Švýcarský ráj nebo s TGV až do Marseille za pár korun. 10 tipů na levné jízdenky vlakem po Evropě
Jednotka MIKA v barvách BLS na trati v údolí Kandertal. Foto: BLS

Hamburk, Marseille či Lublaň. Přehledné tipy, jak se dostat k nejlevnějším jízdenkám.
Zdravím vás, prosím o návod jak zjistit ideální vlakový spoj z Milána (tam chceme letět z Prahy), asi přes Torino do Oulx (a zpět – u hranic se Swiss)? Na mezinárodní pokl. mi nepomohli …
Děkuji, Martin Plecitý
Článek si čtu dne 27 listopadu nedalo mi to a díval jsem se na cenu jízdenek do Hamburgu, objednávám na 16 12 a ranní spoj přestupem 1316 Kč a vlak s odjezdem v 8:30 přes 2000 Kč to je trochu rozdílných cena od 516 včasnou jízdenku
Tak se zkuste podívat na termíny v lednu.
Do těch možných cest do Švýcarska bych ještě přidal noční vlak přímo do Zürichu. Bohužel od nového GVD už nepojede ČD lůžko přes Linec, ale dá se jet tím Jižním expresem na sedačce a přestoupit v Linci do toho EN (opačně to jde taky, ale vstávání je poněkud nepříjemné). A pak je ten noční vlak přes Německo, ale třeba pro cestu do Graubündenu se mnohem víc hodil ten první.
K tomu snad jen to, že je lepší jet do Vídně RJ (i z Prahy) a pak NJ 446 do Feldkirchu. Od tama už platí Tageskarte na bus 11, který jede přes Lichtenštejnsko až do Sargansu nebo do Schanu a 12 do Buchsu. V tom NJ lze koupit i minikabina za 34,90 EUR, takže pak je cena úplně v pohodě. V RJ do Vídně super večeře a mě osobně ta minikabina naprosto vyhovuje 😉
Z návštěvy mezinárodní pokladny mám spíš pocit, že oni nechtějí nikoho vozit (teda možná tak do Bratislavy by byli ochotni jízdenku prodat). A podobné zkušenosti jsem slyšel od více lidí, takže podle mě budou naopak za tohle odrazování rádi.
Vlaky do Mnichova vychází dost blbě, teda pokud by si chtěl člověk udělat výlet do Mnichova, na přestupy směrem do světa je to asi něco jiného, to tam člověk nepotřebuje být nejpozdějc v devět ráno.
Letos jsem jel z Chorvatska vlakem. Odjezd ze Zagrebu v 7:05. Rychlík se potom půlí směrem na Vilach, 2 vozy jedou do Grazu. Tam už každé 2 hodiny stojí na 1.nástupišti ČD RailJet do Prahy. Polovinu Slovinska to projíždí překrásnou krajinou kolem řeky Sávy, v Rakousku zase průjezd Semmeringem. Mohu doporučit, parádní trasa.
SwissTravelPass stojí na 3 dny pro 2.tř. 244 CHF. Samostatné Spartageskarte na 3 dny vyjdou na 156 CHF. V čem je tedy rozdíl? Švýcaři to mývají vymakané, nechce se mi věřit, že by tohle jen tak pustili do prodeje.
Spartageskarten těch levnějších úrovní se rychle vyprodají.
U Swiss Passu si kupujete větší flexibilitu
Nepochopil jsem, o jakou flexibilitu se má jednat. U SwissPassu si mohu vybrat, jestli si ho koupím od 3 dnů po sobě následujících (levnější varianta) anebo od 3 dnů v kalendářním měsíci na přeskáčku (dražší varianta). U SparTK si dny poskládám jak chci, buď tak nebo tak. U obou produktů musím při koupi zadat datumy.
A interrail dokonce 144 (do 27)
…grazie molto bene 😀. O této možnosti jsem nevěděl. Zase je na zmrzku!
…ještě jednou doplním: u Inter…jsem nikde nenašel, jestli je platnost i na MHD, lodě, PostBusy. Což u SparTK je. Ale jak říkám: možná to někde je, ale já to nenašel.
Ad přestup ve Frankfurtu a „nenárok“ na následující spoj (pokud by ještě nějaký jel):
Toto by měla řešit Dohoda mezi železnicemi o vzájemném uznávání jízdenek atd., ke které v září přistoupili další významní evropští dopravci.
