nadjezd nad tratí v Troubsku, ve Střelicích by se dal udělat i podjezd… Co bychom neudělali pro větší objem cestování našimi vlaky, že…
… a zazdí to ods unutím nádraží z centra Brna…
Nebo vynechání traťových spojek na půli cesty mezi Střelicemi a Brnem-HH, což ve studii proveditelnosti z roku 2013 bylo zdůvodněno velmi zvláštně – že prý „i kdyby byly, tak by se tam nevešly všechny vlaky při výluce jedné koleje v jednom z těch dvou dílčích úseků“ a „byly by pak vícenáklady na jejich zabezpečení“.
No, až se za pár let bude trať mezi Troubskem a Ostopovicemi překládat kvůli VRT, tak tam nějaký čas jednokolejný provoz bude – a jak by se spojky hodily…
Ještě bych vypíchl toto – v materiálech vyvěšených na nádražích (na každém z nich jen kousek + v části případů ne týkajících se zrovna té obce) v 5/2011 při tom prvním projednávání na rosickém stavebním úřadě byly pro Zastávku zakresleny četné protihlukové stěny. Totéž v materiálech visících na nádraží v Zastávce v 4/2015 před dalším projednáváním (tentokrát tam visely všechny náčrty od Brna-HH až po Zastávku, protože tehdy na jaře 2011 padla námitka ohledně toho, že „ne všude viselo vše“). A opět ty samé zdi okolo přejezdu v Zastávce u pošty + taktéž okolo přejezdu v Rosicích u bývalé sklárny.… Číst vice »
To je v pohodě, k přeprojektování dochází dost často, jinde vznikají nebo zanikají třeba celé odbočky, které v původní dokumentaci nejsou. 2015 je 9 let zpět. 😉
Nakonec jsem se částečně spletl – v Rosicích https://mapy.cz/s/kubelebevu protihluková stěna (i když nižší) je.
Tak „jen“ v Zastávce oproti plánu není.
A jestli jsem se díval správně, tak to v Tetčicích je pořád ta stejná stěna, která tam je už od listopadu 2013. Vůbec nebyla upravována.
„Půjde o RegioPantery Českých drah, které na zdejší lince využijí jednotky přesunuté od Adamova a Blanska.“
Tam už ale přestaly jezdit od 6/2023 (plné nasazení Moravií). Letos jezdily jen https://www.alanbutschek.cz/obehy2324/ob_640_2324.html Brno – Střelice (3dílné) a H. Brod – Křižanov (2dílné).
Velmi zajímavý byl už příjezd toho zvláštního vlaku do Zastávky. Přejezd byl ve výstraze cca 8 (!) minut (Proč tolik?) a z toho cca 5 minut u něj stálo sanitní auto s majáčkem (nicméně vjezd na přejezd ve výstraze není ani pro tato auta výjimkou z předpisů, tzn. muselo čekat). Zaznělo tam i dost zvláštních vyjádření: – (Grolich) „lidé můžou díky tomu jezdit vlakem než autem“ (opomněl autobusy, které jsou ruku v ruce s tím zredukovány) – (Nejezchleb) „po mnoha peripetiích došlo k dokončení“ (ano, např. rozdělení do 2 etap, což nikdy předtím předpokládáno nebylo; a odsunutí 2. etapy o… Číst vice »
Dívám se i na fotky – hm, asi několikaminutový pobyt všude = mj. i v Rosicích, které jsou tedy asi v přibližovacím obvodu zastáveckého přejezdu (u pošty) a proto 8 min. uzavření přejezdu vč. cca 5min. čekání sanitního auta před přejezdem (aspoň předjelo ostatní, ale zůstalo stát před závorami). Mmch. ten přejezd nemá plné uzavření závorami, tzn. zvuková výstraha zůstává i po celou dobu uzavření přejezdu. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/12/Zas_9.jpg Zajímavá konfigurace Tetčic – jak tam bude stát Mn vlak při obsluze té kusé manipulační koleje, aby tam mohl bezproblémově od Střelic přijet, pak manipulovat, pak odjet a aby kolem ně aspoň po… Číst vice »
Asi budou přibližovací úseky spočítaný na 120 kvůli ETCS, aby se pak prejezdy nemuseli za rok předělat.
těch přejezdů bylo uzavřeno na delší čas více, protože vlak zastavoval v Omicich a Tetčicich, a vždy osazenstvo vystoupilo a prohlédlo okolí.
