Další téměř rekordní rok pro železnici. Podívejte se, kde začnou stavět trať na 200 a které úseky čeká oprava
Zastávka Němčice na nové trati Brno - Přerov. Foto: Správa železnic

Největší zahájenou akcí příštího roku bude přestavba železničního uzlu Česká Třebová.
Zrovna Zastávka u Brna – Brno k žádnému zkrácení jízdních dob nedojde, alespoň ne u rychlíků. Stav před výlukou Třebíč – Brno 1:06h a zpět 1:04h. Takže 3 minutové křižování a zvýšení rychlosti z 80 na 100 km/h se vlastně nikdo nepropsalo opět.. A to byli vize jak budou rychlíky jezdit pod 1 hodinu 🙂
To „pod hodinu“ už „se“ tvrdilo při revitalizaci tratě Zastávka – Třebíč (s vynechávkami) v letech 2016 – 17.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/modernizace-zeleznice-mezi-brnem-a-trebici.A130720_1954074_jihlava-zpravy_mv
(cca uprostřed článku)
P. S. dle článku z 7/2013 se to mělo realizovat 2014 – 15. Skutečnost byla o 2 roky pozdější (navíc tu první výluku nakonec Dobrá správa prodloužila postupně o 3 měsíce). Kdo to tam zdržel, když „Dědek z Tetčic“ proti této stavbě vůbec nevystupoval? 🙂
Nesouvisí to třeba s tím jak začali hodnotit SŽ podle „dochvilnosti“ vlaků, jak rázem přestali zkracovat jízdní doby a místo toho tam začali tvořit „vatu“??
Nepochybně, od té doby vlaky zpomalují, aby náhodou vedení nepřišlo o odměny…
Takže se někde bude jezdit 60 místo 40.Hmmm.
Kde?
než dobuduleme VRT a opravíme všechny dálnice včetně dnes budovaných, budeme se dávno přesunovaz telekineticky. Se obávám…
Za zmínku taky stojí, že tedy dochází k definitivnímu odkladu Plzeň-Stod na rok 2026 (ačkoli se ještě před měsícem „doufalo“ v opak)
Ta samá situace je se železničním uzlem Ostrava. Nedaří se navyßovat kapacity železnice, nedaří se rozšiřovat úzká hrdla, nedaří se zkracovat jízdní doby. Podle ministerstva je to ale úspěch – daří se strategicky investovat. Já už mám těchto pohádek Kupky plnou pr..l
Máte recht krom 4.koridoru a to ještě kus chybí a uničovky se tady na dráze nezměnilo nic…. Navic jsou po těch rádoby optimalizacich pomalejší než před tím
Škoda nádraží v Němčicích. Pí. Matouškovou v pokladně mohli nechat jako odstrašující příklad pro služby k VRT
Pobavilo mě zaslepenost některých diskutujících. Dle Ročenky dopravy zajišťuje železniční přeprava něco kolem 5% objemu dopravy. Podobně jako letecká.
Otázka pro nejchytější železničáre: Kolikpak dotací/daňových úlev na účet daňových poplatníků dostává letecké doprava?
V tomhle světle považuji za naprostou nestoudnost dožadovat se byť jen jedné jediné koruny navíc na účet daňových poplatníků.
Nejbližší pomocnou ruku naleznate na konci svého železničářského ramene.
Do budoucna můžete zapomenout na podobně štědrou dárek dotací.
Axel detected!
MIchal M … mimoběžný exot detected.
A co dotace letiště v Budejkach, Pardubicích, Varech…
Ale jo. Lokálky mimo okolí Prahy, Brna, Ostravy,… Plzeň jsou tak leda černá díra a autobus udělá lepší službu. A na těch pár dálkových tras stačí vylepšit koridorovy tratě a ne v tom utopit další bilion.
Tak to bacha! Tohle vyhazování peněz za Budějcké liduprázdné letiští eldorádo je placeno z jihočeského krajského rozpočtu. Takhle blbě si zvolili jihočeští občané ty tragédy jako např. pan Zimola.
Pokud jste nepochopil rozdíl, tak je mi to líto, protože rozlišovat „jablka a hrušky“ zvládá už i předškolák.
Prostě patříte k podprůměrně inteligentním občanům naší země, jak se ukázalo Vaším mimoběžným argumentem, pane železničáři.
Jen se podívejte na hospodaření různých regionálních letišť. Jaké dávají pobídky za nové linky a jak jsou pořád ve ztrátě. Pardubice, ČB….
Leteckou dopravu dotujeme nulovým zdaněním externalit.
Zdroj?
Osvobození od DPH (§68…) je nezávislé na formě dopravy.
P.S. To že by měl AVGAS100 pro dvou či čtyřsedačkové letadélka (jak velmi olovnatý typ benzínu) být brutálně zdaněn, tak to souhlasím. Protože takto olovanaté autobenzíny se u nás neprodávají už desítky. Pokládám za velký hřích vypouštět nám občanům velmi štědré emise olova z nízkolétajícíh letadýlek kvůli kratochvíli několika sobců = méněolovnaté letecké benzíny existují, akorát se u nás myslím takřka nepoužívají.
