Švýcarský ráj nebo s TGV až do Marseille za pár korun. 10 tipů na levné jízdenky vlakem po Evropě

Jednotka MIKA v barvách BLS na trati v údolí Kandertal. Foto: BLSJednotka MIKA v barvách BLS na trati v údolí Kandertal. Foto: BLS

Hamburk, Marseille či Lublaň. Přehledné tipy, jak se dostat k nejlevnějším jízdenkám.

Včera jsme přinesli první díl tipů na levné jízdenky po Evropě. Přelom listopadu a prosince totiž bývá tradičně jedním z nejlepších období pro nákup jízdenek na poznávání Evropy vlakem. Dnes můžete vybírat z dalších destinací za pár korun.

Paříž, Řím nebo napříč Alpami za pár korun. 10 tipů na cesty vlakem po Evropě, které levněji neseženete

6. Švýcarský železniční ráj

Básnit o švýcarské železnici je zbytečné. Klíčem k jejímu objevování je jednodenní jízdenka Spartageskarte, kterou pořídíte za 52 franků. Má to ale háček: musíte si ji koupit pár týdnů až měsíců dopředu, dostupnost nejnižších cen je zde.

Jednotlivé jízdenky vzhledem k jejich cenám nemá smysl ve Švýcarsku vůbec řešit, pokud nejedete tak deset kilometrů. Denní jízdenka nabízí naprosto neomezené cestování po drtivé většině tratí (s výjimkou některých horských zubaček). Za jeden den se tak můžete projet například po Rhétské dráze, zažít jízdu nejdelším tunelem světa či si projet Lötschbergskou nebo Gotthardskou dráhu.

Možností je spousta. Základní otázkou ale zůstává, jak se do Švýcarska dostat vlakem.

Na první pohled nejkratší spojení z Prahy je přes Mnichov, to obsahuje ale stále masochistickou trasu přes Domažlice a Schwandorf. Alternativou je tak autobus do Mnichova (lze doporučit RegioJet a jeho pohodlné autobusy s uspořádáním 2 + 1, které do Mnichova nasazuje, jen ještě nejsou na leden v prodeji) a pak pokračování přímým vlakem Mnichov – Curych (cena 29,99 eur).

Jiná varianta vede přes Rakousko: z Prahy až do švýcarské stanice Buchs (SG) koupíte jízdenku s odjezdem v 6:20 s jediným přestupem v Linci, ve Švýcarsku jste krátce po 16. hodině. Jízdenka vyjde na 1006 Kč (web Českých drah). Pro cestující z Moravy se nabízí spojení přes Vídeň, například z Ostravy s přestupem ve Vídni a ještě Feldkirchu vyjde jízdenka na 1165 Kč. Pokud chcete ušetřit den na cestě, nabízí se i noční spoj do Voralberska z Vídně, za cestu v kajutě zaplatíte 39,90 eur.

7. Za nejlepší modelovou železnicí světa novými soupravami ČD

Se změnou jízdního řádu končí velká modernizace trati mezi Berlínem a Hamburkem a vlaky Českých drah se vrací zpět na trasu až do Hamburku (a dál na sever). Hamburk je pro fanoušky dopravy hotovým rájem z více důvodů. Nejen kvůli čilé lodní dopravě obřích lodí přímo v centru města na Labi, ale především stále rozrůstajícím se areálem Miniatur Wunderland. Největší modelová železnice (a nejen železnice) se neustále rozrůstá a uhrane i ty, které vlaky vůbec nezajímají.

Do Hamburku se dostanete přímo vlaky Českých drah nebo s přestupem v Berlíně na vlak ICE, včasné jízdenky začínají na 516 Kč. Pro cestu můžete využít i nové soupravy ComfortJet, které jsou postupně na trasu nasazovány.

8. Napříč Alpami Transalpinem

Pokud si chcete užít zasněžené Alpy (což tedy na základě posledních zim neznamená nutně například cestu v lednu) bez častého přestupování, existuje úžasný spoj: EuroCity Transalpin, který spojuje švýcarský Curych a rakouský Graz přes Feldkirch, Innsbruck a Bischofshofen. Bonusem je panoramatický vůz první třídy.

