Staré tunely v Nelahozevsi budou po 85 letech znovu jednokolejné. Vedle vznikne nový tunel

Tunely Nelahozeves. Pramen: SŽ, dokumentace EIATunely Nelahozeves. Pramen: SŽ, dokumentace EIA

Trojice tunelů z poloviny 19. století představuje úzké hrdlo zejména pro nákladní vlaky.

Správa železnic (SŽ) učinila další krok směrem k odstranění letitého úzkého hrdla na I. železničním koridoru v Nelahozevsi. Aktuálně vypsala tendr na projektanta, který připraví dokumentaci pro rekonstrukci zdejších tří po sobě jdoucích tunelů a stavbu jednoho nového.

Konkrétně jde především o dokumentaci pro společné povolení, geologický průzkum a stavební dozor. Předpokládaná cena je 34 milionů korun.

Úzké hrdlo v podobě nedostatečného profilu především pro nákladní vlaky představuje právě zmíněná trojice tunelů, které vznikla v polovině 19. století jako jednokolejné. Dvě koleje zde vedou od roku 1942. V 70. a 80. letech se sice tunely provizorně upravovaly v rámci elektrifikace, šlo ale o nestandardní řešení. Je zde například mimořádně snížená trolej.

Řešením má být tunel nový, který povede paralelně s těmi starými a do kterého bude převedena jedna kolej stávající trati. Ve starých tunelech po úpravě zbude také jedna kolej. Délka nového tunelu bude 472 metrů.

Celkové investiční náklady celé akce schválené letos v srpnu centrální komisí ministerstva dopravy činí 1,9 miliardy korun. Stavět by se mělo v letech 2027 až 2029, celý úsek měří 1,6 kilometru.

Příprava se přitom vleče řadu let, Správa železnic chtěla původně zahrnout do modernizace i navazující úsek skrze Nelahozeves, kvůli silnému odporu místních ale projekt rozdělila a nyní se zaměřuje jen na tunely.

Tagy Nelahozeves Správa železnic tunely Nelahozeves
39 komentářů