Jde o spotřební daň, ta se týká jen vnitrostátní letecké dopravy.
Zpráva je o tom, co je v seznamu. Diskuze ale o tom, co není v seznamu. Představuji si, jak pánové doma dostanou od manželky seznam toho, co mají nakoupit a začnou si stěžovat, proč je tam to či ono a naopak proč tam není to či tamto. 80% českých žen by v tu chvíli dala manžílkům takový céres, že by se jim hlava zatočila 🙂
Inflace! Rekordní je maximálně to, jak Kupka na železnici kašle.
Proč strkat peníze tam, kde za ně dostaneme ubohý zlomek toho, co vygeneruje ŘSD.
Ano, narovnat prostředí by to chtělo, ale to pánové neumí.
Myslíte platbu váha/náprava/km a zavírat neekonomické spojnice? Většina silnic III. tříd a níž se přestane udržovat?
Hlavně zachovat současný stav tratě Liberec – Mladá Boleslav ,- Praha..Aby i další generace mohly vidět,jak jsme cestovali my.Bravo.
No, tam má být nějaká spojka z Neratovic přes Milovice do nějaké díry na trati Nymburk-MB. A správně, ani tu v seznamu nevidíme.
MB-Liberec chápu tak, že se s tím nic dělat nebude, dokud nebude Mladá Boleslav.
Je ostuda že 5. Největší město v zemi nemá civilizované spojení se světem
Už se dokonce ani se studiema nepočítá.
Ale čteme tu pohádky o VRT 😀
A co zdvoukolejení a elektrifikace Vratimov až Frýdek Místek? ZASE NIC VŠE JEN V ČECHÁCH. nechť vás hanba ošukne…
Od vzniku ČR šlo nejvíc investic do dopravy tradičně na jižní Moravu. Zřejmě proto, že odtud pocházelo nejvíc ministrů dopravy. V Čechách se, na rozdíl od Ostravska, jezdí pomalu koňkou.
Povidejte, a přehánějte… třeba… po 20ti letech konečně začal třetí pruh D1 Brno, když na výjezdu z Prahy jsou tři pruhy až po Mirošovice už dávno hotové??
Nejhorší je ta jejich provokace se tou svou neschopností a tragédii, kterou tady za sebou nechávají ještě chlubit a nazývat to „úspěchem“…
A co elektrifikace Vlárské…..
Ta prý nebude, protože kraj si koupí vlaky na baterky. Koncepce totálně na hlavu pardon na udělení čestného Řádu práce. Hlavně, že nám elektrifikaci vlárské slibují asi od roku 1977.
To sice koupí, ale jak už zaznělo mockrát – ty baterky nebude ani jednou měnit, takže ve finále se z BEMU stane po cca. 10 letech normální EMU.
Pokud je nebude měnit tak se z nich po 10 letech stane šrot.
Kraj to nechce platit ze svého a podmínky dotace to údajně vůbec neumožňují platit z dotačních peněz nové baterie a do smlouvy na nová BEMU vozidla to prý taky dát nejde – to by neprošlo přes podmínky MD – JMK to řekl proto jasně – pouze bateriový první cyklus, pak se baterky odstraní z vozidla úplně a dál to bude jezdit jako EMU.
Protože ani do té doby žádná elektrifikace nebude?? Smutné!
Horší je to s vozovým parkem. Tam zlepšení neslibovali NIKDY, proto je současná situace naprosto strašná.
Ta po Covidu jaksi ztratila význam.
No tak nevím… chybí mi tam pár věci: – Další stavba/stavby na trati 230/250 – KH, Kolín – Druhá stavba na 171 – aspoň přípravy typu SZZ, nadjezdy… – Plzeň-Domažlice – Něco z VoChocu? – Ostrava-Frýdek? – Veselí-Třeboň-Gmünd? – První prostá elektrizace – Skanzeny – 090, Vlára, 260…? – Zlín furt není dopapírovaný? – HK se zahájil už letos, že tam není? – Konverze koná se gdě? – Strategické stavby pro vylepšení 1-2 regionálních páteří, třeba výhybna Kuks, Slavonice (bypass Kostelce, BSK, přejezdy, do háje), Nymburk-Jičín…? Tolik hezkých tratí, ne úplně v prdeli, ale parametry nanic. Těch staveb by mělo… Číst vice »
Spojka v Kostelci snad ani reálně nebyla projednávána. Na rozdíl od revitalizace (části) t-227, která je odkládána už 15 let.
Stejně tak výhybnu Kuks reálně nepředpokládají realizovat (však to neudělali ani při DOZkizaci té tratě).
