Další téměř rekordní rok pro železnici. Podívejte se, kde začnou stavět trať na 200 a které úseky čeká oprava

Zastávka Němčice na nové trati Brno - Přerov. Foto: Správa železnicZastávka Němčice na nové trati Brno - Přerov. Foto: Správa železnic

Největší zahájenou akcí příštího roku bude přestavba železničního uzlu Česká Třebová.

Správa železnic bude příští rok hospodařit s částkou 62,7 miliardy korun. Oproti letošnímu roku jde o navýšení o zhrub miliardu a druhý nejvyšší rozpočet v historii. Z těchto peněz začne například stavba první trati, která je od začátku projektována na 200 km/h, posílí se projektová příprava. Téměř dvě třetiny z této částky – 39,3 miliardy korun – půjde na investice.

Data o rozpočtu a plánu na příští rok dnes představili ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podobně jako v minulých letech nepůjdou peníze do investic, které by zásadně zkrátily jízdní doby. Jedinou výjimkou budou dva úseky nové trati mezi Brnem a Přerovem, která se bude stavět na 200 km/h. Letos je podobnou investicí s výraznějším zkrácením jízdních dob trať z Brna do Zastávky u Brna, která bude zprovozněna 15. prosince.

„Dlouhodobě se daří držet trend dlouhodobých promyšlených strategických investic,“ uvedl Kupka. Na dotaz, jak vnímá rozdíl v objemu otevřených nových dálnic na ŘSD a tratí, kde došlo k výraznějšímu zkrácení dob odpověděl, že je důležité navýšit kapacitu železnice.

V případě trati Brno – Přerov půjde o úsek Přerov – Kojetín a Kojetín – Nezamyslice. Správa železnic je už začala označovat jako rychlotrať. Odstartuje také rekonstrukce stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Kompletní prezentaci se seznamem a mapou projektů najdete zde.

Z nových projektů, které se začnou stavět příští rok, je bezkonkurenčně největší akcí přestavba a modernizace uzlu Česká Třebová, která potrvá do roku 2031. Začne další etapa nové trati na Letiště Václava Havla, půjde o úsek z Ruzyně do Kladna. Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.

Vývoj rozpočtu SŽ v posledních letech. Foto: Správa železnicVývoj rozpočtu SŽ na projektování v posledních letech. Foto: Správa železnicHlavní investice na české železnici v letech 2024 a 2025. Foto: Správa železnic

Další miliardy do budov

Pokračovat má i rekonstrukce nádražních budov: k letos rozestavěným třiceti objektům přibude příští rok dalších dvacet. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. Začne například stavba nové budovy v Mladé Boleslavi.

Do údržby tratí a udržení provozuschopnosti má jít zhruba dvacet miliard, meziročně jde o nepatrný pokles. Takzvanou cyklickou obnovou projde část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují. Opravy se dočká příští rok zubačka z Tanvaldu do Kořenova, trať Olbramovice – Sedlčany nebo koleje a výhybky ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.

Stavby zahajované v roce 2025

Modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová

Zvýšení kapacity tratě Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice

Modernizace trati Brno – Přerov

Modernizace železničního uzlu Hradec Králové

Stavby ukončené, resp. zprovozněné v roce 2024

Modernizace železničního uzlu Pardubice

Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová

Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa

Dokončení I. žel. koridoru v trať. úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR)

Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov

Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova

Rekonstrukce ŽST Vsetín

Tagy Správa železnic
47 komentářů