Další povolení pro trolejbusy v Praze. DPP získal souhlas s trolejemi na Hanspaulku, lidé se bojí o siluetu

Historický trolejbus Praga TOT v roce 2022 v zastávce U Matěje jako součást speciální akce DPP k připomenutí trolejbusové dopravy v Praze. Foto: Pražská integrovaná dopravaHistorický trolejbus Praga TOT v roce 2022 v zastávce U Matěje jako součást speciální akce DPP k připomenutí trolejbusové dopravy v Praze. Foto: Pražská integrovaná doprava

Trolejbusy se mají vrátit do čtvrti, kde jezdily už v minulém století.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal zatím nepravomocné stavební povolení pro další trolejbusovou trať v Praze. Vznikne v trase stávající autobusové linky 131 z Hradčanské na Bořislavku přes Hanspaulku.

Vyplývá to z rozhodnutí na úřední desce, proti rozhodnutí může přijít ještě odvolání. Jde o další část proměny autobusových linek v Praze na trolejbusové. Po dokončení stavby budou na lince jezdit trolejbusy linky 51.

Rozhodnutí ukazuje i řadu námitek občanů proti stavbě, kteří většinou žádali i posun stožárů mimo jejich nemovitost. Poukazovali také například na plánované kácení stromů. Některým námitkám už během řízení Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhověl a projekt upravil.

Řada lidí stožáry u své nemovitosti nechce. „Umístění takového počtu stožárů trolejového vedení a drátů do prostoru ulice Na Pískách, kde se nachází i naše nemovitost, nepochybně poruší siluetu této ulice, a to jak při pohledu z pozice pěšího, tak z pohledu řidiče či z pohledu ze vzduchu,“ napsali například majitelé jedné z nemovitostí.

Čtvrť s prvními trolejbusy v Praze

V lokalitě, kterou má jezdit linka 51, přitom začínala ve 30. letech minulého století trolejbusová éra v Praze. „Projekt elektrifikace linky 131 tak vlastně do jisté míry navazuje na historické souvislosti a trolejbusová doprava v této lokalitě není v žádném případě cizím prvkem,“ reagoval DPP na stížnost. DPP současně upozornil na bezemisní a tišší provoz trolejbusů. DESÚ stížnosti obyvatel zamítl.

Námitky obyvatel obsahovaly i například poukázání na výrazně vyšší hmotnost trolejbusů. Tu DESÚ vyvrátil porovnáním, kdy bateriový trolejbusy vychází jen o 770 kg těžší než naftový autobus stejné velikosti. Jeden z obyvatelů označil trolejbusy za přežitou technologii. Řada stěžovatelů zjevně na podáních spolupracovala, obsahují stejné věty. „Nepochybně bude docházet ke zvýšení teploty a k úbytku kyslíku,“ napsala jedna ze stěžovatelek.

DPP na trasu nasadí bateriové trolejbusy, troleje budou po části trasy. Baterie budou trolejbusy využívat v Bubenči od zastávky Zelená po konečnou zastávku Hradčanská a jednosměrně také na druhém konci v Evropské ulici. Nová trať získá trakční elektřinu z měnírny U Matěje, kterou DPP postaví v blízkosti stávající zastávky.

Trolejové vedení má vzniknout v úseku Zelená – Bořislavka jako dvoustopé o délce 2,84 kilometru a jako jednostopé v délce 1,108 kilometru v případě, že nebude zatrolejována smyčka náměstí Bořislavka. V případě provedení trolejové smyčky na náměstí Bořislavka bude celkem 3 204 m dvoustopého vedení a 745 m jednostopého vedení bez vlastního trolejového vedení Dolní Bořislavka.

Hlavní město v roce 2020 rozhodlo o proměně části autobusových linek na trolejbusové, v přípravě je stavba trolejbusových drah v dalších částech metropole. Nejvíce investic zamíří v prvních letech na levý břeh Vltavy.

Trolejbusová linka 51 Hradčanská - Bořislavka. Foto: DPP
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze elektrifikace linky 131 NIMBY Praha 6
64 komentářů