Za tratě mimo TEN-T musí lobovat kraj, do háje. To jim v KHK opravdu moc nejde (a v čemž ale nejsou sami). Klíčový showstopper u Kuksu prý byla absence GSM-R/TRS, která je nutná pro zřízení dálkově řízené dopravny. To tam pokrytí není dodnes? T227 nemá smysl bez té výhybky šolichat. Hlavně, že se bude opravovat Kozí dráha a tady celé Podyjí (obce koncentrované v údolí řeky, kde vede i trať) bude jezdit jak za Františka Josefa drncy drnc s pobyty v Dačicích a jako bonus vejlet do Wolframs bei Iglau Hbf za účelem úvrati nebo přestupu, zákaznický přístup jako stehno.… Číst vice »
Proč kraj? Tomu to může být jedno – ve Dvoře Králové se křižují rychlíky (objednatel: MD), tzn. případné křižování v Kuksu (při zpoždění vlaku od Pardubic) vychází pro „ministerské“ vlaky.
Kraji to být jedno nemůže, rychlíky jsou spíš spěšňáky a mají v drtivé většině úsekovou frekvenci.
Druhý KHK kostlivec je Vysokov. Jestli se Liberci vyčítá 13 studií, tak tady není snad ani jedna…
Pořád je rozhodující objednatel (proč se tedy nestará, když tam ten přenos zpoždění fakt umí být vysoký?).
U Vysokova se obávám toho, že dojede na „chiméru VRT z HK do Wroclawi“.
Jak moc byste tu 171ku chtěl mít při tom provozu rozkopanou? Modernizace této tratě se jede na etapy. Každá etapa se pojede zvlášt, včetně těch přípravných prací. To je jako když byste stavěl barák, udělal jenom základy, a pokračoval jste třeba za dalších pět let.
– možná na Žďár-Sázava dojde
– bude nadjezd Chuchle
– 2. stavba je v článku zmíněna, ale uvidíme, nelze vyloučit posun
– nic není připraveno
– není připraveno
– není připraveno
– nic není připraveno
– snad jen ETCS na 090, jinak není připraveno/ani se nepřipravuje
– chybí výkupy
– ano
– hranice SR-Vsetín (probíhající)
VOCHOC mi tam taky velmi chybí. Včera bylo pozdě.
Škoda že Přerov – Brno budou jen stavby M-01 a M-02. Zbytek až zase někdy jindy 🙁
Hlavně se to staví z poněkud „blbé strany“, protože zásadní kapacita trati chybí v úseku Brno-Vyškov a ne Kojetín – Přerov – to je jedna věc. Druhá pak ta, že mi tady chybí poněkud koordinace se ŽUBem – ten se má stavět 2028-2035, takže z logiky věci by dávalo smysl, napřed začít/dokončit ŽUB a až pak řešit Brno-Přerov a ne obráceně – to dopadneme jak na štrece do Zastávky, kde klíčový terminál nestojí dodnes a je otázka kdy a zda vůbec bude. A navíc zbylé tři stavby té Přerovky potenciální uchazeči odmítli jako PPP realizovat a ucházet se o ně… Číst vice »
Na druhé straně zaplaťpámbu, že se aspoň někde po desítkách let odkladů začne, ani dvojkolejka Přerov-Nezamyslice nebude k zahození. Salámovou metodou snad „někdy“ budou i další úseky. ŽUB je ve hvězdách, leč kapacitně nejkritičtější úsek Blažovice-Vyškov by se též stavět dal, měl by být invariantní.
Ano aspoň něco, ale je ostuda jak dlouho se s tím crcaj a jak dlouho to budou stavět… spojení 2. A 3. Největšího města v zemi je ostuda …
Já to osobně celé hodnotím jako ve výsledku dosti rizikovou záležitost – s těmi dvěma úseky stavěnými klasicky a potenciálními zbylými třemi v režimu PPP je to koncepčně dost problematický kočko-pejsek – navíc celé je to kapacitně závislé na ŽUBU (z pohledu budoucí dopravy) a mně nějak nepřijde úplně OK rozjet akci za minimálně 70 mld. Kč v situaci, kdy není jasné – a to dneska není jasné vůbec ! – jak to bude celé nakonec realizováno – myslím celá trať Brno-Přerov v nějakém časovém horizontu s předpokládaným objemem dopravy, který by to byl schopen „živit“ – nestavíme přece nějakou… Číst vice »
Ten „klíčový terminál“ (máte-li tedy na mysli Starý Lískovec) ale taky nesouvisí s ŽUBem.
To je jeho zcela účelová „definice“ že je Lískovec něčím klíčový… na dopravu po kolejích to nemá prakticky žádný vliv. Jako jistě, lidi to netěší, ale na vlaku to nic nemění.
Z blbé strany se věci stavějí taknějak tradičně. Ale jak Píše Pavel, bereme to i v blbém pořadí. 🙂
V Kojetíně se předává pravidelně zpoždění. Už jsem tam nějakou hodinu života takto ztratil, a nepovažuji ji za zbytečnou. Jen ať se staví a nečeká, ten Godot stejně nepřijde.
