Další téměř rekordní rok pro železnici. Podívejte se, kde začnou stavět trať na 200 a které úseky čeká oprava
Největší zahájenou akcí příštího roku bude přestavba železničního uzlu Česká Třebová.
Správa železnic bude příští rok hospodařit s částkou 62,7 miliardy korun. Oproti letošnímu roku jde o navýšení o zhrub miliardu a druhý nejvyšší rozpočet v historii. Z těchto peněz začne například stavba první trati, která je od začátku projektována na 200 km/h, posílí se projektová příprava. Téměř dvě třetiny z této částky – 39,3 miliardy korun – půjde na investice.
Data o rozpočtu a plánu na příští rok dnes představili ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podobně jako v minulých letech nepůjdou peníze do investic, které by zásadně zkrátily jízdní doby. Jedinou výjimkou budou dva úseky nové trati mezi Brnem a Přerovem, která se bude stavět na 200 km/h. Letos je podobnou investicí s výraznějším zkrácením jízdních dob trať z Brna do Zastávky u Brna, která bude zprovozněna 15. prosince.
„Dlouhodobě se daří držet trend dlouhodobých promyšlených strategických investic,“ uvedl Kupka. Na dotaz, jak vnímá rozdíl v objemu otevřených nových dálnic na ŘSD a tratí, kde došlo k výraznějšímu zkrácení dob odpověděl, že je důležité navýšit kapacitu železnice.
V případě trati Brno – Přerov půjde o úsek Přerov – Kojetín a Kojetín – Nezamyslice. Správa železnic je už začala označovat jako rychlotrať. Odstartuje také rekonstrukce stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Kompletní prezentaci se seznamem a mapou projektů najdete zde.
Z nových projektů, které se začnou stavět příští rok, je bezkonkurenčně největší akcí přestavba a modernizace uzlu Česká Třebová, která potrvá do roku 2031. Začne další etapa nové trati na Letiště Václava Havla, půjde o úsek z Ruzyně do Kladna. Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.
Další miliardy do budov
Pokračovat má i rekonstrukce nádražních budov: k letos rozestavěným třiceti objektům přibude příští rok dalších dvacet. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. Začne například stavba nové budovy v Mladé Boleslavi.
Do údržby tratí a udržení provozuschopnosti má jít zhruba dvacet miliard, meziročně jde o nepatrný pokles. Takzvanou cyklickou obnovou projde část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují. Opravy se dočká příští rok zubačka z Tanvaldu do Kořenova, trať Olbramovice – Sedlčany nebo koleje a výhybky ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.
Stavby zahajované v roce 2025
Modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová
Zvýšení kapacity tratě Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
Modernizace trati Brno – Přerov
Modernizace železničního uzlu Hradec Králové
Stavby ukončené, resp. zprovozněné v roce 2024
Modernizace železničního uzlu Pardubice
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa
Dokončení I. žel. koridoru v trať. úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR)
Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov
Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova
Rekonstrukce ŽST Vsetín