Staré tunely v Nelahozevsi budou po 85 letech znovu jednokolejné. Vedle vznikne nový tunel

Tunely Nelahozeves. Autor: Jan PíšalaTunely Nelahozeves. Autor: Jan Píšala

Trojice tunelů z poloviny 19. století představuje úzké hrdlo zejména pro nákladní vlaky.

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
v
Adam Ř

Existuje v současnosti v Česku nějaká trať, jejíž jednotlivé koleje mají různý počet tunelů, nebo tahle bude první?

Alibaba

Existovala, přes Třebovické sedlo.

nadrazi

První jednání o rozšíření stávajících tunelů důlní metodou bylo v roce 1993, firma Erebos z Podkrkonoší navrhovala odtěžení profilu koleje č.1 za využití pažící stěny pro zachování jednokolejného provozu. Rubanina se měla nakládat dopravníkem do lodí. Náklady kolem 600 mil. byly důvodem ukončení projektové přípravy akce. Dráha řešila horší úseky, například ukončení desetileté pomalé jízdy 30km/hod.přes most v Bohušovicích. V další přípravě tří variant se v roce 1998 mluvilo o 950 milionech a někdy kolem r.2005 šlo o 1,1 miliardy. Takové častky na kilometr koridoru neprošly přes ekonomická hlediska komisema Ministetstva dopravy. Z toho důvodu nejsou dosud tunely v Děčíně… Číst vice »

Honza135

Díky za podrobný popis z dnešního pohledu už historických událostí. Člověk je zase i něco moudřejší a může si tak odpovědět na otázku, proč se problém s tunely nevyřešil dříve. Díky.

Mirek

A proč že se nedají ty stávající tunely „jednoduše“ rozšířit na požadovaný průjezdný profil? Co tomu brání?

Projektant

Řekl bych, že železniční provoz, který velmi záhodno zachovat.

Ic540

Přesně.
Byl by téměř rok nickolejný provoz na celém rameni…
Nebo jeho velmi podstatné části…

Mirek

Což ale v našich luzích a hájích není přece nic neobvyklého. Tak proč by to mělo najednou vadit. 😉

Milan

Ale mezi Brnem a Prahou máme v ČR dvě tratě – přes Českou Třebovou a přes Havlíčkův Brod, ale kde máme druhou trať mezi Prahou a Ústím nad Labem? Za mě prokazatelně jasně nikde! Jinak rozšiřování existujícího tunelu bude krapek technicky složité a za mě proto poměrně nebezpečné! By%t v totmo případě by s ohledem na sníženou trolej řešením mohlo být jen prohlouhení jeho/jejich dna, aby klesly koleje, díky čemuž by výška trolejí nad nimi se dostala na standardní rozměry. To by ovšem neřešilo asi i nedostatečnou šířkovou rezervu – zejména chybějící evakuační chodníky, což vše řeší pravděpodobná podoba plánovaného… Číst vice »

František

D8?

misak

Druhá trať je přes Lysou n/L a mělník

Mirek

Přečetl jsem si jímavý článek v odborném periodiku Tunel 4/2019 a stále nevím, proč vyjde lépe stavba nového cca 471 metrů dlouhého tunelu než úprava těch stávajících.

Alibaba

Obava z nestability svahu při rozšiřování (směrem od Vltavy).

Mirek

Já osobně bych tu úzkou oporu ( směrem k Vltavě ) taky nezúžoval…….ale na druhé straně….to už je jiná. 😉

Alibaba

Při rozšiřování do skály vám tam vzniknou před tunely převisy a to nadloží nad nimi je nestabilní, celé odtěžení neprojde přes životní prostředí, zajištění by bylo náročné.

Antonín

Hlavní koridorový tah do Německa, objezd po druhém břehu by byla katastrofa Z Prahy do Lysé, tam přepřahat lokomotivu musí se jet směrem zpět a trať není tak rychlá, potom zase to samé v Ústí. A náhradní doprava mezi Kralupy a Nelahozevsí – také dost katastrofa.