Po zrychlení tratě Nezamyslice – Kojetín bude křižování pořád v Kojetíně? Nebude např. přesunuto do Chropyně (kde by se v případě zpoždění vlaku od Brna opět čekalo)?
Pokud přesunuto nebude, pak to bude znamenat, že jízdní doby dle JŘ budou pořád stejné jako nyní (resp. fixované křižováním R v Ivanovicích na Hané), resp. že oč rychleji přijede R od Brna do Kojetína, tak tam pak stejně bude čekat na protijedoucí R (který když bude zpožděný, tak se taky zpoždění přenese).
Tak ona dříve bude i trať Přerov-Kojetín, takže křižování nebude žádné
Rekonstruovat se má až do Přerova, jediný vlak v Kojetíně, který si bude přebírat zpoždění, je Os na Kroměříž.
Oba přiléhající úseky se staví najednou, bude dvojkolejka od Nezamyslic po Přerov tak jaké proboha křižování v Chropyni??
Může mi někdo vysvětlit jak je možné že tu strašně přetíženou trať Brno – Vyškov mám pod okny a vlak na ní vidím málokdy? Jaká je kapacita té trati podle SŽ? 10 vlaků za den?
Přečetl jsem příspěvek p. Dušana pozorně a slovo „přetížená“ (natož „strašně přetížená“) jsem v ní nenašel.
P. S.
– Je pravda, že kapacita úseku Blažovice – Vyškov nemusí být tak vysoký do doby, než se výrazně zkapacitní ŽUB
– Ale: do té doby by se dal protáhnout 1h takt Os vlaků (resp. při existenci výhybny Zbýšov i 30min. interval) do Vyškova (či aspoň Rousínova) coby prodloužení vlaků dosud končících v Křenovicích h. n., tzn. takové opatření, které nijak nezvýší počet vlaků v brněnském uzlu
COŽE?? Brno-Přerov nadále nechat neřešené, to znamená jednokolejku?? To je blbost na entou, pod jakoukoliv záminkou, v Holubicích se s přestavbou ŽUB nebude nic měnit (možná pár desítek metrů nebo jedna výhybka) takže proč to zase odložit „na později“?? Už tak je zprasená „levnější“ varianta…
Nejvíc mě dráždí akce typu periodická obnova trakce v úsecích, kde se projektuje komplexní rekonstrukce trati a stanic. Buď to bude z velké části zmařená investice plynoucí ze špatného plánování staveb anebo vědí, že to stejně v nejbližších 15 letech nezvládnou. Obojí je smutné.
Komplexní rekonstrukci trati v roce [tento_rok]+3 se „plánuje“ téměř pro všechny tratě. SŽ reálně žádný plán nemá.
Kdyby se SŽ dostala k plánovanému rodičovství, tak nikdo nemá děti 😀
Strašná bída, když vzpomenu, že ty dvě hlavní nové stavby jsou plánované čtvrt století :-/
😂😂😂 Na 200 km/h
To nevíte, že při rychlostech nad 200km/h může prasknout bubínek, utrhnout se slezina, mozek to nemusí vydržet a tlak oční kapaliny na sítnici je tak velký, že člověk může oslepnout. Navíc krávy a balíky slámy v okolí takové trati mohou být vcucnout podtlakem od projíždějícího vlaku a vy budete platit škody zemědělcům? SŽ nás před těmito „hrůzami“ brání, vy trumbero.
Proti takovým nežádoucím jevům je třeba chránit super-dlouhým, několikrát přeprojektovávaným tunelem zejména obce, kde žije ministr dopravy. Že, Kupko z Líbeznic?
Idea o vlivu ministrova bydliště mě přivedla k myšlence, jak by se změnil vývoj, kdyby příští ministr pocházel z Frýdku-Místku, ze Stráže nad Nisou nebo z Chotiměře. V druhém případě by možná prvním krokem bylo nějaké nové zábradlí ve Stráži nad Ohří.
Z Frýdku-Místku pocházel Martin Říman, přesto se ta trať ani v době jeho působení neelektrizovala.
A např. z Rokytnice u Přerova je Jurečka, na dohled od ní ale má výhrady k trasování VRT přerovský magistrát.
Co je ne tom tak vtipného? Pokud je to fakticky novostavba konvenční trati (tedy pro veškerou dopravu) v relativně snadném terénu, tak 200 dává smysl. Na kolik by to podle vás měli stavět?
Pamatuji rekordni roky kdy se delaly velke kusy 4 koridoru, Ejpovice atp
Ted je to rekordni jenom protoze se vyhazuji penize do vzduchu za stavby s absurdnim pomerem cena vykon
Dobrá poznámka – nezahajuje se žádný velký tunel.
