Most na Výtoni bude dál monitorovat ČVUT. Smlouva ukázala fotky nejhorších závad

Závady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽ

Hlídat se bude 10 kritických míst, na kterých má probíhat kontrola nosné konstrukce.

Správa železnic (SŽ) přesoutěžila monitoring stavu železničního mostu na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Stav mostu budou stejně jako doposud hlídat experti z ČVUT, asistovat jim bude firma Preditest. Současná smlouva skončí na konci roku. Nová se uzavřela maximálně na další tři roky, nebo do doby, kdyby se případně začalo s opravami či demolicí.

Cena zakázka je 2 916 100 korun včetně DPH. Největší položkou je samotné měření, které má probíhat každé tři měsíce. Obnáší vyhodnocování a zpracování dat, správu a údržbu zařízení v průběhu měření či opravu a výměnu snímačů v případě poškození. Na každý rok za to experti dostanou 660 000 korun.

Zveřejněná smlouva obsahuje podrobný popis současného stavu mostu včetně fotodokumentace závad a poruch. Hlídat se bude 10 kritických míst, na kterých má probíhat kontrola nosné konstrukce s ohledem na možné riziko únavových poruch.

Závady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽ

Zakázka naváže na tu stávající – předmětem je monitoring mostu ve stejném rozsahu,“ vysvětlila pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Co se musí vyměnit

SŽ stále počítá s tím, že se podaří získat povolení k novostavbě tříkolejného mostu na původních pilířích a k přestěhování původní konstrukce proti proudu Vltavy do Modřan.

Rozebrání památkově chráněné konstrukce však dosud odmítají památkáři i aktivisté ze spolku Nebourat. Nyní se za rekonstrukci stávající podoby mostu postavila i skupina českých byznysmenů a miliardářů. Ti si nechali zpracovat studii opravitelnosti mostu od švýcarských a britských expertů.

Na opravu Vyšehradského mostu dám 100 milionů, řekl Lukačovič. Plán miliardářů však čelí kritice

Podle ní železniční most není v horším stavu než jemu podobné v zahraničí, které byly zachráněny. Výměna je nutná u zhruba 15 procent mostu, které nejvíce poškodila koroze, na zbytku stačí obnovit antikorozní ochranu a zajistit lepší odvodnění konstrukce. Most pak podle studie vydrží bez problémů dalších sto let, zrekonstruovat jej lze navíc za provozu.

Akustické emise

Most je už čtvrtým rokem pod dohledem. Loni v listopadu na mostě skončil průzkum korozního oslabení a endoskopická diagnostika. Závěry vedly k výrazným omezením provozu na Výtoňském mostě, intenzita železniční dopravy se snížila o zhruba dvě třetiny.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Profesor ČVUT Pavel Ryjáček přitom v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz loni v září uvedl, že výsledky vedoucí k omezení provozu zatím nepředpokládá. Jeho tým má na mostu zřízen rozsáhlý systém monitoringu, který dokáže okamžitě varovat při překročení limitních hodnot a detekovat rizikové stavy. Loni byl doplněn o další čidla akustické emise.

Tagy Fakulta stavební ČVUT Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most
135 komentářů