13. 11. jsem o tom psal redakci e-mail jako návrhu na téma
U Švýcarska na šotodovolené je hlavně podstatné bydlet přímo na hranicích, aby se ten SwissPass pořádně vyjezdil. Pak je i ten příjezd někam k Bodensee jednodušší…
Lublaň a Maribor jsem kdysi zjišťoval. Do Lublaně z Prahy to bylo se dvěma přestupy v Linci a Salcburku (časově výhodnější varianta), nebo s jedním přestupem v Mnichově (trochu zajížďka, takže delší čas), jednu možnost jsem využil cestou tam, druhou cestou zpátky. Cenově to bylo nastejno (367 korun do Mnichova nebo lince a €29.90 do lublaně, dneska jsou asi ceny jinde) samozřejmě muselo se nakupovat včas (2 měsíce předem). Maribor by mi vlakem vycházel Praha-Graz, tam na Spielfeld-Straße a odtud do Mariboru, vycházelo to dost blbě (čekání mezi půlnocí a čtvrtou ráno v Grazu mě fakt nelákalo), tak jsem jel… Číst vice »
V tom je právě dneska ta výhoda, že jezdí mnohem více přímých vlaků Graz – Maribor. Já jsem kdysi jel do Mariboru tak, že jsem od railjetu dojel S-Bahnem do Spielfeldu, kde na mě čekal předem objednaný slovinský taxík (bylo to v 11 večer, už nic dál nejelo). Meeting jsem měl pak v Celje, kam jsem dojel ranním IC Pohorje. Během (nejen) této služebky jsem využil i vlak z Lublaně do Záhřebu (nebo naopak), kam jsem pokud si vzpomínám dostal lístek za laciných 9 € normálně na pokladně před odjezdem.
Do Svycarska lze letecky pres Milano, leta to casto a levne. Na hranice to pak je vlakem jen kousek.
Nebo taky přes Ženevu. Létají tam z Prahy přímo EUROWINGS a easyJet. Oboje většinou cenově velmi příznivé. V lednu letím do Ženevy s easyJetem za 709 Kč. Akorát jedinou nevýhodou je, že to není každodenní spojení.
Ženeva je ve Švýcarsku na rozdíl od Milána
Já vím, o to lepší cesta to je.
Teda respektive tady v kantonu Vaud se občas trochu vtipkuje, že Ženevané jsou Francouzi (má to i trochu jazykový základ, kdy jejich francouzština je trochu méně „švýcarská“).
My máme teď koupenou letenku s EasyJetem z Prahy do Basileje, cena kolem 1.000 Kč, zpět 750. Nebo naopak, už si nepamatuju. Protože je přílet do BSL ve 22:30, tak přespíme v F1, cena pro 2 osoby za noc 1.230 Kč. Ráno už pokračovat na Spartageskartu do Curychu. Zpět z BSL v 17:40, takže v Praze ještě stihneme poslední vlaky na Moravu. Z Prahy do Curychu létá pouze Swiss, což je ale cena kousek jinde. Navíc poslední večerní let do Prahy v případě trošku zpoždění vylučuje stihnout vlak na Moravu. A první odjíždí kolem 4. hodiny ráno.
Není důvod, když to má smysl
Nezapomínejte na noční spoj FlixBusu Praha – Miláno se zastávkou v Zurichu v cca 05:15 ráno.Do Čech odjíždí z Z. lehce po půlnoci. (Obě varianty jsou idelní pro koupi Swiss Travel Passu) Do Čech odjíždí z Z. po půlnoci. V sezóně jezdí denně a při včasné koupi jízdenky pojedete za cca 900,-Kč. Jistou nevýhodou jsou mimořádně protivní celníci na D-CH hranici.
D-CH a D-CZ (ale i D-A a jistě i jinde), navzdory šenghenu Německo provozuje hraniční kontroly, a zatím jim to u EU očividně prochází. Ten spoj večer z Milána jede dokonce na dva způsoby (nebo aspoň v létě jezdil), kromě spoje přes Curych je tu ještě spoj přes Chur. Jeden z nich pak pokračuje daleko do Polska (Bielastok). Z Milána odjíždí přibližně ve stejnou dobu, v Praze je taky cca stejně. A říkal jsem si, že pro návštěvu Curichu by to možná bylo lepší jak vlak (když jsem tam před léty jel vlakem, tak čd-krám skončil v Linci na poruchu… Číst vice »
Odpolední žlutý autobus do Mnichova je užitečný i pro večerní odjezd Nightjetu směr NL, B, či Paříž.