Most na Výtoni bude dál monitorovat ČVUT. Smlouva ukázala fotky nejhorších závad
Závady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽ
Hlídat se bude 10 kritických míst, na kterých má probíhat kontrola nosné konstrukce.
Necháme to bez údržby tak dlouho, že s tím už nepůjde nic udělat. Tahle osvědčená taktika úředníků na správě železnice už brzy přinese výsledky.
Nedá se dohledat reakce tehdejších obyvatel Prahy na výstavbu tohoto mostu? Musela být dosti silná, protože most naprosto zásadně změnil „panorama Prahy“.
Snad všichni chápou co tím chci říci- že se zkrátka věci mění podle potřeby.
Pamatujete, jak se stavělo Nové spojení 1? Jak se v severní části Hlaváku místo několika železničních mostů vedle sebe nad Seifertkou udělal jeden rozsáhlý plochý betonový? Také vyhověl zachování panoramatu.
ve skutečnosti jsou to mosty tři. dva drážní a jedna lávka pro pěší. ale na podstatě Vašeho sdělení to samozřejmě nic nemění.
Nejste autoklempíř karosář že máte takové zkušenosti?
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/unesco-napsalo-ceskemu-statu-aby-se-neboural-zeleznicni-most-na-vytoni-6040
V tom případě stavba nové konstrukce podle skoro původních plánu s úpravou na 25 kV.
Podíval jste se alespoň na datum vydání článku?
To je tak pitomý dotaz, že na něj odpovídat nehodlám.
Vyvařit, zatmelit…
Jen se obávám aby tomu nemuselo předcházet ještě:
Vylovit, odbahnit, vysušit.
A to jsou jen věci, na které lze přímo se dívat. Teď ještě taky co se skrývá pod starými nátěry a pod různými příložkami?
Líbi se mi, že z toho všichni dělají vědu. Přitom lidi metro v klidu probere. Most je zbytečnost, navíc se dá jezdit po mostu inteligence, negrelliho viaduktu nebo stačí natáhnout koleje po tom mostě vedle. Obejdu se i bez výtoňského. 😀
Jeďte se prosím projet metrem, ať se proberete. Nebo tu začnete navrhovat tříkolejku po Karlově mostě.
Hádám, že šlo o satiru.
Na to je tu příliš mnoho lidí, co jsou schopní to napsat vážně. Nebo to aspoň vážně chápat.
Vy se bez něj obejdete, ale Praha ne.
Metro v klidu pobere? Jak to víte?
Most je zbytečnost? Na základě čeho si dovolujete něco takového prohlásit?
Teda pane Brnčo. Při cestě z Moravy do Plzně chci přestoupit v Praze na metro a zpátky do vlaku. No a jsem „probraný“ hned.
Z Masaryčky na hl.n. taky musíte přestoupit a popijet metrem a přestoupit v metru. V Praze je víc než most potřeba dostavět nové hl.n…
Petice za modernizaci:
https://www.petice.com/petice_za_modernizaci_zeleznicniho_mostu_na_prazske_vytoni
Stránky o novém mostu:
https://novymostvyton.cz/o-projektu
Jen bych rád věděl, kolik zastánců demolice mostu je hrdým majitelem zrezlého golfu či feldy a maskuje vykuchaný filtr a vychlastané čepy krásným novým nátěrem.
Felda žádný DPF neměla.
tvle, přestaňte tady dávát mínusy za fakta :DD félda má max katalizátor
kataLÍzátor :o)
Jste pro nový most, nebo pro starý most?
Jsem pro velkou rekonstrukci starého mostu (pilíře stačí opravit) a zachovat hlavně jeho tradiční funkci: Co nejvíc dopravy převádět mezi levým a pravým břehem Vltavy. Tedy tříkolejný a na 25 kV, s podstatně většími lávkami reflektujícími zněkolikanásobení počtu obyvatel Prahy od roku 1901.