Takze Stod se nebude dělat, to byl v minulé zprávě o investicích trochu šum, beztak to nemají připravené. Nýřany v plánu výluk až 2026, takže Stod 2027, další stavby možná 2029 nejdříve, aby to nebylo vyloučené celé a maximalizoval se počet výluk…
Pokud se udělá reko současné trati, tak se novostavba odsune do daleké budoucnosti, podle příkladu Choceň.
Hlavně nepobírám logiku SŽ, která nejdřív zavře starou trať bez možnosti objížďky a až po jejím dokončení vybuduje paralelní novou trať.
Nevím jestli je to právě zde ten případ, ale obecně to nastává tam kde se oprava staré trati odkládá tak dlouho až už to dál nejde…
Nemyslím si. Tady to bude proto, aby se ukázalo, že se na daném rameni už něco staví. Že se tím dráha zároveň střílí do nohy je podružné, politický úkol musí být splněn.
Na jakou rychlost se bude rekonstruovat Praha-Kladno? Jestli na těch 120 km/h co je v letáku, tak mi to přijde jako fail.
A kolik byste na S-Bahnu asi tak chtěl jezdit? 300?
Koněspřežku byste musel postavit opravdu úplně znovu a to v takto zastavěné oblasti opravdu moc nejde…
dalo se to postavit napr. na 140-160, tam prostor tam je, navic dany smer by si zadal i druhou trat podel D6, kde je vetsi hustota zalidneni…
Kdo říká 300, na 160 se rozjede i panter a do Kladna jezdí překvapivě i rychlíky a spěšné vlaky, které opravdu v každé stanici stavět nebudou. Mít 120 vedle dálnice je prostě fail. Těch 140-160 tam být mělo.
* a do budoucna tam mají končit i některé EX (jestli se toho někdo dožije je otázkou)
Upřímně čekám, že na té trati bude tolik osobáků (na letiště/do Kladna), že to na Ex příliš nevidím.
Ex přes Semmering mimo letiště a Bubny.
Pokud by se to zvládlo bez přesunů zastávek od obcí do polí (a ideálně s přiblížením stanice Unhošti), proč ne. Jinak by to bylo kontraproduktivní.
Ze 120 na 160 je na tom úseku mezi Kladnem a Praha-Ruzyně časová úspora asi dvě minuty, ale jen kdyby ho celý projeli tou rychlostí, ale ono se tam asi bude dost zastavovat, jak píše už Danny.
Minimálně Hostivice budou Sp/R stavět určitě.
Což je ale šílený.
Což je ale správně bez ohledu na to, co si o tom myslí Tomáš Záruba.
Hostivice má skoro 10.000 obyvatel, Červenka s jejími EC pouhých 1.500.
Červenka = i Litovel.
(byť pravda, Hostivice = též okolní obce)
Máte tu v zemi více paradoxů např. Česká Třebová 20tis obyvatel a staví tam spousty.EC, zatímco 30tis kroměříž má jen Os v motorákach
Oni R tam také stříhají metr. Co nevidět z nich budou krajské Sp. Zkuste hledat „minideal“.
Jezdí tam prosím pěkně R a Sp s Vmax = 120. Ty spěšňáky se časem určitě upgradují na EMU, ale pokud zastavují v Hostivici, tak je při 120/160 rozdíl jízdní doby kolik? Minuta?
Na Rakovník to ještě hezkou řádku let bude v dieselu, nebo maximálně nějaké BEMU. Platí stejné co výše. I pokud se sem zaústí expresy ze semmeringu, tam bude daleko větší brzda ten úsek Smíchov-Hostivice, než zbylých 18 kilometrů do Kladna.
Jestliže mezi Bubny a Veleslavínem zůstane jednokolejka na 60, tak je to dostačující.
Tohle bych neviděl tak dramaticky.
Ano, panter i budoucí EMU400 se sice zvládne na tu rychlost rozjet, ale zastávky Kladno-Pletený Újezd-Malé Přítočno-Pavlov budou fakt celkem hustě – vzdálenosti jsou cca 2,5–1,5–2,5 km; a to samé pak Jeneč-Hostivice-Ruzyně. Vlastně jediný delší úsek je tam Pavlov-Jeneč.
Druhá věc, že při hustotě zastávkových vlaků (počítejme alespoň 15min interval) to kapacitně vyjde lépe, pokud tam nebude obrovský rozdíl rychlostí (to se ostatně teď uměle děje v úseku Praha-Kolín).
A takhle si tu žijeme. Opravdu si myslíte, že takto má vypadat moderní dopravní systém?
Ve vyjádření pana ministra už mi chybí jen: „Ještě potřebujeme čtyři roky a budeme tady mít tolik rychlodrah jako v Německu.“
8! 8 let přece potřebují 😁
8! = 40320
V tom případě bych tomu i věřil 😀
Konečně by všechny deklarované termíny dostaly svůj realistický časový faktor(iál). 😀
To je málo, dal bych víc.
Dle plánu za 8 let budou jezdit do každého okresního města Šinkanseny 😀
Žeby je tam vozili na trajleru ukázat??