Nicméně v Zastávce to snad šlo vyřešit tak, že se postaví vlaková cesta až po odjezdu z Rosic. Tím pádem by se přejezd spustil do výstrahy až poté.
Zjevně ale bylo „postaveno“ už během pobytu v Rosicích.
Dobrodruh, který by pro vlak s hodnostáři nepostavil se značným předstihem, ten by se dočkal svižného postihu dřív, než by řekl „provedení přípravy vlakové cesty“.
Manipulák tam může stát na staniční koleji, v dálce je ještě jedna opačná spojka.
Nemám na mysli stání, ale: – Už ze Střelic by musel přijet proti správnému směru – jinak se nedostane na „1. SK“, ze které jako jediné by mohl bezproblémově manipulovat. – Rovněž tak do Zastávky by musel odjet (pakliže by tam pokračoval) proti správnému směru. Zato předchozí návrh by toto neznamenal, i když – pravda – během manipulace by vlak sunul přes sousední 1. SK, nicméně takové časové „okno“ je, řekl bych, flexibilněji k nalezení než „okno“, kdy vlak by musel jet ze Střelic do Tetčic proti správnému směru. Stejně tak, když v rychlosti přemítám nad postupem, by ta dřívější… Číst vice »
Pardon, z Dobré správy to nebyl Nejezchleb, ale Svoboda. Pokračování těch výroků (pozn. Fialův jsem neslyšel, jen Kupkův, Grolichův a Nejezchlebův): Kupka: – „Pracujeme i na rekonstrukci Brna-Králova Pole jako druhého vůbec nejvytíženějšího jihomoravského uzlu“ Uzlem je jedině v kontextu busů a MHD. Jinak jde o nácestnou stanici. Mmch. dle jiných měřítek je druhým nejvýznamnějším nádražím v JMK Břeclav. – „Pro příští rok chystáme modernizaci tratě Nezamyslice – Přerov“ (s kolikaletým skluzem, za který přitom nemohly Děti Země ani Voda z Tetčic?) Svoboda: – „Chtěl bych poděkovat podpoře Vlády ČR“… kdy už i za té vlády přišlo další roční zdržení… Číst vice »
** samozřejmě projev Kupkův, Grolichův a (ne tedy Nejezchlebův, ale…) Svobodův; při úvodu projevu ředitele Subterry (mluvil po Grolichovi) jsem se již vzdálil.
P. S. Ironií je, že jen „díky“ tomu 3letému zdržení tam rovnou můžou jezdit samé Pantery. Kdyby to bylo dokončeno na podzim 2021 spolu s úsekem Brno-HH – Střelice, tak by tam nemělo moc co jezdit – zejména po odstavení panťáků v 6/2022, kdy na části S2 i S4 jezdily rychlíkové vozy a podobný mišmaš, zcela nevhodný pro příměstskou dopravu.
Škoda, že k otevření nevydalo vyjádření občanské sdružení Voda z Tetčic.
Takový subjekt neexistuje. Tzn. nemohl vydat vyjádření.
… ale uznávám, že asi by se k tomu nevyjádřil ani Spolek „Voda z Tetčic, z. s.“.
Mmch. https://www.zelpage.cz/zpravy/6763?size=70 článek z 2/2009 a předpoklad realizace 2010 – 2012. Proč Dobrá správa podala žádost o územní rozhodnutí až 31. 12. 2009 (kdo to těch skoro 11 měsíců zdržoval) a proč veřejné projednávání na rosickém stavebním úřadě (při kterém se daly dát námitky, což někteří využili) bylo až v 5/2011 (kdo to zdržel mezitím)? 🙂
Byli na tu ceremonii pozvaní i ti, kdo se na akci podíleli? Nebo jen ministr s premiérem slíznou smetanu? 😒
Jo, promluvil tam i ředitel firmy Subterra.
Aspoň něco.
Ředitel se těžko podílel.
Proč se trať Brno – Zastávka nazývá „Aglomerační dráha“?
Protože tyhle vesnice jsou součásti Brněnské aglomerace, kde velká část místních studuje a pracuje v Brně?
…na rozdíl od tratí z Brna na Hrušovany, Křenovice, Rousínov, Kuřim, nebo Blansko?