Kuba2

Tak by se klidně mohl u Lysé udělat triangl nebo v předstihu zkapacitnit a elektrizovat trať přes Neratovice.

J.K.

Nestačila by pro těch pár nadrozměrů splítka? Funguje to dneska a až bude VRT tak tam klesne osobka…

Mikulik

Připomněl bych,ze v rámci teto stavby bude zavřená turistická stezka ,jak jsem četl v jednom místním zpravodaji

František

No teda! To už jdu žhavit datovou schránku!

Náhodný Kolemjdoucí

Co se nelíbí těm místním?

Jaaa

Že tam jezdí vlaky. Oni chtějí auta.

Mirek3

To nemůže projít
Jedině vlaky 🙂

Tomáš

Pokud vím, tak SŽ chtěla narovnávat to esíčko pod zámkem, jenže by si to vyžádalo masivní zemní práce, zásah do svahu u zámku a možná i nějaké demolice. Naopak by se získalo naprosto minimální zvýšené rychlosti.

Náhodný Kolemjdoucí

Kde by se bouralo? V tom divnomístě podél trati?

Honza135

Na druhou stranu, každá snaha o narovnávání oblouků a zvyšování traťové rychlosti by se měla u SŽ cenit.

Tomáš Záruba

Ještě taková věc, už mockrát mě napadlo, proč tam ty tunely vlastně jsou? Proč se neudělala trasa malinko východněji na břehu řeky bez tunelů, cca jak je ta stezka pro pěší? Nebo se do této polohy nepřeložila později, např. při zdvoukolejnění nebo elektrizaci, nebo se o tom neuvažuje teď?
Bylo by to asi klikatější, ale ten jeden rovný kilometr mezi obloukem skrz Kralupy a esíčkem kolem zámku už to nevytrhne…

Alibaba

To by museli vyrubat už „za Pernera“, dneska takovýhle odřez by neprošel přes životní prostředí.

Tomáš Záruba

A tunel v Děčíně spolu s úsekem širé tratě do Prostředního Žlebu přijde na řadu kdy…? Stránka „stavby“ předstírá, že to místo vůbec neexistuje…
Ale je fakt, že některé stavby jako např. konverze se tam neobjevují, tak neříkám, že nějaká ta příprava nemůže běžet.

Ex ČD

A tam je nějaké omezení?

Tomáš Záruba

70 km/h.

Ex ČD

Ok, tak to jo. Ale málokterý vlak tam stejně jede plnou traťovou, většina tam brzdí/rozjíždí se z/do Děčína hl.n. takže to až zas tak zásadní omezení není.

Tomáš Záruba

Ono je to tam hlavně všechno shnilý, až po ten Prostřední Žleb (mimo). Takže i těch navazujících 100 km/h půjde časem dolů. A zast. Přípeř vypadá fakt hrozně.

Výpravčí

Prej omezení pro nákladní vlaky, ani hovno. Sem tam občas jede nějaká MZ co se tam nesmí s něčím potkat, ale jinak je to bez omezeni.

Jiří Kocurek

Nepřijde vám, že popíráte vlastní tvrzení? Omezení neexistuje … jenom občas …

Dušan

V úseku Nelahozeves – Kralupy je pro KD stanovený kód profilu P/C 47/360, přičemž v okolí je 78/402, resp. sledovaná maximální hodnota je 80/410. to znamená, že maximální rohová výška kontejnerů/nástaveb/silničních návěsů v tom limitujícím úseku je 4100 (šířka max. 2550 mm)/3930 (šířka max. 2551-2600 mm). Pro kód P/C 80/410 platí hodnota 4430 pro obě šířky. To znamená, že třeba konkrétně návěsy LKW WALTER s kódem P/C 400 tam normálně neprojedou, protože jim tam „hapruje“ 700 mm. Maximálně jako KD a to tak, že: – na 1.TK nesmí vůbec, – 2. TK – ostění tunelů rychlost Vmax = 60 km/h.… Číst vice »

Jan

Žádná Ro-la tam nikdy nejezdila a jezdit nebude.