Je dobré, že Správa železnic investuje do budov jako zázemí pro cestující i personál. To je jednoznačné plus oproti kamiondopravcům, kteří svým řidičům nepostaví ani kloudnou odpočívku s ubytovacími kapacitami. Tam by Česmad mohl zabrat. Na druhou stranu na počty nových dálnic silnice jednoznačně vítězí. Je sice pravda, že SŽ má rozdělaných pár větších staveb, jako je trať do Kladna a rekonstrukce okolo Brna. Ale jinak je bilance SŽ velmi ubohá. To že si dají do „strategických“ staveb i opravu kdejaké lokálky v Horní Dolní na úrovni silnice II třídy, výměnu většího propustku, opravy budov a cyklické údržby, aby mapa… Číst vice »
Ale jus, budete mít nový dráty na Bechyňce, kde pod tím pak bude dál jezdit 810!
Jezdí tam žehlička s vozy 043, což v rámci možností ujde, rozhodně lepší než 012. Ale ideální by bylo něco nízkopodlažního. Ta trať je v podstatě izolovaná, takže třeba nějaká forma vlakotramvaje by mohla být ideální.
Ony ty prosté elektrifikace mnohde bez úpravy tratě nemají moc smysl – sice se bude jezdit s vlaky „čistěji“, zato přepravy zůstanou na silnicích. Jinak souhlasím, že přednostní investice do dalších rychlých silnic mnoho naděje na zvýšení podílu kolejové dopravy nedávají.
někdy si člověk říká, zda by nebylo lepší, kdyby SŽ byla po vzoru ŘSD, tj. by měla jen tratě „státního“ významu a ty všechny ostatní lokálky by padly někam jinam. Já vím, je to vlastně blbost ničit tu síť, ale pak to takto vypadá, že se opravuje nádraží v kdejaké díře, místo toho aby se zrychlovala železnice jinde…
Stačilo by vhodně zohlednit priority v KPI pro šéfy SŽ. Tedy nastavit KPI váženě dle důležitosti tratí. Za posuny ve VRT nebo za zkapacitnění koridoru nebo nákladního průtahu dát vyšší ohodnocení, než za nové zábradlí u zastávky Horní Dolní.
Přičemž modernizace nástupišť do bezbariérové polohy je také přínosné (zejména ruku v ruce s nasazováním nízkopodlažních souprav), tzn. tohle celé je falešné dilema (obzvlášť když údajně právě VRT má přinést odlehčení koridorům, které tak nebudou potřebovat zkapacitnit + když nové nástupiště s přilehlým zábradlím na jakékoliv zastávce je cenově úplně jinde než VRT).
Stran KPI, myslím, že se tohle před nějakou dobou řešilo na SŽ, a došlo k takové úpravě, že jsou odměny navázány na proinvestováno peníze. A podle toho to taky vypadá. Je jedno co kam, hlavně že se utratí prachy. Což je pode mě šílené.
Ale je možné, že si to s něčím pletu, tak mě někdo kdyžtak opraví.
To vyznívá, jako by se silnice II./III. třídy neopravovaly.
Mmch. pokud by ty „nestátního významu“ (to by zase bylo handrkování, které do toho patří a které ne…) připadly krajům, tak by se příslušným poměrným způsobem muselo upravit i financování = nikde není psáno, že z toho, co by zůstalo státu, by se zrychlovaly tratě a ne opravovaly např. velké nádražní budovy ve vesnicích na hlavních tratích.
Ano, takové řešení je taky možné, ale ten převod na kraje nebo obce by se asi týkal menšiny tratí, nicméně ta možnost by tu být měla.
V tom případě by ale kraje měly dostat na svůj provoz náležitou část rozpočtu SŽ.
To je plýtvání, jenom vzniknou další úřednické aparáty.
Ale ty regionálky většinou jsou tratě státního významu asi tak stejně, jako běžné jedničky.
Málo muziky za hodně peněz. Naše Správa Železnic, patron oligopolních dodavatelských řetězců.
Asi tak, směšně málo zlepšení za mnoho peněz a trvá to neúměrně dlouho
Do těch „rekordních“ investic by se vždy měla zohlednit inflace. Tím pádem bychom měli letos reálně pokles, což vzhledem k růstu cen všech prací také tak reálně bude. Na údržbu také pokles. Vyloženě vláda podporující železnici… Kapacitu železnice potřebuje, to má pan Kupka pravdu, ale stejně tak potřebuje například napojení Zlína nebo Liberce na elektrizovanou a rychlou železniční síť, a to opět v plánu na příští rok není…
A já budu sledovat, zda rok 2026 bude opravdu rokem zahájení zdvoukolejnění a elektrifikace trati Ostrava – Frýdek-Místek – Frýdlant, byla asi 5 nebo 6 krát už odsunuta, a jestli to udělají znovu, tak nevěřím už ničemu.