Ale to jsou taky příměstské, neboli aglomerační, dráhy… Já chápu, že pro von se ten jazyk od 19.století trochu pozměnil, ale je třeba držet krok..
Hmm, je možné, že tady v diskusi budu jedna z nejstarších fosílií, nicméně pokud moje paměť sahá alespoň několik roků zpět, tak za posledních 7 let na tomto serveru speciální název „Aglomerační dráha“ zazněl prvně.
Jak by se změnil význam titulku, pokud by tam bylo, že „trať do Zastávky je hotová“? Asi nijak, takže se vlastně jedná o pouhou floskuli, asi jako když tady bylo v jednom rozjásaném titulku pro změnu zmíněno že na JHMD se „rozezněly pražce“. 🙂
https://zdopravy.cz/ceskou-kanadou-se-znovu-rozeznely-prazce-a-zavonela-para-prilakala-stovky-lidi-214715/
Pojem „zastávky aglomerační rychlodráhy (s vazbou na metro)“ jsem viděl (a nyní dohledal) už v knize „Od koňky k metru“ z roku 1975. Mmch. je to uvedeno u schématu „Výhledová síť metra“, které je velmi zajímavé v kontextu reálného stavu po necelých 50 letech od vydání. „Po roce 2000“ měly vzniknout úseky tras A do Liboce a Hostivače, B do Hloubětína s větví asi k nádraží Libeň + na opačném konci do Zličína (asi jediné 2 úseky, které nakonec vznikly dříve než v roce 2000), totéž C do Letňan + na jihu Prahy pak větvení na Lhotku; a trasa D… Číst vice »
K čemu je tento příspěvek pod článkem o trati do Zastávky?
Jako zmínka, kdy/kde již byl použit výraz „aglomerační (rychlo)dráha“.
Tak ono to sedí dokonale. Dál dráty v tomhle století nenatáhnou, nemluvě o tom, že vzhledem k tomu jaký klikyháky a sklony tam jsou, další zrychlení a zkapacitnění na Náměšť a Třebíc bez velkých přeložek prostě nepůjde. Takže opravdu aglomerační trať a dál víceméně lokálka.
Dál trať vesměs zrekonstruovaná v letech 2016 – 17.
Mmch. těch 100 km/h na dvou úsecích mezi Třebíčí a Vladislaví je víc než těch 85 km/h v esíčku za Omicemi (čerstvě zmodernizovaném z 80 km/h).
P. S. Sklony a „klikyháky“ fakt nejsou problém co do zkapacitnění, pod čímž se skrývá příp. jen dodatečná výhybna nebo dílčí dvoukolejka (zdravím do úseku Rapotice – Vysoké Popovice).
Zejména Omice (vč. osady Dvorek) vypadají hodně aglomeračně. 🙂
Tolik, že dokonce i samy propozice JMK uvádějí spojení do Brna ne vlakem, ale jako výhodu těch změn píšou o vazbě linky č. 403 (bus z Omic) na vlak v Troubsku.
Dokud nebude vybudován přístup a přestup na MHD k zastávce Starý Lískovec, tak využitelnost spojení bude o mnoho desítek procent nižší. Mluvím o celém ramenu Brno – Zastávka.
Z pohledu Omic se to tolik neliší, ba naopak – pro ně bude spojení vlakem k FN/UKB vždy špatné – nutnost sejít k železniční zastávce Omice + pak přestup ve Starém Lískovci.
Zato bus č. 403 jede až na Osovou a tam se dá přestoupit na cokoliv, co je popoveze k FN/UKB.
Ještě že se MPZ podařilo dotáhnout do konce a že jim do toho nikdo nehodil vidle.Tohle jim může přitáhnout hodně návštěvníků.
Pochopil jsem správně, že se provedlo zdvoukolejnění a tedy vybudování zabezpečení a totéž zabezpečení se za rok vyhodí a nahradí ETCS ?
Nepovedlo. Není tam žádné traťové zabezpečovací zařízení, jezdí se mezistaničně a s omezením rychlosti.
Co to plácáte za nesmysly, když o tom nic nevíte?
Chcete tím říci, že se jezdí na telefon či žezlo?
Je tam autoblok.
… bez přenosu kódu, proto nejsíš max. 100 km/h.
Ovšem.
Ale rozhodně ne mezistaniční provoz a ne „žádné traťové zab. zař.“, jak bylo psáno výše.