A pokud má elektromobil například Lohner-Porsche „Mixte“?
Jen bych rád věděl odkdy se říká přenesení starého do mostu do Modřan demolice?
když Vám za jízdy u osobáku upadne kolo, tak je to samozřejmě průšvih, možná zabijete sebe, posádku vozidla a možná i někoho dalšího, třeba posádku auta v protisměru. silnice se zpovozní za pár hodin. od toho jsou samozřejmě STK, aby vyřadila vraky s naprosto prolezlými nosnými částmi (když na to nestačí soudnost majitele/provozovatele, a zatím STK buzeruje kvůlivá prasklým žárovičkám a podobným banalitám).
když spadne most pod vlakem (kupříkladu ráno narvaný městský slon), tak bude těch mrtvých o řád-dva víc, a dopravní cesta bude vyřazená (nebo odkázaná na provizorium) v lepším případě na několik let.
Vyhození finance. Zbourat
Jestli fotky vystihují to největší drama, tak je most celkem v dobrém stavu a oprava je opravdu max těch 15% dílů
Vzhledem k tomu, že jsou na fotkách vyžrané uzly příhradové konstrukce (teda kromě toho vypadlého kamene), tak to je dost vážné. Těžko vyměníte uzel aniž by se nevyměnilo všechno kolem.
Hrozně moc bych si přál aby to spadlo. Problém vyřešen. Samozřejmě po projetí vlaku, ne s vlakem.
Počkáme až to spadne.
Tady je hotovo a není o čem diskutovat nehledě až se něco stane každý dá od toho ruce pryč.
By tam mohli točit remake „Most u Remagenu“. to, že je okolí jiné, nevadí. Doladí se v trikovém studiu 🙂
A že je železniční, také nevadí. Trik a divák si ani nevšimne… 🙂
Most u Remagenu ale byl železniční… akorát vypadal o dost jinak.
Aha, díky za info. Film jsem už dlouho neviděl a pamatuji si pouze přejezdy kolové techniky…
Ten první se točil v Davli,ne?
Ano, bylo to v Davli, roku 1969. 🙂
Aby z toho nebyl spíš Přejezd Cassandra…
No, to je ta špatná varianta. Film sám o sobě na svojí dobu nebyl špatný…
Starý šrot na zbourání !!!! čím déle se to bude odkládat, tím větší kolaps v Praze vznikne…
a to jde
Při vší úctě jakej kolaps? Je to otrava, ale těch pár lidí metro v klidu pobere
Dopravní.
Můj názor je, že most je odporný a nadměrně hlučný. Má dvě možnosti, buď skončí ve šrotu nebo ve Vltavě. Pokuď bude přemístěn, tak pouze na pevné podloží, v žádném případě jako lávku.
odporný je proto, že do něj 100 let neinvestoval správce ani korunu. Což v důsledku vedlo k jeho silnému poškození, které se teď má řešit … kdyby se takhle starali všude ve světě, nebude se na co dívat … nějaká úcta k památkám by nikomu neškodila
Co znamená „silně poškozený“? Kolik % dílů je potřeba vyměnit?
Je odporný. To s údržbou nemá nic společnýho. Celej život se mi nelíbí, je to kus šrotu.
A co se na něm udělalo v roce 1924?
Víte jak zničit historické auto? Dejte do něj nový motor, abyste s ním mohli jezdit každý den. Víte jak zničit historické hodiny? Vykuchejte strojek a dejte tam Quartz na baterky, abyste je nemuseli natahovat. Víte jak zničit historický most? Vyměňte původní díly a nahraďte je novými. Vše, co je autentické, je cenné. Přemístit a zachovat. Neničit vylepšováním!
Dali tam trolej, takže už zničený je
Jinak teda veterána majitel na zimu schovává do garáže, s tím mostem to nepůjde, tuším…
já veteránem starým 71 let jezdím, aby v garáži neshnil, i v zimě
Tak zase je zima a „zima“, kdy třeba sníh v některých oblastech ani nenapadne, případně napadne tak na týden.