No já jsem zvědav na ty Kvasiny, tam se má příští rok stavět také už posledních asi 6 let.
To je sice hezke, ale propustnost zacina byt problematicka. Mame 4 koridory na 160 km/h a zbytek se rozpada..
Kdyby na 160..
Přesně! Je to potřeba neustále dokola opakovat – kdybychom měli opravdu kvalitní (mimoúrovňová křížení, elektrifikace atd.) a kapacitní (dvoukololejky, uzly atd.) síť páteřních tratí na 160, jsme na tom skvěle a skoro nic dalšího nepotřebujeme. Švýcaři nemají vlastně nic jiného…
Dáme výluku a opravíme 😀
Nějakou nickolejnou. Není vlak, není problém!
To jste vystihl přáni SŽ jak by to mělo vypadat…
Kdyby to tak bylo, to by byla paráda. 😀
„Dlouhodobě se daří držet trend dlouhodobých promyšlených strategických investic,“
Jestli je současný stav Kupka schopen označit za “promyšlené strategické investice” a ještě vesele prohlásit, že se tento stav “daří držet”, tak asi fakt není moc co dodat.
Jojo. Poslouchal sem ho večer na ČT24. Mluvení mu jde. Pořád stejně, jako kolovrátek.
Je to nejlepší mluvčí, jakého kdy MD mělo. Měl byste spíš chválit, ne kritizovat.
Roli mluvčího zvládá Kupka dost dobře.
Blbý ale je, že je ministrem..
Počkejte na Havlíčka, to teprve bude mluvka! A přihodí si zcela jistě dalších pár ministerstev navíc, oproti tomu je Kupka žabař.
On by byl dobrý obchodní zastupce nebo markeťák, umluvil by i vola. Ale jako ministr je totálně neschopný
Nevíte někdo o kolik se zkrátí jízdní doby modernizací mezi Brnem a Zastávkou? Jde mi hlavně o R11. Děkuji
Píšu to o kousek níž. R11 o NULA minut. https://www.cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k240-241215-01.pdf Ovšem vím proč tomu tak je: – sudý R-240 musí z Brna hl. vyjet už v L:44 h, aby za ním mohl v L:48 h vyjet Os-240 – tento Os nemůže vyjet ani o chvilku později, protože v cca L:53:30 h potřebuje projet přes Zhlaví státní silnice – protože hned o 1 – 1,5 min. později potřebuje přes totéž místo projet protijedoucí Os-244, aby do Brna-HH dojel v potřebných L:57 h – a tím pádem aby tamtéž mohl bezpečně přijet pro odjezd v S:00 h sudý Os-244 – tento Os-244… Číst vice »
Nezbývá, než tomuto dopravnímu modelu vyladěnému naknap popřát hodně štěstí i v provozu. Jednokolejka mezi Zhlavím státní silnice a hlavním nádražím bude asi nejvytíženější jednokolejkou v celé České republice a sebemenší zpoždění či odchylka zde může znamenat zhroucení grafikonu. V nejhorším je ovšem možné část vlaků přesměrovat do Brna-dolního nádraží (nakonec lidi prý stále usilovně chtějí odsun, tak to vlastně reflektuje jejich přání).
Tento dopravní model tam je už od 12/2019 (resp. ta dvojice Os vlaků tam obdobně byla už předtím, ale od 12/2019 došlo k posunu poloh rychlíků, takže tam je svazek 3 párů vlaků krátce po sobě).
A když se mohla postavit druhá kolej, tak soudruh Sosna řekl, že jedna bude stačit.
Přesně o 0 minut, protože vzhledem k vyššímu množství regionálních vlaků, jejich systémovým polohám a vyčerpané kapacitě jednokolejného brněnského úseku tratě není prostor zrychlovat.
Což je smutné, lidé teď jezdili krkolomě NAD přes půl roku a nic z toho nebudou mít
NAD 7,5 měsíce letos, 2,5 měsíce v létě 2021, mezitím od 15. 6. 2020 do 1. 7. 2021 byly časové polohy R posunuty tak, že cestovní doba byla znatelně delší.
To vše kvůli jedné stavbě mezi Brnem a Zastávkou, nakonec rozdělené do dvou dílčí částí s výlukami v 3 – 4letém odstupu.
„Letos je podobnou investicí s výraznějším zkrácením jízdních dob trať z Brna do Zastávky u Brna, která bude zprovozněna 15. prosince.“ Konkrétně u R to bude zkrácení o 0 minut – odjezd z Brna hl. n. pořád v L:44 h, příjezd tamtéž v S:14 h. U Os vlaků mimo špičku (= většina všech období) zkrácení z 28 – 30 min. na 27 min. v sudém směru, z 29 – 32 min. na 28 min. v lichém směru. „Zrychlené“ vlaky ve špičce 24 min. sudý směr, 26 min. lichý směr. Pro cestující tranzitující Zastávkou ovšem namísto 1min. pobytu v Zastávce bude… Číst vice »
Tak ono to zkrácení je jedna věc, druhá je pak posílení vlaků ve špičce oproti současnému stavu – nicméně bez terminálu Brno-Starý Lískovec, potažmo postavenému ŽUBu nelze plně využít skutečného potenciálu celé stavby, bohužel.