Nic se vyhazovat nebude, ETCS je v podstatě nástavba SZZ a TZZ, která přenáší kontinuálně návěsti do vlaku (nutnost dle zákona pro rychlost nad 100 km/h). ETCS si bere z SZZ a TZZ informace, a tyhle zabezpečovací zařízení to musí umožnit.
Chybi informace jak dlouho se ta trat resila, tipuju tak 15 let?
Pamatuju si jak jsem na Maliňáku viděl plánky mimo jiné i o tomhle někdy cca. v září či říjnu 2002 (tedy v roce, ve kterém ve Střelicích vyměnili mechanická návěstidla za světelná). Samozřejmě se tam plánovaly dráty i dál. Takže teprv po 22 letech skončili první fázi, další v nedohlednu.
Já si pamatuji, jak mi někdy cca v roce 2006 říkal kamarád (resp. já jsem se s ním znal jen zběžně, spíš to byl kamarád mého tehdejšího „spolužáka ze SŠ-lavice“), jehož starší bratr byl výpravčím na t-240, že ta rekonstrukce nástupišť v některých stanicích jsou předelektrizační úpravy a že elektrizace celé tratě bude v nejbližších letech.
(Jo, jestli tím byla myšlena prostá drátizace, tehdy Brno – Rapotice https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM408?lang=cs ejhle březen 2007, to byla tuším ta varianta bez 2. koleje Střelice – Zastávka, kterou nakonec potopil sám JMK?)
A budou na té eleketrizované trati jezdit eleketrické vlaky?
(Ale že mi dalo práce tu kontrolu překlepů přeprat.)
Podle obrázků to vypadá, že na vás tentokrát zapomněli. Budete ještě doinstalován?
Program Modré zábradlí provedl neplatnou operaci a bude ukončen 😛
V Tetčicích je pás zábradlí na stezce u západního okraje nástupišť k úrovňovému přechodu. Mimochodem přechod přes manipulační kolej je kryt jen křížem. Pouze sousední přechod přes dvojici hlavních, dopravních kolejí je kryt výstražníky.
Nicméně to zábradlí je šedé – ne modré.
Tam je zase zábradlí, až to hezké není. Už před tou budovou v Zastávce. To zas projektoval nějakej neandrtálec, že mezi budovou a nástupištěm musí po celé její délce být tahle překážka kvůli dvěma schodům.
Člověl by řekl, že tohle vytváří pořád ten stejnej packal.
Chápu, že s tím vy, zaměstnanci Správy železnic, těžko něco zmůžete…
Ostuda republiky v Zastavce,co tam leze,jeho práce to není
Stěžovali jste si, že se o železnici vůbec nezajímá a všecky železniční stavby zruší, zarazí a zničí.
Soudě dle přezdívek ministra/premiéra, tak zdravíme do Sovětského svazu! Záchod splachuje?
Máš asi špatný globus nebo podklady..?
Okamžitý Ban.
To určite Fialovče …
Hranolka tam nebyla, tak klid.
Veľká gratulácia priateľom zo Zbýšovskej úzkokolajky – kto by si kedysi dávno pomyslel že maličké vláčiky zo záhradnej železničky v Brne budú raz mať prestup hrana/hrana s Pantermi… Neuveriteľná výdrž a ťah na bránu – smekám 🎩.
Chtělo by to přerozchodovat a zavést pravidelnou dopravu.
A jen do dolu Jindřich, nebo by bylo vhodné obnovit i odbočky k dalším dolům?
Přidám odkaz na reportáž z ČT24 Studio 6 víkend – někde od 3h43min
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441287766-studio-6-vikend/224411010121214/
A dál? Proč zbytek trati do Jihlavy (plus trať Okříšky – Znojmo) není na seznamu tratí určených pro prostou elektrizaci?
Protože zbytek trati bude řešen větší rekonstrukcí, než jen prostou elektrizací.
Včetně těch úseků, které byly zmodernizovány teprve před 7,5 – 8,5 lety?
Pro tuto trať se dělá studie proveditelnosti, cílem bude zřejmě větší rozsah úprav, než by umožnila prostá elektrizace.
To jsem zvědav co jim vyjde. Jediné co by výrazně pomohlo by byly nějaké (tunelové) megapřeložky. A to nikdo nezaplatí. Zbytek jsou jen kosmetické detaily.