Jj, provozní parní lokomotiva po výměně kotle je už taky zničená…
Povídali že mu hráli.
Nastal nějaký posun v názoru UNESCO? Neumoudřili se? 🙂
https://www.expats.cz/czech-news/article/unesco-calls-for-preservation-of-historic-vyton-railway-bridge
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/unesco-napsalo-ceskemu-statu-aby-se-neboural-zeleznicni-most-na-vytoni-6040
Podíval jste se alespoň na datum vydání článku?
UNESCO? UNESCO by mělo zavřít pusinku.
To Kupka nikdy neřekne.
On jim nevelí.
A řešení je tedy jaké? Ignorovat UNESCO + památkovou ochranu + starý sešrotovat a začít stavět nový? Nebo to opravit? Nebo nýtovaná replika?
Řešení je prosté, poslat UNESCO tam kam patří a začít stavět nový most
Proč mi vždycky odpoví někdo jiný, než koho se ptám? 🙂 Že by ve skutečnosti nikdo nevěděl, co s tím? 🙂
Ano. Postavit nový most a tu odpornost co tam teď stojí zbourat. Panorama Prahy, taková blbost
Řešení je presunout, jako ostatně se deje u jinych památkově chranenych konstrukcí. viz most u výstaviště
To je dle fotek úplně v pohodě,to ještě udělá parády! …Než to spadne… 😁
Aby to neudělalo nakonec nejvíc parády právě až to spadne 🙂
Ale beze srandy: Hlavně ať se nikomu nic nestane.
Snad je součástí monitoringu i kamera. To žuchnutí do Vltavy bude mít pak spoustu lajků.
Hlavně aby to při pádu nezabilo místního vodníka…
vodník už ve svém zájmu dávno pod most neleze 🙂
Pod tento most nebylo vhodné lézt ani v době, kdy se ještě nerozpadal. To jsem takhle jednou podcházel pod mostem u náplavky, zrovna, když po něm jel vlak. Že neuhádnete, co spadlo těsně přede mě?
(Já vím, že dneska už jsou v mnoha vagónech vakuové toalety, ale stejně…)
Myslím, že ty fotografie rozpadajících se kamenných podpěr mostu svědčí spíše pro to, že ani případná náhrada snesené části mostu mostním provizoriem nebude otázka pár dní, jak tvrdí autoři naposled zveřejněné studie.
Dejme tomu. Jak to tedy udělat, aby most „pod památkovou ochranou“ nedopadl jako nedaleké „nádraží“ Vyšehrad?
Památková ochrana nezaručuje, že to nespadne…
„Nádraží“ Vyšehrad je památkově chráněno, a proto tvoří živé, funkční, výstavní prostředí pro zahraniční turisty, přímo v historickém jádru Prahy…
😆😆😆 A už jsou tam ty mikrobyty s cenou 5m^2 za mega?😁
Jeste ne asi jich budou muset udělat víc nedostalo se na všechny památkáře a tak povolení stále není…
Což je vizitka soukromého vlastnictvi od odprodeje. Poděkování směřujte Františku Savovovi.
NAOPAK památková ochrana ZARUČUJE že to spadne páč opravy/modernizace násobně zdražuje a přitom nepřidá ani na tu barvu
to se dá podepsat … tak dlouho chránili Kajetánku, až spadla sama
Odstěhovat ho někam, kde bude dobře sloužit pěším – funkční mosty se moc často nebourají
Přesun mostu na jiné vhodné místo lze určitě také považovat za záchranu.
Až na to, že na ten přesun, opravu pro jiné účely a hlavně stavbu nové spodní stavby dosud nikdo nevyhradil ani korunu. Slibem nezarmoutíš.