Posílení ve špičce – takže relace Brno – Náměšť žádné posílení (tam naopak mimo špičku nově jen 2h takt přímých spojů namísto 1h taktu; jinak přestup v Zastávce). A pouze Brno – Tetčice/Rosice/Zastávka navýšení ze 2 párů spojů na 3 ve špičce, resp. „z 1 na 1“ v sedle (i když je fakt, že – s ohledem na tu fixaci poloh na jednokolejce u H. Heršpic okolo X:00 h jsou polohy Os-240 mezi BHH a ZSS pevně dané, takže jakákoliv zrychlenost příslušného vlaku základního taktu by znamenala „jen“ o to dřívější příjezd od Brna do Zastávky nebo o to pozdější… Číst vice »
Souhlasí zcela, ale toto pořád není finální stav, který počítá se ŽUBem a terminálem v Lískovci – stávající provoz od prosince hodnotím jako dost silné „provizorium“ ze strany JMK.
ŽUB = 4. pár spojů za hodinu ve špičce.
2. pár spojů mimo špičku se do ŽUBu vejde bez problémů. A co se týče Lískovce, tak to považuji za vcelku irelevantní (už jsem to psal nedávno k jinému článku – viz 30min. interval Brno – Hrušovany u Brna i mimo špičku, přestože stanice typu Starého Lískovce v příhodném místě na jihu Brna není a pro jízdy k FN/UKB se musí jet oklikou přes centrum Brna; už ani bus-505 nelze pár let kloudně použít s přestupem u Ústředního hřbitova).
Jakože kdy ten váš ŽUB bude? 2100?
Snad do té doby všichni ti mafiáni v Brně vymřou a celé se to přeprojektuje na něco funkčního.
Jako ten odsun nádraží je jeden velký omyl…
Při započtení inflace jde vlastně o snížení. O čemž vypovídá i převaha zelené oproti modré. A to tam nacpal i opravné práce.
Druhá věc je obcese s “ rychlotrati “ když se ty stavby tak nejmenuji a takový termín ani neexistuje. Prostě normální trať na 200, žádná “ rychlotrat“.
Další věc je že se autor mohl podívat na interaktivní mapu SŽ, aby mu tam spousta staveb nechybělo. Pohled-Přibyslav, Beroun-Karlštejn, Lipník-Drahotuse, Havířov, Chomutov-Kyjice atd…
Nebo Plzeň – Chotěšov, a to ve… stávající stopě, aniž by předtím byla hotová novostavba v téže relaci.
Takže výluky…
To je výběr. Oni totiž nejsou schopni udělat statickou mapu, kde by byly všechny.
Oni nejsou schopni tratě řádně provozovat ani udržovat a už vůbec ne rozvíjet
Beroun-Karlštejn končí až 2026 a už je zahájená.
A Přibyslav – Pohled úplně stejně…
Právě proto by tam Nela být žlutou barvou“ v realizaci „
Třeba je to něco jako rychlodráha. Poradí někdo znalý?
„Česká VRT“
O konverzich ani tečka.
Buďme rádi
Jako zahájit 5 velkých staveb za rok a ještě se tím chlubit mi přijde fakt… zvláštní
S tímhle tempem na VRT dojde někdy v padesátých letech
To odhadujeme stejně, člověk prostě musí být optimista, tak snad se s VRT v té druhé polkovině století začne.
U VRT Brno je na mapě Dobré správy uvedeno, že z Prahy ke Světlé realizace 2030 – 2035, z Brna k Velké Bíteši a od V. Bíteše ke Světlé shodně začátek 2031, dokončení první jmenované 2035, té druhé 2036.
Takže VR-vlaky přes H. Brod nakonec pojedou jen jediný rok – 2036. 😀
Jako vtip dobrý, jen bych rád upozornil, že dedukovat cokoliv z časových plánů SŽ je stejně přesné, jako věštit z kávové sedliny.
SŽ: „již brzy, for decades“.
No a co tedy měli udělat. Neinformovat o tom? Nebo jak to měli napsat, abyste to nepovažoval za chlubení? A v čem v konstatování nějakého plánu spatřujete chlubení?
Bavíme se o instituci, která tvrdila, že vlak na letiště za sedm let je “ již brzy“ a která jen tak mimoděk oznámila zpoždění začátku výstavby vrt a nestalo se vůbec nic
Bylo takové běžné, že se všechno staví pomalu, že to trvá atd., ale teprv teď v kontrastu s tím, jak to šlape na ŘSD, je vidět. Ten do očí bijící amatérismus SŽ.
…oznámila zpoždění o dva roky…