Chvála celodenních krajských jízdenek. Při cestě přes půl republiky ušetří stovky korun

Jednotka 845 a rychlík Arrivy Liberec - Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 a rychlík Arrivy Liberec - Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Malý test krajských jízdenek. Cesta z Liberce do Brna vyšla o třetinu levněji než s doklady dopravců.

Pro někoho samozřejmost, pro řadu cestujících ale spíše novinka. Zatímco ceny jednotlivých jízdenek na železnici vylétly o desítky procent, jeden jízdní doklad ceny téměř nemění. Jde o celodenní síťové jízdenky jednotlivých krajských dopravních systémů. Při vhodné kombinaci lze použít pro delší cesty právě tyto doklady a ušetřit na cestě řádově stokoruny.

Inspirací k testu takové možnosti jízdenky byla cesta vlakem z Liberce do Brna. Zatímco historicky jsem pro delší cesty na Moravu využíval kombinaci jízdenky Arrivy z Liberce do Pardubic a pak z Pardubic na Moravu s ČD či RegioJetem, poněkud jsem se zhrozil, když jsem začal počítat náklady na jednodenní otočku.

Za jízdu do Pardubic 155 Kč, následně 199 Kč s RegioJetem (nebo 269 Kč s Českými drahami) a zpáteční cesta vyjde na nejméně 700 korun. Řešením může být také jednodenní OneTicket, ten je ale ještě dražší: 868 korun.

Iredo: téměř 400 kilometrů cesty za 160 korun

Zkusil jsem tedy nakombinovat dvě síťové krajské jízdenky s jednotlivým jízdným. Výsledek? Cesta do Brna a zpět v jednom dnu vyšla na 446 korun. Jak jsem se k této ceně dostal?

Jde o 140 korun za jízdenku pro Liberecký kraj (pro cestu mezi Libercem a Starou Pakou). Doklad lze pořídit elektronicky přes aplikaci Idolka. Klíčem pro relativně dlouhou cestu levně je pak jízdenka systému IREDO, který platí v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Celodenní verze vyjde na 160 korun. Umožnila mi pokrýt trasu mezi Starou Pakou a Letovicemi, tedy celkem 189 kilometrů jedním směrem. Jízdenku nelze koupit online, bez problémů je ale k zakoupení ve vlaku nebo u pokladny. Pro úsek z Letovic do Brna už stačilo přes aplikaci zakoupit jednorázovou jízdenku v hodnotě 73 korun za jednu cestu. V součtu tedy 446 korun.

Není vše ale tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Vždy je potřeba nastudovat, v kterém vlaku platí krajský tarif. Kdybych nasedl v Pardubicích do expresu Českých drah či RegioJetu, jízdenka mi bude k ničemu: krajské doklady v nich neplatí. Musí tak jít o rychlík, v kterém krajské jízdenky platí. To samozřejmě snižuje flexibilitu cesty, protože v případě spojení Pardubice – Brno jezdí rychlíky R19 po dvou hodinách. Na druhou stranu krajské jízdenky umožní dostatečnou flexibilitu pro cesty v rámci kraje i využití MHD.

Podobné příklady lze bez problémů najít i v jiných regionech, zejména těch, kde celokrajská jízdenka pokrývá velkou oblast. Například pro Ústecký kraj vyjde na 170 korun. Ne vždy je ale zajištěn překryv mezi jednotlivými dopravními systémy. Například rychlík z Liberce do Ústí nad Labem je pokryt jízdenkou IDOL jen do České Lípy, v tarifu Dopravy Ústeckého kraje je až z Benešova nad Ploučnicí. Pokud chce někdo kombinovat jízdenky obou systémů, musí si dokoupit doklad pro cestu z České Lípy do Benešova.

Tagy cesty vlakem integrované dopravní systémy úspory za jízdenky
190 komentářů