Já bych byl rád i za tu „kosmetiku“. Tam kde to za nízkých nákladů zvojkolejnit/srovnat a tam kde ne, aspoň elektrifikovat. I to by někde od Třebíče na Jihlavu byl pokrok. Už jen to, že by se po R11 mohla prohánět nějaká nová el.jednotka místo muzea.
Přesně tak. Nevychází křižování ani v jednom současném nádraží a musí se tam čekat? Kus dvojkolejky, kde by se křižovalo letmo a 5 minut ušetřených? Zpoždění se nebude přenášet? Beru!
Něco už je po celkové rekonstrukci, některé úseky ale chybí. Docela rád bych věděl, jak to dopadne.
Přeložky by tady udělaly mnohem více práce, než nějaká PrOsTá ElEkTrizace, ale na to je SŽ moc líná a neschopná, část trati nedávno zrevitalizovala, takže je to tam zabetonované na další desítky let, jinde se pro jistotu podél trati staví cyklostezka , takže tam se přeložka už asi neudělá.
Na náročnost přípravy opravdu nemá vliv jestli tam je jedna nebo dvě koleje, připravuje se to úplně stejně, stejně to celé kreslí nějaká projekční kancelář. Rozdíl je jen v ceně a když ty peníze sž nedostane, tak dvě koleje nejsou.
Občas je náročné ve městě tu kolej přidat, vyjednat pozemky a odhlučnění. Hlavně pak narazíte na argument „Proč to vůbec děláte, je to k ničemu, nic tady nejezdí.“.
Co bylo špatně na té technicko-ekonomické studii z roku 2015, že není realizováno podle ní?
A zabetonovat v úseku Zastávka-Okříšky max. 60 km/h? Děkuji ne.
Ze Zastávky až do Třebíče se trať kroutí v kopcích, podobně jako trať Jihlava – Veselí. Zrychlení přeložkami by bylo neadekvátně drahé, navíc už dnes je úsek Třebíč – Brno časově konkurenceschopný autu, takže o to nižší vyjde hodnocení přínosů.
U dálnic nikdo neříká, že je něco drahé…..
Haha haha, proto se posuzují varianty.
Kolik by to stálo když je to drahé a vy už to máte spocitany?
To není pravda, z Vladislavi až před Okříšky se dá trať krátkými přeložkami natrasovat na 160.
To jsem si říkal už při té revitalizaci 2016 – 17. Že tehdy byl solidní poměr cena x užitek, protože vynechána byla mj. většina stanic, kde jejich úprava (peronizace + SZZ) by byla nákladnější, zato přínosy z hlediska rychlosti nízké (zejména v případě Náměště, kde zastavuje vše, navíc průjezd Rapoticemi byl zrychlen i bez změn konfigurace tamního kolejiště). Velkým zlepšením (vzor relace HK – Jaroměř) by byl 1h takt rychlých vlaků, a to s pásmováním výhradně v Náměšti. Už na nynější infrastruktuře (nota bene když už je dvoukolejka do Zastávky) by to mělo být vyjezditelné, i když pořád by mohlo… Číst vice »
A ještě, na drobné zrychlení ve stávající trase (uděláme nový svršek, poladíme GPK a zvedneme rychlost z 60 km/h na 75 km/h) jsou potřeba sáhodlouhé studie?
Zkusmo namalovat grafikon, ať víme jak po novu vychází křižování, co to udělá s jízdní dobou…
Jestli nadále zůstanou polohy S4 a S41 vázané Rapoticemi a M. Bránicemi v X:00 h, tak i další dílčí zrychlení t-240 by znamenalo jen to, že R budou ve směru do Brna o to víc „poskakovat“ za Os vlakem (což dělaly už předtím, jen to občas bylo už o tom, že byly pozastaveny v Tetčicích, než Os dojede do Střelic, teď budou moci „poskakovat“ ještě těsněji za ním).
