ZSSK představila náhradu za gorily, ani týden před novým jízdním řádem neprodává všechny lístky

Lokomotiva Siemens Vectron pro ZSSK. Foto: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron pro ZSSK. Foto: ZSSK

Do konce roku dopravce zařadí do provozu 5 nových lokomotiv.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zařazuje do provozu první z patnácti lokomotiv Siemens Vectron, které si postupně pronajímá od společnosti Rolling Stock Lease. Do konce roku jich vyjede pět. Nahradí především lokomotivy řady 350 přezdívané gorily.

Dopravce nasazení dalších lokomotiv označil v tiskové zprávě jako „potvrzení ambic držet krok s nejmodernějšími standardy evropské železniční dopravy“.

To je v kontextu vývoje u státního dopravce poměrně odvážné tvrzení. Odhalení nových lokomotiv se časově protnulo s obdobím, kdy firma čelí kritice za to, že stále neprodává jízdenky na všechny spoje pro nový jízdní řád. Ten začne platit za týden, firma prodává ale jízdenky jen na některé spoje. „Při změně grafikonu je standardně zkrácená doba předprodeje jízdních dokladů,“ obhajuje ZSSK svoji neschopnost na webových stránkách. Ostatní dopravci v Evropě jízdenky na nový jízdní řád standardně prodávají již několik týdnů či měsíců. Dříve začali prodávat jízdenky i v Rusku, ke kterému se mentálně upíná většina členů současné slovenské vlády.

Nové lokomotivy Siemens Vectron dopravce nasadí na vnitrostátní spoje i mezinárodní výkony do okolních zemí. Lokomotivy řady 350 naopak podle dopravce již po půl století provozu nedokáží konkurovat svou konstrukcí a vybavením aktuálním standardům, prodražuje se také jejich údržba.

Nový design polepu

Vectrony vyjíždějí v novém designu ZSSK, který má podle dopravce jednoduše znázornit dynamiku a pohyb. Všech patnáct lokomotiv dopravce převezme do roku 2026.

Slovenská společnost Rolling Stock Lease (RS Lease) byla v soutěži na pronájem lokomotiv jediná. Soutěž se týkala pronájmu s možností odkupu celkem 15 lokomotiv s opcí na pronájem dalších patnácti vozidel. ZSSK v minulosti řešila i možnost nákupu nových lokomotiv, nakonec se rozhodla pro pronájem.

Dopravce musí obnovu lokomotivní flotily řešit i kvůli jejímu současnému stavu.  Nové lokomotivy mají být vybaveny pro provoz i v okolních zemích, zajíždět mají i do Česka.

Podle zadávací dokumentace bude doba pronájmu deset let, součástí bude i údržba lokomotiv. Po deseti letech si může ZSSK lokomotivy odkoupit. Podobný model zvolily i České dráhy při pořizování lokomotiv od Rolling Stock Lease.

Tagy Rolling Stock Lease Siemens Vectron Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
61 komentářů