SYN

Hm, 472 metrů tunelu nevypadá jako až tak velký problém…
Samozřejmě škoda že to v současnosti vychází jenom „skoro“ 🙁

Stepan

Tak šup šup, honem vyhlásit přírodní památku Nelahozeveské skály a kulturní památku Nelahozeveské tunely, ať to mají úředníci zábavnější.

a8n

Není potřeba, stačí že u zámku bez PHS nesplní normy a PHS tam být nemůžou, protože krajinný ráz.

Sériový jezdec

Jen doufám, že napřed nevytrhají tu stávající kolej, a pak teprve nezačnou stavět nový tunel. U SŽ jeden nikdy neví.

Jiří Kocurek

Někam se bude muset umístit zázemí staveniště a od něj zřídit přístup na stavbu. Ikdyby to stavěil jen s ručním nářadím, tak bude potřeba odvářet rubaninu. Zkuste vymyslet kudy.

Alibaba

Bylo to vymyšleno šikmým (pro jízdu nákladních vozidel) tunelem ze zhora kolmým na trať. Jak je to teď netuším.

Ivan_pha

Stále stejně, ale může se to teď změnit.

Karel

Škoda, že už na stránkách není detail. Ale popsáno je to takto:
Náplní stavby je rekonstrukce prostoru Nelahozeveských tunelů délky 1,6 km. Cílem stavby je zajištění potřebné prostorové průchodnosti, zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti provozu. Jako technické řešení byla zvolena rekonstrukce trojice stávajících dvoukolejných tunelů pouze pro jednu kolej a výstavba nového jednokolejného tunelu pomocí svážné štoly.
Takže, napřed by se měl vyrubat přes svážnou štolu nový tunel, do něj přepojit jedna kolej, pak výluka druhé a úprava stávajících tunelů. Tedy, jednokolejka by měla být pouze v době rekonstrukce stávajících tunelů.

jirik.e

To spíš bylo (je) tradicí u ŘSD. Příklad 1: Pro údajně havarijní stav mostu na I/35 na obchvatu Hořic tento most zbořit, nechat vše jezdit skrz město po staré silnici (a to včetně NAD za rozkopanou trať Stará Paka – Jaroměř – Hradec Králové), pak na tom obchvatu postavit most, pak na něm postavit kruhák… a pak začít stavět D35 o sto metrů vedle toho nového mostu. Příklad 2: Rozkopat průtah Novou Pakou na I/16, vytěžit a neznámo kam odvézt hektary původní dlažby pod asfaltem, důležitý most přes potok dokončit o sezónu později… a pá let nato začít stavět obchvat… Číst vice »

jirik.e

To spíš bylo (je) tradicí u ŘSD. Příklad 1: Pro údajně havarijní stav mostu na I/35 na obchvatu Hořic tento most zbořit, nechat vše jezdit skrz město po staré silnici (a to včetně NAD za rozkopanou trať Stará Paka – Jaroměř – Hradec Králové), pak na tom obchvatu postavit most, pak na něm postavit kruhák… a pak začít stavět D35 o sto metrů vedle toho nového mostu. Příklad 2: Rozkopat průtah Novou Pakou na I/16, vytěžit a neznámo kam odvézt hektary původní dlažby pod asfaltem, důležitý most přes potok dokončit o sezónu později… a pá let nato začít stavět obchvat… Číst vice »

Mirek

Nejhorší na tom je to, že dnes můžeme říci, že I. TŽK vlastně není hotov a je to celkem byzár

tarten

Ale vzásadě je. Nic jako „hotov“ snad pro něj ani není.

Tomáš

*bizár 😉

Petr

To není překvapení.

Václav

To je ta odfláklá rekonstrukce koridorů v devadesátých letech.

Jiří Kocurek

„V 70. a 80. letech se sice tunely provizorně upravovaly v rámci elektrifikac“

Ale víme, soudruzi chyby nedělají.

Robert Šalda

Stavba ani rekonstrukce tunelu nebyla součástí modernizace koridoru.