… resp. i kdyby v uvedené situaci došlo ke zrychlení čehokoliv mezi Krahulovem a Kralicemi, tak R by pak v Kralicích mohl čekat na protijedoucí Os vlak (fixovaný mj. Rapoticemi ve špičkových X:30 h či obecně přípoji v Zastávce). Můj tip je, že při včasné jízdě bude R od Brna jezdit v úseku Brno – Kralice buď záměrně zvolna, anebo když to vezme naplno, tak v Kralicích bude muset čekat na protijedoucí Os vlak – což se mmch. stávalo i v minulých letech, pokud ten R nečekal ve Střelicích na průjezd protijedoucího R, byl-li druhý jmenovaný opožděn a křižování přeloženo.… Číst vice »
** Pardon, samozřejmě mělo být: X:30 h (Rapotice i M. Bránice). No a když jsem se tak rozepsal: pokud by Rapotice nebyly v X:30 h, tak by už od zítřka mohly mít rychlíky o něco kratší jízdní doby – možná že o ty 4 min. a že by zaujaly polohu Os vlaků S4. JENŽE – ono moc jiných možností není, jak to provézt hlavně mezi Zastávkou a Rapoticemi. Pokud by byly Rapotice právě v těch X:00 h, pak by (kromě nevycházení uzlu ve Studenci) se sotva stíhalo křižování R x Os v Zastávce okolo L:47 a S:08 h. A zpoždění… Číst vice »
Keby urobili Třebíč – Okříšky (tam by to 100 km/h bola v pohode), tak by bolo možné presunúť križovanie R do Třebíče namiesto Krahulova, R by z Brna odchádzali samozrejme neskôr
Třebíč-Borovina – Třebíč by na 100 km/h určitě nebylo.
Aby se křižování dalo přesunout do Třebíče, musel by R ujet trasu Okříšky – Třebíč za max. 6,5 min., tedy skoro 120 km/h. To nelze stihnout ani při traťové rychlosti 100 km/h (která taky nemůže být v obloucích na okraji Okříšek).
Jak si to mohli dovolit, mít před Třebíčí kilo, čili 100 km/h?
https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=49.221941841847105&lon=15.920262336730959&zoom=14
Ale jen pro horní rychlostníky, tzn. reálně využitelné jen několika málo Spidery, kteří tam budou jezdit.
Pro ostatní soupravy 95 km/h.
60 km/h už tam je „jen“ v úsecích Okříšky – Třebíč, Vladislav zast. Studenec a AHr. Příbram n. M. – Zastávka.
Ostatní bylo zrychleno už 2016 – 17.
Ne, to už neplatí, jsou tam úseky i ze 100 km/h (Vladislav – Třebíč).
Ale jinak třeba 60 km/h mezi Třebíčí a Okříšky je fakt ostuda, tady jsou směrové poměry určitě navíc.
Studie proveditelnosti počítá s přeložkami v úsecích, kde to výrazně nenaruší ekonomiku stavby (tedy mimo údolí Chvojnice, Oslavy a průjezd Vladislaví). Variant je tam nicméně víc, uvidíme, jakou vybere centrální komise.
A sú nejaké verejne dostupné zdroje o tých navrhovaných preložkách ? Docela by ma to zaujímalo a dávalo by to vysvetlenie, prečo tých pár úsekov zatiaľ nemodernizovali.
Zatím jde o neveřejný materiál.
Nezmodernizovali je (a nejsem si jist, jestli výhradně či převážně či přinejmenším „při výběru, které úseky vynechat, byly vybrány právě tyto“) proto, že se to: – v pohledu roku 2013 (max. 2014) nevešlo do miliardy, což byla podmínka, aby to byl „malý projekt“ v rámci OPD1 – stejně se to vůbec nestihlo realizovat (ani začít!) do konce roku 2015, tzn. stejně to nespadalo do OPD1 (kvůli čemuž byly ty „revitalizace“ v roce 2013 vymyšleny!) – takže OPD2, kde byl limit na „malé projekty“ vyšší a nakonec ty náklady byly skutečně více než 1 mld. (nakonec si dovolím vyslovit hypotézu, že… Číst vice »
… navíc, takový úsek Třebíč-Borovina – Třebíč určitě nepatří k těm, které nebyly při revitalizaci zmodernizovány proto, že by bylo možné jejich přeložení do rychlejší trasy.
A i vynechání zrovna úseku Studenec – Vladislav zast. bylo zdůvodňováno tím, že jde o „slaběji vytížený úsek“.
Je vtipný, že má zrovna tohle vybírat ta parta nýmandů, co o ekonomice dopravy neví vůbec nic…
Přesně tak. Kdyby všemu rozuměli jako ty, mohli by dělat systémového specialistu.