Lanovka s proskleným otvorem. V Liberci ukázali první návrhy „tramvaje na lanech“ na Ještěd
Nová lanovka má být hotová v roce 2029 či 2030.
Designérka Anna Marešová dnes v Liberci představila návrhy na podobu nové lanovky na Ještěd. Nahradit má tu, která spadla v roce 2021. Oproti původní verzi půjde o jinou technologii. Bude také delší, povede již od tramvajové zastávky v Horním Hanychově.
„Nejde ještě o finální design lanovky. Z konzultací s magistrátem jsme se dopracovali ke dvěma variantám,“ řekla Marešová. Podle ní zároveň lanovka splňuje normy na výrobu a provoz. Důležitý podle ní byl kontext a historie lanovky včetně ikonické stavby vysílače a horského hotelu na Ještědu.
„Je to takové propojení mezi reálným světem a Ještědem,“ uvedla Marešová. Dílo architekta Karla Hubáčka je považováno za velmi nadčasovou stavbu, z nové lanovky bude podle Marešové lepší výhled i na samotný vysílač. V původní verzi horní stanice bránila rozhledu na vysílač. Horní i dolní stanice budou úplně nové. Součástí bude i jedna mezistanice. Podle svých slov nechtěla navrhnout nic extravagantního.
Stejně jako u návrhu lanovky na Petřín, jejíž autorkou je rovněž Marešová, nechybí hravý detail. Půjde o otvor v podlaze, kterým se lze dívat dolů. Když dojede do horní stanice, otvor se rozsvítí a světelný kužel bude připomínat přistání ufo. Odkazovat má na film Zítra vstanu a opařím se čajem.
Rozhodnou zastupitelé
Marešová dnes představila dvě varianty. První podle ní více odkazuje více na podobu předchozí lanovky, označila i jako svoji favoritku. O výběru variant mají rozhodnout zastupitelé. Lanovka bude pro zhruba sto osob, předchozí měla 70. Hotová by měla být v roce 2029 či 2030.
Liberec se nakonec rozhodl pro systém Funifor, označovaný někdy jako tramvaj na lanech. Kabina bude zavěšena na dvou lanech. Liberec zaplatí firmě Marešové za vytvoření designerské studie kabiny pro ještědskou lanovku zhruba 2,4 milionu korun.
Radnice chce lanovku stavět metodou design and build, tedy vyprojektuj a postav. Zakázku chce vypsat v únoru příštího roku a součástí podkladů bude i návrh podoby kabiny vytvořený Marešovou. Město již za 38 milionů korun získalo veškeré pozemky lanovky od Českých drah.
Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si vybudování lanovky vyžádá 360 až 440 milionů korun.
Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.