Dušan

Přesně tak – stejně tak se z koridorizace v 90-kách vypustily i všechny velké uzly (Praha, Brno, Pardubice, Česká Třebová….). Takže teoreticky třeba dostavba 1.koridoru neskončí dřív, dokud v Brně nebude stát fungl nové nádraží, což dle plánů SŽ bude rok 2035:-)). A 1. koridor začal někdy v roce 1996 myslím u Poříčan – to budeme mít krásných 39 let.

Tomáš Záruba

I když „odpustíme“ ty největší uzly (Ostrava, Brno, zbytky Prahy), a budeme se tvářit že „běžící“ Třebová už vlastně skoro je, tak na koridorech furt chybí ty Kralupy až Nelahozeves zámek a sever Děčína. A pokud vím, tak komplexní obnovou dosud neprošly ani Hranice na Moravě.
K tomu úseky řekněme Radotín – Karlštejn a samozřejmě Nemanice – Ševětín (fakticky skoro Neplachov). A třeba jižní zhlaví Českých Budějovic by byla hodně velká otázka, zda i v kontextu „elektrizace koňky“ to označit za hotové.

Robert Šalda

První kopnutí na koridoru bylo pokud se nemýlím v druhé polovině roku 1993 v 1. TK Český Brod – Poříčany.

Mirek

Bohužel ano, hlavně, že se p. prof. tehdy namastil kapsy, zmizel průmysl a HDP šlo rychle dolů do určitých míst

tarten

Aha, a namastil si kapsu na Nelahozeveských tunelech 😀

Jiří Kocurek

A protože zmizel průmysl, tak je to tady samá montovna jako SOR Libchavy, kterrý nepatří čechům.

noerf

SOL Libchaby nepřímo vlastní EP Industries, kterou z 50 % ovládá pan Křetínský.

Náhodný Kolemjdoucí

Asi to byl sarkasmus?

Gunduľ neubiješ

Cywe, kdo Vám brání si koupit akcie těch firem, co tady provozují ten průmysl? Nebo lépe, připravit business plán, půjčit si peníze a začít budovat další nový, čechy vlastněný, průmysl….

SYN

Jakože se měl raději „dopilovat“ první TŽK a jinde mezitím nedělat nic? Těch 30 let to evidentně nějak fungovalo a nebyl to až takový špunt…

Jiří Kocurek

Jakože … za problémy vzniklé před rokem 1989 může revoluce, protože předtím se o nich nesmělo psát a tak neexistovaly. Ani ta Stéblová nebyla!

Někdo neznámý

Děkujeme za komentář a posíláme klíčenku. 😉

Alibaba

Ještě by tam mohly v pohodě jezdit kontejnery a to tehdejší točvolantová loby určitě nechtěla. 🙂

Ondra

Hlavně k čemu to bude, pokud se nenarovná oblouk Pod Zámkem tak to bude stát stejně za prd. Takže z toho bude zbytečná investice.

Mirek

Takže chcete prodloužit tunel ještě víc a zvýšit náklady, ano zní to logicky, ale logika našeho státního zřízení toto neakceptuje, bohužel

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/mokonuseto

Zkuste ho namalovat, kudy by vedl. Požadavek: Zámek musí zůstat stát.

Alibaba

Tak ideální směrování by bylo z té přímé v zastávce pokračovat přímo pod zámek. Ale to by asi neprošlo přes památkáře a pokud jsou pod Zámkem sklepy, ta asi ani technicky.

P.S.: Odpovídám jen kvůli dotazu, nic bych takového nepožadoval.

Petr

Proč? Viděl jste kudy má být vedena VRT v Králově Dvoře? Zámek v trase tam taky nevadí. 😀

Projektant

V rámci projektu tunelů měly být oblouky u zámku mírně upraveny na stávajícím tělese (posuny cca do 1 m), aby to bylo vč. tunelů na 130 km/h (dnes 80-90), ale místní to zařízli zejména na odporu proti PHS (nebude vidět zámek). Vzhledem k tomu, jak je zámek vysoko, by byl skrytý jen pro pozorovatele cca do 20 m od PHS…

Gunduľ neubiješ

Jejde, to budeme opečovávat každou starou barabiznu, ktera nam tady zustala?