Žel tak to je. Třeba v Plzni počítali s cenou za přesun Faltusova mostu do 50 milionů Kč a 80 % měla pokrýt dotace EU. Teď to vypadá, že to bude stát 60 milionů Kč a dotace pokryje tak 30 %. Škodovka musela začít městu účtovat nájemné za uskladnění, protože se s mostem nic nedělo.
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/faltusuv-most-lavka-chotikov-plzensko-vyuziti-rekonstrukce-stezka.A241016_822331_plzen-zpravy_vb
Je jen otázkou, zda most prostě nespadne v okamžiku, když se s ním pohne ze současného místa. ani bych se tomu moc nedivil.
Ani když ty kameny natřou…? 🙂
Bál bych se moderního kamene, je moc nový a nic nevydrží. Ještě ho dodají starý a zoksidovaný, protože několik roků ležel bez dozoru v lomu!
Ano, zoksiodvaný, jak pravil nádražák, kámen oksiduje do rezava.
Studie je taková, jaké je zadání…a kdo za něj zaplatil….tzn. příznivá pro magory, kteří chtějí šrot opravovat
Kamenné části, na rozdíl od těch ocelových, jde opravit (srovnat a zafixovat) poměrně snadno. A pokud jsou na tom podobně i pilíře, jež mají zůstat, projdou opravou stejně.
Tento most patří na dvě místa…buď do muzea nebo do šrotu. Na takto vytížené železniční trati nemá dávno co pohledávat. Požadavky na mostní konstrukce jsou stále přísnější a tento most již dlouhou dobu nesplňuje skoro žádné. To, že byl prohlášen za památku vnímám jen jako naschvál, projev libovůle a hlavně jako naprostou nezodpovědnost a lhostejnost k bezpečnosti všech, kteří se po něm musí pohybovat. Přemístění do Modřan nebo kamkoliv jinam a změna jeho účelu na lávku by asi bylo fajn, ale v tom jsem také skeptický, protože nevěřím, že si tu konstrukci někdo bude chtít vzít do správy…to se tu… Číst vice »
Přesun mostu na jiné místo a s jiným využitím (lávka) snad není památkové ochraně na překážku. Nebo ano?
Bohužel přesun je pro ICOMOS nepřijatelný.
https://www.icomos.cz/en/pamatky-unesco/163-vysehrad-most-presun.html
Pokud je ten most cenný jako součást panoramatu, tak jeho přesunem jinam se jaksi panorama nezachovà. Jen pro jistotu, jsem pro nový most.
Přesunem možná, je otázka, zdali ale nový most dokáže to panorama nějakým způsobem zachovat.
Pokud je cenné zachování panoramatu, tak panorama zachová i jiný most podobného tvaru. Nevím co furt někdo má s tím panoramatem.
Objektivně (jako veřejnost) už nelze reagovat. Každou chvíli je další a další studie a verze toho či ono. Pokud se stávající most začne rekonstruovat, tedy měnit nosné prvky i další, budou degradovat ty co se nevymění. Myslím že to je logické i selským rozumem. Neřeší to ale situaci kolem, ve smyslu pěších lávek, nástupních ramp a třetí kolej. Je do očí bijící, že přijde nějaký „muž“ s plánem a finanční podporou na záchranu. Jasně, a teď tu o červené karkulce. Určitě to je filantrop a nedělá to ze záměrných důvodů, např že by opravu prováděla nějaká přidružená firma na kterou… Číst vice »
“ Podle ní železniční most není v horším stavu než jemu podobné v zahraničí, které byly zachráněny.“
Takže vlastně potvrzení toho, že údržba nebyla zase tak špatná, jen se všechno nezachrání jen údržbou?
Kdo že tu podával, ohledně tohoto, trestní oznámení?
Ano, samozřejmě, tzv. nebourači si neustále protiřečí, to je evidentní. Přesto je potřeba vyřešit tu památkovou ochranu nebo UNESCO. To, že most patří do šrotu, je jasná věc.
