Dvoupatrový terminál, nový most přes Labe. Správa železnic chystá s Ústím architektonickou soutěž

Stanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Současné hlavní nádraží v Ústí nad Labem bude sloužit pro regionální dopravu.

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rušnovodič Peter

Z hľadiska odporu verejnosti, ako je na tom tato konkretna stavba?

Ústečan

Ústecké zastupitelstvo letos jednomyslně odhlasovalo, že chce VRT, ale nesouhlasí se současnou navrženou podobou, nechtějí nákladní vlaky

Jirka z CB

Kde ty omalovánky jsou….? Nejvyšší pán železnic si to představuje tak, že v pondělí hotovo…. To spíš ten nejmladší co začne teprve chodit do školky bude mít v realitě českého Koucourkova spíš vousy až na zem…

Lopuch

Že jsem tak smělý proč by celostátní dotace do SŽ měly být (zne)užity na regionální dopravu? Kdo poroučí, ten platí.

A to myslím celostátně, ve všech krajích = konečně přestat maskovat, že regionální doprava je věcí regionální, nikoliv pro rozhodování zpoza stolu z Ústí nad Orlící a ze zasedačky AŽD/SUDOPu

xyz

Axeli, to nádraží bude do značné míře sloužit mezistátní či mezikrajské dopravě.

MilanSima

Vyhozen oknem, vrátil se komínem…

Ústečan

Jak se vypořádají se Spolchemií?

Aussiger

Rázně a tvrdě…:-))

Kubrt

Nejspíš novým přejezdem přes Tovární někde na úrovni depa.

Jaaa

Ta hromada rezavého šrotu funguje?

Kubrt

Funguje, i tam proběhly dost zásadní investice, takže nějakou budoucnost ta firma má.

Kubrt

„Správa železnic nabídla městu, že si bude moci po zprovoznění rychlodráhy ponechat stávající železniční most přes Labe.“

Tomu se říká danajský dar 🙂

Nicméně – v obrázcích, co jsem doposud viděl, byl stávající most přes Labe zachován jako spojení s žst. Střekov, zatímco po ovém mostě by vedla VRT. NOvě se tedy předpokládá, že i konvenční trať od Střekova povede po novém mostě?

Alibaba

To by mě taky zajímalo? Ale nový 4 kolejný most pro VRT a stávající trať se bude hodit, protože na něm budete moci začít hned zhlaví (viz třeba i nové spojení v Praze) a místa tam je obecně málo.

Gajda

Jo i ne – v Ústí jsou přes Labe jen dva mosty, brzo jen jeden. Ten se sice opraví, ale pak je otázka, jak dlouho vydrží ten most druhej. Nad silnicí je železniční most opravenej, pilíře ve vodě tu vydrží dalších minimálně sto let. Je tedy otázkou, zda by si nezasloužl upravit na most silniční výměnou mostovky a doplnit tak Benešův a Mariánský most. Jelikož přestavba v jeho okolí probíhat bude, asi by to řešitelný bylo i s napojením na silniční síť.

Kubrt

Je fakt, že ten první střekovský most byl kombinovaný – ve spodním patře byla vozovka. Být městem, přál bych si přenechání jen opěr a pilířů, které by se pro silniční most využít daly, stávající ocelová konstrukce je pro silniční využití zbytečně vysoká, což by komplikovalo napojení na ostatní komunikace.

xyz

Nynější „hlavní“ nádraží bude sloužit nejen pro regionální dopravu, ale i pro linku Praha – Děčín, která do „centrálního“ nádraží vůbec nezajede.

https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

Totéž pak pravobřežní linka Praha – Děčín, která neobslouží ani „centrální“, ani nynější hlavní, nádraží.

PepaM

R20 tam je zakreslena úvratí přes nové nádraží centrum.

xyz

Skutečně je to tak, jak už píšu níže.

Nicméně tím pádem je pro mě o to zvláštnější, protože pak by dávala smysl linka Praha – po VRT do Ústí a až odtud do Děčína (zato linku Praha – Roudnice-VRT – Bohušovice – Lovosice – Ústí utnout už v Ústí).

A ne sjet už za Roudnicí, pak (zdržující) úvrať v Ústí a pak do Děčína (a jen do Děčína, ne odtud co nejrychleji do Šluknovského výběžku, tzn. „odlehlé/sociálně složitější lokality“, kterým údajně má VRT – dle oficiálních tezí – pomoci…).

xyz

Tak (viz níže) beru zpět (aha, dolní patro od Lovosic/do Děčína, ale horní patro z VRT). Nicméně napadá mě – o kolik se (jenom) vlastně zkrátí cestovní doba Děčín – Praha?

VRT přinese zrychlení „jen“ v úseku od Roudnice do Prahy, ale prodlouží se pobyt v Ústí.

Adam Ř

to zní rozumně, ale asi by to právě nevyšlo s těma patrama

xyz

Vyšlo – pokud by taková linka jela z Ústí do Děčína po pravobřežce – která do „centrální“ stanice pojede na „horní patro“.

