Dvoupatrový terminál, nový most přes Labe. Správa železnic chystá s Ústím architektonickou soutěž

Stanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Současné hlavní nádraží v Ústí nad Labem bude sloužit pro regionální dopravu.

Správa železnic (SŽ) společně s Ústím nad Labem připravují podklady pro mezinárodní architektonickou soutěž pro stavbu nádraží pro vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Stát bude v sousedství západního nádraží, blíže k centru města. Součástí zadání bude i nový železniční most přes Labe. Ke stavbě terminálu se tento týden v krajském městě sešla pracovní skupina. Martin Švehlík ze Správy železnic ČTK řekl, že předpokládá vyhlášení soutěže ve druhé polovině příštího roku.

Terminál musí splňovat z pohledu železničářů požadavky na plynulost a bezpečnost provozu a také mít dostatečnou kapacitu, tedy dostatečný počet kolejí. „Proto se dostáváme k dvoupatrovému řešení (kolejí) pro nákladní vlaky, rychlovlaky a regionální vlaky. Důležité je zachovat plynulý přestup na místní dopravu,“ uvedl Švehlík. Nová kapacita nebude znamenat podle něj významný nárůst nákladní dopravy. „Je to o kvalitě, nová infrastruktura bude mít v sobě celou řadu protihlukových opatření, je to nárůst, ale ne násobný,“ zdůraznil.

Uvolnění prostoru kolem řeky Bíliny

Město se železničáři debatuje o tom, jak velké území bude soutěž zahrnovat. „Pro nás bylo důležité to, aby se terminál řešil společně s novým čtyřkolejným mostem, aby se soutěžní týmy zabývaly územím jako celkem včetně prostoru před nádražím, kde vznikne nové veřejné prostranství,“ řekla novinářům městská architektka Barbora Havrlová. Prostor, kde je nyní kolejiště u Bíliny vedoucí ze západního nádraží, se po výstavbě terminálu uvolní. „To byl náš požadavek, abychom mohli Ústečanům ukázat, že máme i druhou řeku. Vzniká projekt cyklostezky kolem Bíliny, která dovede bezpečně lidi z města až k jezeru Milada,“ uvedla Havrlová.

Posunutí terminálu oproti původnímu návrhu blíže k centru bude znamenat lepší dostupnost pro obyvatele z části Střekov. „Chceme, aby soutěž řešila návaznost na osobní železniční dopravu, MHD, individuální dopravu, aby bylo dostatek parkovacích míst, pohodlná cesta pro pěší i cyklisty. Myslíme si, že by bylo fajn prostor využít i komerčně, mít tam kavárny, obchůdky,“ řekla architektka, která se domnívá, že soutěž nebude vyhlášena dříve než za rok. „Jak bude dobré zadání, tak dobrý bude výsledek,“ uvedla.

Současné hlavní nádraží v Ústí nad Labem bude sloužit pro regionální dopravu. Správa železnic nabídla městu, že si bude moci po zprovoznění rychlodráhy ponechat stávající železniční most přes Labe. „O tom vedeme debaty. Abychom se mohli rozhodnout, je důležité vědět, jak se bude z mostu sjíždět, co to udělá na Střekově a co na ústecké straně u silnice. K tomu potřebujeme podrobnější dokumentaci,“ řekla Havrlová.

Trasu rychlodráhy schválil v červnu Ústecký kraj. Železničáři nyní začali připravovat předběžný geologický průzkum na trase. Jeho výsledky určí způsob ražby Krušnohorského tunelu a také opatření pro ochranu podzemních vod. Nejhlubší vrt bude měřit 485 metrů. Přes 30 kilometrů dlouhý přeshraniční Krušnohorský tunel bude sloužit pro osobní i nákladní dopravu.

Rychlodráha spojí Prahu přes sever Čech s Drážďany. Trať povede kolem dálnice D8, následně překlene Labe, v okolí Křešic na Litoměřicku vstoupí do Středohorského tunelu, který skončí v ústecké čtvrti Střekov, přes most se dostane do terminálu a odtud bude trať pokračovat do Německa skrz Krušnohorský tunel. Celá trasa z Prahy do Drážďan měří 137 kilometrů. Cesta z Prahy do Ústí se díky rychlodráze zkrátí o polovinu na půl hodiny.

Tagy Správa železnic Ústí nad Labem VRT Praha - Drážďany
40 komentářů