Pro cestu do Grazu je ideální využít přímý spoj z Prahy či Ostravy, včasná jízdenka z Prahy 774 Kč. Cestu do Curychu či z Curychu popisujeme níže.

Vlaky jezdí každý den, zejména v zimě je mírně atraktivnější jet z Curychu díky časnějšímu odjezdu a minimu jízdní doby za tmy. Ceny jízdenek bývají podobné na webu švýcarských i rakouských drah, většinou jsou ale rakouské mírně levnější.

Graz 9:45 – Curych 19:20, cena 39,90 eur, první třída 59,90 eur, děti do 14 let včetně zdarma
Curych 8:40 – Graz 18:14, stejná cena a podmínky.

Panoramatický vůz "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah v Krakově.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPanoramatický vůz "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah v Krakově.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu Apm61 Panorama Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPanoramatický vůz SBB. Foto: Petr Šťáhlavský / České dráhyInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

9. Do Provence ke Středozemnímu moři s TGV

Je to dlouhá cesta a z velké části probíhá za tmy. Ale i díky ní poznáte, jak umí rychlovlaky zkracovat vzdálenosti. Z Prahy za jediný den dojedete až do Marseille. Čeká vás i jedna z nejdelších jízd rychlovlakem TGV, ve kterém bez přestupu strávíte téměř osm hodin. Pokud přístavní město není to, co hledáte, stačí vystoupit již v Avignonu či Lyonu. Velká část trasy vede po rychlotrati s rychlostí 320 km/h a ve dvoupodlažní soupravě si budete možná chvíli zvykat na její pohyb. Mimochodem, pokud vás láká ještě delší cesta, z Marseille jezdí také přímé vlaky do Madridu, takže během dvou dnů dojedete z Prahy až do Španělska vlakem.

Praha – Cheb – Norimberk – Frankfurt 6:35–13:36 619 Kč České dráhy včasná jízdenka
Frankfurt – Marseille 13:56–21:46 39,90 eur, bahn.de

Rizikem trasy je jen dvacet minut na přestup ve Frankfurtu, kdy při kombinaci dvou různých jízdenek v případě zpoždění v podstatě nemáte šanci jet bez problémů dalším spojem (který navíc již nejede). Možnosti jsou rozdělit cestu tak, abyste ve Frankfurtu měli více času (například přespání v Chebu a odjezd z Chebu prvním ranním vlakem do Norimberka) nebo si koupit jízdenku z Prahy do Marktredwitz a pak přes Deutsche Bahn jízdenku z Marktredwitz až do Marseille (79,90). Je sice dražší, ale pak máte v případě ujetí vlaku kvůli zpoždění nárok na náhradní spoje.

10. Do Slovinska s jedním přestupem a třeba až k Jadranu

Slovinské a rakouské dráhy letos výrazně rozšířily nabídku spojení mezi Grazem a hlavním městem Slovinska. Díky tomu je i výrazně jednodušší cesta z Česka s jediným přestupem v Grazu. Do Grazu vás čeká cesta railjetem, z Grazu pak novými jednotkami Stadler FLIRT slovinských železnic. Pokud máte čas, vyplatí se udělat si jednodenní výlet do Jesenice a následně na trať přes Bohinj do Nove Gorice. Čeká vás jízda nejen nejdelším slovinským tunelem, ale také po řadě viaduktů či okolo řeky Sávy. A odsud je již jen kousek do Terstu.
Praha – Graz 6:42–13:33 744 Kč (České dráhy eshop)
Graz – Lublaň 14:38–17:40 14,90 eur (ÖBB)

Na vlastní kůži: K moři vlakem Slovinskem a zpět přes největší kamenný oblouk na světě

Tagy cesty vlakem Levné jízdenky vlakem po Evropě
2 komentáře