Jiří Kocurek

Asi aby se odstranila potkávačka a vlaky na sebe nemusely čekat, což je propad na 0 km/h. Takové jsou nejhorší.

J.K.

Líbí se mi že to rozkopou ještě před stavbou VRT, maximalizace dopadů výluk je důležitá!:)

Leinad

Lepší je Berounka. 171 nechaly úplně rozpadnout s výmluvou čekání na tunel.

Jiří Kocurek

A když se něčemu takovému má předejít, tak je to zase špatně.

Petr

A jak chcete splnit požadavek na vymístění dálkové a nákladní dopravy? Jedině zastavením provozu. Koukněte na Výtoň. 😀

Jiří Kocurek

Problém je to i pro nákladní vlaky, to VRT nevyřeší. A jestli je dožilý svršek – nevypadá zrovna jako nový, tak ať se to udělá při jednom a je konečně po půl století pokoj.

Huh

Velký špatný, při jednom chaosu by hospodář dokončil celek Kpy – Nelahozeves…

Mirek

Takže byste nechal chátrat celý úsek stejně jako trať 171 Praha-Řevnice-Beroun

František

Se mi líbí, jak tunel pro jednu kolej, který je navíc i kratší, stojí víc než tunel v dálničním profilu u Vysokého Mýta.

Pražec

A jsou srovnatelné i geologické podmínky?
Nevím, ptám se.

František

Ten u mýta je částečně hloubeny a na ten zbytek musí jet nejdříve i jektaze, aby to pak mohli tunelovat. Navíc ten dálniční profil – díra jako kráva.

Jiří Kocurek

„celý úsek měří 1,6 kilometru“

Nějak se mi nechce studovat co všecko je v těch nákladech schované, např. reko trakčního vedení od-do a podobné věci.

Možná kdybych měl chuť prodrobně studovat zadávací dokumentaci…

Ing. Vladimír Bílý

No tak tunel Homole jsou ve finále tunely dva plus ještě propojky mezi nimi. Množství rubaniny tak bude minimálně trojnásobné. Přesto za podobnou cenu:-(

xyz

Přes Nelahozeves je „silný odpor místních“, ale kdo zdržoval (v podstatě o 25 let oproti „koridorizaci“ čehokoliv sousedního) modernizaci samotných tunelů?

Mirek

Jaký byl státní a veřejny zájem o veřejnou hromadnou dopravu před vládou odborníků Jiřího Rusnoka, já si troufám tvrdit, že téměř nulový, tak se teď ničemu nedivme, bohužel u značné části společnosti zůstala v tomto přesvědčení, další zásek, až sem vlítnou eurokomisaři a lidi to budou platit ze svého, tak zase budou nadávat na EU, přitom si za ten problém budou moci sani

Jiří Kocurek

Někdo to zdržoval už když se tam troleje poprvé stavěly. Ten problém s průjezdným profilem nevznikl 17.11. 1989.

mic

1, O kolik je třeba zvětšit průjezdný profil?
2, Co takhle tunely nahradit galerií?

-Já vím, druhý tunel umožní zachovat provoz i během stavby…

Alibaba

ad 1) Na normový stav (souvisí to i se změnou trakce) tak o 1 m.
ad 2) Galerie je neprůchodná přes životní prostředí.

Honza Plomer

Věděl by někdo, co tam je za profil, že tam může jezdit 471 ale nákladní vlaky omezeně. To už je úsilí o plošné zavedení UIC-GC na TEN-T?

Mirek

Jde o to, že se tam ty vlaky nevejdou naráz vedle sebe, stejný problém trápí i Vinohradské tunely za jižním zhlavím stanice Praha hl. n.

marek hudec

ktery z tech tri?

tarten

Spíš bych viděl problém v tom, že se náklady podstatně hůř a dráž rozjíždějí.

Alibaba

Asi tam je jmenovitý GCZ3, náklady (kontejnery) potřebují GC.