Vstup rychlotratě do Prahy se předělává. Komplikuje ho stavba okruhu i námitky radnic
Kvůli okruhu se prověřuje nový ražený tunel. Jinde místní požadují dlouhou estakádu.
Správa železnic (SŽ) upravuje plány na napojení vysokorychlostní tratě VRT RS1 na Prahu. Jde o úsek Praha-Vršovice – Praha-Běchovice na východě metropole.
SŽ uzavřela dodatek ke smlouvě s projektanty, ve kterém jim zadává další úkoly k prověření.
Projektové práce na zhotovení dokumentace pro územní řízení a EIA má na starosti sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald. Dodatečné úpravy zadání vyjdou na 61,3 milionu korun bez DPH, cena zakázky se zvedne o polovinu. Celkem bude dokumentace bez daně stát 187 milionů korun.
Úpravy původního zadání se týkají šesti bodů. Některé vycházejí vstříc požadavkům městských částí, jiné jsou zase ovlivněny pokrokem v souvisejících dopravních stavbách.
Nechceme rozdělené území
V úseku tratě Rabakovská – Malý Háj musejí projektanti nově navrhnout řešení, které by méně rozdělovalo území a zajistilo jeho téměř absolutní prostupnost. K povrchovému vedení tratě tak přibude nadzemní vedení prostřednictvím estakády a zároveň i podpovrchové řešení. Všechny tři varianty se pak projednají s místními radnicemi, které změny iniciovaly.
Další změna navazuje na říjnového rozhodnutí ohledně vedení tras městských tunelů projektu Nové spojení II. Do něj bude v budoucnu převedena regionální doprava a současné povrchové tratě včetně VRT zůstanou na povrchu. Dosud se zvažovaly tři varianty a propojení s trasou RS1 tak bylo jen předběžné.
Výbor proveditelnosti nyní vybral řešení N2 doplněné o zastávky Florenc a Karlovo náměstí, a je tak již zřejmé, že se obě tratě potkají v Praze-Vršovicích.
Více zastávek, ale bez podzemního nádraží Opera. Výbor určil trasu tunelů pod Prahou
„Koordinační jednání pracovní skupiny studie definovalo požadavky na nové uspořádání úseku Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město,“ uvádí dodatek ke smlouvě. Projektanti nyní musej.í navrhnout čtyřkolejný koridoru Vršovice – Eden – Strašnice s dvojicí mimoúrovňových přesmyků, nahrazující původní prosté přiložení dvojkolejné tratě s úrovňovým zapojením před mosty Bartoškova/Nad Vinným potokem.
Protihlukové valy a hlubší tunel
Další změny projektu se týkají silniční dopravy. Po letech obstrukcí totiž příští týden začne dostavba Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi, se kterou souvisí i dostavba čtyřproudé výpadovky I/12 kolem Úval ve směru na Kolín.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však do projektu nově doplnilo masivní protihlukové valy, které podle SŽ znemožňují využít předpokládané vedení RS1 hloubeným tunelem.
Projektanti tak nově musejí prověřit variantu raženého tunelu Nová Dubeč včetně prodloužení úseku v Běchovicích směrem ke Xaverovu k severnímu předportálovému úseku. Část změn řešení se projeví také na navazujícím úseku VRT Praha-Běchovice – Poříčany.
Stísněné odstavné nádraží
Další z nových požadavků na projektanty se týká řešení tratě v oblasti odstavného nádraží Strašnice. Tam totiž pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) pokročil v urbanistické studii Bohdalec – Slatiny, která zázemí pro rychlovlaky významně ovlivňuje.
Výchozí návrh tak podle SŽ už nelze využít. Nově se tak musejí najít s urbanisty varianty, aby se do prostoru nádraží vešlo. „Dále z rozpracovaného řešení odstavného nádraží Strašnice vyplynula potřeba navrhnout technologická zařízení pro údržbové procesy nikoliv v otevřeném kolejišti, ale do krytých hal, které nebyly součástí výchozího návrhu,“ uvádí ve smlouvě SŽ.
Plánovanou drážní promenádu v Praze 10 komplikují další plány Správy železnic
Stísněný prostor nádraží totiž vede k nutnosti atypického uspořádání myčky souprav. Zvětšení areálu nádraží ale zasáhne sousedící plánovanou drážní promenádu pro pěší a cyklisty, která se tak musí částečně přeložit.
Jahodnická spojka
Další úpravy souvisejí s technickým řešením trati.
„Z rozpracovaného řešení čtvrté koleje v úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice vyplynula potřeba návrhu více úprav na stávajících mostech, dále potřeba zpracovat energetické výpočty a upravit současnou trakční měnírnu Běchovice pro zajištění stejnosměrného napájení čtvrté koleje včetně připojení trakčního a zpětného vedení, vyšší rozsah dle aktuální legislativy je dále vyžadován u průzkumu kontaminace pražcového podloží.“
S projektem RS1 je spojená i tzv. Jahodnická spojka, jenž má usnadnit vedení nákladní dopravy. Nové úpravy projektu se týkají rozšíření nadjezdu Českobrodské ulice v Hrdlořezech a spínací stanice Praze-Malešicích.
Neočekávaný zájem veřejnosti
Na závěr nových požadavků na projektanty SŽ žádá rozšíření rozsahu participačních akcí s veřejností. „Složitá projednání s municipalitami si vyžádala rozšířit participační akce. Neočekávaně velký zájem veřejnosti vedl k navýšení plánovacích vycházek v terénu,“ uvádí SŽ.
Francouzi radí projektantům s novým pražským nádražím. Plány na VRT ukazuje minivýstava
Cílem konceptu rychlého spojení je uspokojit budoucí železniční poptávku mezi Prahou a Brnem zapojením VRT. Ta vstoupí z východu do Prahy novostavbou trati Praha-Běchovice – Praha-Vršovice. Zároveň se zkapacitní úsek Praha-Běchovice – Praha-Libeň.
Jedná se o součást RS 1 Praha – Brno – Ostrava – Polsko a RS 5 Praha – Hradec Králové – Polsko.
Projektanti také řeší zajištění kapacit pro odstavení vysokorychlostních souprav a pro jejich základní provozní údržbu a zbrojení.