IMHO jako lávka pro pěší klidně sloužit ještě může
Klidně úplně ne, bude to hodně drahé na údržbu i jen přemístění (už jen proto aby se to nerozpadlo). Lávky pro pěší ať uříznou po stranách a zavěsí na moderní nosnou konstrukci.
Údržba toho mostu po celá desetiletí byla tristní. Důvod byl jednoduchý. Ta konstrukce prostě měla zmizet (a to už koncem 20.let 20.století, kdy byla navrhována subtilní železobetonová konstrukce), protože byla považována za ohavnou. To je stejné jak Prior v Jihlavě na náměstí. Mluví se o demolici, takže do toho nikdo neinvestuje a ono to chátrá.
Most tedy dosloužil. Co památková ochrana a co UNESCO? Jak se s tím vypořádat?
Výroba nýtované repliky s úpravou pro změnu trakční soustavy je reálná možnost, kterou Správa železnic bohužel odmítá. Pouhá oprava současných konstrukcí je nesmysl, protože by bylo třeba vyměnit minimálně 75 procent dílů (údaj ze studie SUDOPu), přičemž po opískování se přijde vždy na vyšší rozsah korozního poškození a také na další díly poškozené trhlinami. To, že nyní jakýsi Ian Firth přispěchal s evidentně vylhanou studií, že je třeba vyměnit pouze 15 procent dílů, je pouze plácnutí do vody. Lze si to ověřit i při osobní prohlídce z obou lávek pro pěší přímo na mostě. Může to udělat každý, David Vávra… Číst vice »
Tedy jak se s tím vypořádat?
Most sa zavrie a pocka sa kym spadne. Staci ?
Jako bonmot dobré. Ale nevím, jestli pan Kupka takto bude chtít postupovat. Zatím to tak v podstatě probíhá, to je fakt.
Samo sebe to unese ještě hóódně dlouho…
Názor UNESCO je možné ignorovat
Nýtovaná replika bude mít poněkud málo kolejí
A zaroven se neodstrani mista, kde prakticky neni mozne opravovat nater.
Ano, a navíc by stále vznikla místa ve spojích, která z principu nepůjde chránit proti korozi tak, jako zbytek konstrukce. Svařované konstrukce mají výhodu mimo jiné ve vodotěsnosti spojů.
By mě zajímalo, jestli se z pohledu na panorama Prahy z Vyšehradu dají ty nýty poznat bez dalekohledu.
Že je most nýtovaný nepoznáte už z cca 200 metrů.
Nýtovaná replika bude hodně drahá, zase na druhou stranu levnější než flikování té kupy rzi. Mně se osobně líbí ten nový návrh. Nevím, proč by v Praze nemohlo zůstat něco z 21. století.
Nebo postavit most úplně moderní a nemusí to být zrovna Calatrava, ani vizuální kopie zrezlé konstrukce. Ideálně něco s horní mostovkou a oblouky dole, pěkně to pak zapadne to panoramatu ostatních mostů v centrální části Prahy. Měli jsme tu řetězové mosty, napohled unikátní i majestátní, ale už byly zastaralé a tak se nahradily novými mosty, které jsou dnes už zas památkou. Takže jednou by byla památka nějaká modernější a odolnější konstrukce. Tak dopadne i Trojský most. Stejně tak Tančící dům.
Oblouky dole ne, tvořily by překážku lodím a taky velké vodě. Velká voda se ptát nebude, neptala se ani na Karlově mostě, nikdy.
Most je památkově chráněn, tak proto. Nelze na hulváta obcházet právní normy, o což se snaží Správa železnic.
Však ta konstrukce bude přemístěna na jiné místo. Nikdo jí šrotovat nechce a už vůbec ne já. Ta konstrukce bude historický nejcennější, pokud se zachová autentická bez novodobých úprav a vylepšení. Nikdo příčetný si taky do svého Populára nenainstaluje motor z Fábie, aby se to dalo používat k běžnému provozu….