Mmch. napadá mě, že to nové vedení R20 úvratí přes Ústí je důsledek změny technického řešení v rámci Ústí (viz nedávný článek zde) – aby vůbec byla v dolní patře kolej, kam se dá jet od Lovosic a zároveň směr Děčín (v situaci, kdy nad tím vším se budou proplétat sloupy té horní části).

Adam Ř

jak píše Alibaba, na Střekově nejspíš nevyjde triangl, tedy by to bylo se dvěma úvratěma

xyz

To je ale další zhůvěřilost – vždyť ta spojka je potřebná i pro rychlou příměstskou dopravu – tak, aby např. i člověk z Velkého Března mohl rychle jezdit za prací do Prahy s přestupem v Ústí-centru.

Úvrať na Střekově je zbytečně zdržující (+ možná o to víc křížící vlakové cesty?).

Adam Ř

pro takové cesty tu je vlak Praha – Střekov

pokud by se měly všechny svést na centrální, tak by dvě patra nestačila

xyz

Ten bude příliš pomalý – zastavení v Litoměřicích, u Roudnice. Zato přestup v centru = po VRTce bez zastavení až do centra Prahy.

Jestliže přes centrální nádraží nepojedou všechny vlaky, pak nepůjde o skutečně centrální nádraží.

Nicméně otázka rychlého spojení z obcí pravého břehu mezi Ústím a Děčínem do centra Ústí je nezávislá na existenci rychlíkové linky ze Střekova do Prahy – protože úvrať „kousek před cílem“ je dost velké zdržení oproti stavu bez úvratě.

Adam Ř

centrální nádraží je centrální proto, že je v centru, nikoliv proto, že na něj jezdí všechny vlaky

zlepší příměských spojení Ústecka není cílem VRT

xyz

Takže Brno hl. n. po odsunu už nebude centrálním nádražím? 😀 Vždyť píšu, že ta spojka by byla i pro vlaky Praha – po VRT Ústí – po pravobřežce Děčín. 🙂 Tzn. nejen příměstská spojení. P. S. https://vrtky.cz/useky-a-mapy/praha-usti-nad-labem-drazdany „Na vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se počítá se dvěma terminály VRT, které budou hrát klíčovou roli při přestupu mezi dálkovými a regionálními vlaky i mezi ostatními prostředky veřejné a individuální dopravy. Terminál Roudnice nad Labem VRT významně zvýší dostupnost rychlé dopravy i pro obyvatele okolních měst a obcí. Terminál Ústí nad Labem centrum by měl vyrůst v lokalitě stávajícího nádraží… Číst vice »

Adam Ř

U R20 (Praha – Děčín levobřežní) v tom schématu je závlek na centrální

xyz

Skutečně je to tak, na rozdíl od předchozí verze (této změny jsem si nevšiml, na rozdíl od jiných).

Najednou to tedy technicky půjde? (srov. s tvrzeními, že od Prahy půjde přijet jen do horního patra, zato směr Děčín po levobřežce jen z dolního patra).

Adam Ř

předpokládám, že tvrzení o tom, že od Prahy se jezdí do horní patra se týká VRT. R20 vede po levobřežce celou cestu Děčín – Ústí – Roudnice.
Předpokládám, že obě strany levobřežky (Ústí – Děčín i Ústí – Praha) budou ve stejné výšce

xyz

Aha, tím pádem neplatí co jsem psal výše, ale tím pádem zase nechápu, proč to takto nebylo plánováno od začátku.

Alibaba

Graficky je to trochu blbě vyjádřené (chtělo by to přiohnout čáru do centra ne na současné hlavní), ale má být u téhle linky úvrať v dolním patře.
Škoda, že asi nevyjde úvrať (asi se nepodaří udělat triangel na Střekově) podobné linky na pravobřežce.

Adam Ř

myslím, že to zas taková škoda není – pokud chtějí Litoměřičtí přímo na Ústecké centrální, můžou použít R23, i když má teda delší takt – ale za to pokračuje do Drážďan.

pro nikoho jiného by to moc velký smysl nemělo

xyz

Ano, má delší takt – však jedním z VRTkařských přínosů má být zvýšení četnosti spojů.

A je tu i pohled opačným směrem – když někdo pojede z Ústí do Litoměřic, tak to aby vybíral, ze kterého ústeckého nádraží vlastně vyjede. (i když pravda, toto vlastně je – a nadále nebude vyřešeno! i v samotných Litoměřicích)

Adam Ř

vždyť to je zvýšení čestnosti – z žádných spojů na spoj co dvě hodiny

vybírat si nemusí: všechny přímaky do Litoměřic pojedou ze Střekova

xyz

Nynější stav je 2h takt přímých spojů (je-li myšleno nynější „hl. n.“).

No právě – musejí dojet z centra na odlehlý Střekov. Resp. vybírat mezi touto variantou a odjezdem z centra (ale tam jen u některých spojů).

Adam Ř

nevíte náhodou někdo, kudy má jet vlak z Roudnice do Litoměřic?

Honza1

Roudnice VRT – Litoměřice město – Střekov.

PepaM

V Roudnici jde o nový terminál na VRT, z níž poté sjede na trať 072 někde u Polep. R20 sjede „o sjezd dřív“ na 090 u Oleška.

Adam Ř

díky