Takže dodržíme předpis a jezdit se nebude. K čemu že je ten železniční most?
Nekecej nesmysly, nýtovaná replika řešením je.
A bude tříkolejná s úpravou na zdvižení stropu nevyhovujícího podjezdu pro tramvaje a upravená na 25 kV?
hmm no momentální zákon říká, že most chráněný je. ale to není fyzikální zákon, který je natvrdo, tenhle zákon se dá změnit prostým hlasováním.
Ono se dá prostým rozhodnutím památkářů taky sejmout památková ochrana.
Nýtované repliky, která se bude stejně blbě natírat jako ten původní a se všemi neduhy 150 let staré technologie, kdy se plochy uvnitř nýtovaného spoje natírat nedají, ale vodní pára se tam dostane a zkondenzuje.
Doufám, že snímky kritických míst viděli i krasoduši ze spolku Nebourat a partička spřízněných miliardářů
To jsou ty prvky, které oni chtějí vyměnit 🙂
Možnost opravy připouštěl i prof Ryjáček, technicky to je možné. Problém je v tom, že takto opravený most pořád bude dvoukolejný a že takovýto přístup neřeší další problémy – podjezdnou výšku na Výtoni a přechod na 25 kV/50 Hz na železnici. V tom je kouzlo nového mostu, nikoliv v tom, že by starý vůbec nešel nějak opravit. A že by oprava té konstrukce byla nějak zásadně levnější, než nový most, asi taky nikdo netvrdí.
Tohle už přece všichni ví. Spíš řekněte, jak vyřešit UNESCO.
A on už existuje nějaký ucelený postoj UNESCa k této záležitosti?
Já myslím, že je zbytečné se tvářit, jako by neexistoval.
Já se netvářím, já ho neznám. Můžu tedy poprosit o jeho zprostředkování?
Vždyť říkám. Nesouhlasí. ICOMOS (Bistřický) taky nesouhlasí.
A ten nesouhlas UNESCO byl vyjádřen jakou formou, jakým dokumentem? Postoj českého ICOMOSu znám.
Trošku systém „tonoucí se stébla chytá“. Ale já taky doufám, že se to nakonec v dobré obrátí.
Nesnažte se číst moje myšlenky, ty ostatně nejsou vůbec důležité. Mě upřímně zajímá postoj UNESCO k této kauze, protože se nemůžu zbavit dojmu, že i ten nesouhlasný názor UNESCO je spíš v rovině našich dojmů než nějakého dokumentu.
Jak myslíte.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/unesco-napsalo-ceskemu-statu-aby-se-neboural-zeleznicni-most-na-vytoni-6040
Vykašláním se na něj. I kdyby Praha přišla o 10 % „turistů“, tak asi jedině dobře.
Začínám být podobného názoru.
Myslím si, že na počet turistů to v dnešní době nebude mít měřitelný vliv.
Je zajímavé, že ještě počátkem 90. let se o této konstrukci hovořilo jako ohavnosti, která ničí panorama Prahy a za pár let jsme jinde…
Však i Žižkovská věž bude jednou součástí historického, památného panoramatu Prahy. Taky se o ní hovořilo jako o ohavnosti, akorát že to byla úplně nová stavba.
To ano. Stejně jako Tančící dům. Právě proto je potřeba čas od času dát vzniknout něčemu novému. Praha není Krumlov nebo Telč.
Nový most bude, proti Tančícímu domu, úplně zapadat.
Je zde někdo znalý toho, co zcela přesně a konkrétně nám přináší členství v UNESCO?
(Samozřejmě mám na mysli odpověď měřitelnou, ne kecy, že když všechny civilizované země skočily z okna, tak my musíme taky.)
Možná jsem kulturní barbar, ale když si vybírám destinace pro výlety či dovolené, tak beru v úvahu pouze subjektivní zajímavost daného místa pro mou osobu a do seznamu UNESCO ani nenahlédnu, natož abych se jím řídil…
Podle mého názoru UNESCO pomáhá místům, které jsou trochu bokem, mimo hlavní turistické proudy, viz nově zapsaný lázeňský trojúhelník nebo Kutná Hora. Ale hlavní město, jehož historická lákadla jsou světoznámá i bez železničního mostu, asi další promo nepotřebuje, lidi sem budou lítat a jezdit stejně.
Přesně tak. Myslím že když Drážďany vyškrtly z UNESCa, tak to na tamnějším turizmu nikdo ani nepoznal.
Uvidíme jak se Unesco rozhodne. Je těžko uvěřitelné, když se tvrdí, že “Zachování železničního mostu na Výtoni, je podmínkou aby Praha zůstala na seznamu Unesco”
Praha není jen jeden most!
Je zajímavé, že most v Červené se označil za neopravitelný a hotovo. A tady se přemýšlí, Jak rozebrat nerozebiratelný nýtovaný spoj (ano na každé sš a vš se učí, že to je spoj nerozebiratelný.) Pokud bychom chtěli prodloužit životnost o oněch 100 let, museli bychom to rozebrat na prvočinitele, jednotlivé díly opískovat a vybavit antikorozní ochranou, vadné díly vyměnit. Důležité prvky prověřit z hlediska únavy materiálu, kvality oceli atd. Konstrukci upravit pro trakční vedení 25kV. A cena? Astronomická…
Nýtované spoje se rozebírají odbroušením nýtů rozbrusovačkou. To lze, ne že ne, jen je to pracné. Opravu tohoto druhu spojenou s výměnou dílů podstoupily mosty ve Skochovicích a v Mokropsech. Most v Červené nad Vltavou byl označen jako neopravitelný z jiného důvodu – krom korozního poškození je nevhodně navržen, čili vrozená vada. Projevovalo se to například tak, že při zkušební jízdě, kdy po mostě jela zamračená rychlostí přes 30 km/h, se most značně rozkmital natolik, že další pokusy s měřením při vyšších rychlostech byly raději z bezpečnostních důvodů odvolány. To vše někdy cca před deseti lety. Most by krom opravy… Číst vice »
Tak samozřejmě, že lze rozebrat cokoliv, včetně spojů lepených, pájených atp. 🙂 Otázkou ovšem s jakým poškozením spojovaných částí. Rozebíráním dochází k dalšímu poškození konstrukce. Takže mám obavu, že by stejně nakonec došlo na tu repliku s tím, že bychom přišli o historickou část. Jinak u toho mostu v Červené to není ani moc překvapující. Trať stavěná dle takzvaného lokálkového zákona s řadou úlev a provozem lehkých parních lokomotiv a vozů s rychlostmi do 30 km/h.
Při troše šikovnosti a pozornosti při odbrušování nýtů nic okolo nepoškodíš.
Ta Červená nad Vltavou je fakt vrozená vada. To s tím, že se při trasování tratí českomoravské transverzálky použily jisté úlevy, se projevilo prakticky jen na sklonových poměrech. Kdežto u transverzálky ATE z Liberce do Teplic to postihlo i směrové poměry, které jsou oproti výše zmíněné trati výrazně horší, což byl těžký bizár, když si vezmeme, kolik peněz ATE utopila naprosto nesmyslně například v nádražních budovách…
Píše se, že u stavby ATE Řetenice – Liberec docházelo k tunelování peněz ve prospěch vlastníků ATE, kteří vlastnili stavební společnosti stavějící tuto trať. ATE měla zisk, a místo aby ho zdanila tak ty peníze prohnala skrz tuhle stavbu.
Narážím na to, že ATE ty prachy mohla utopit ve velkorysejším trasování než v budovách. Takhle vytvořila trať, která se bude muset alespoň v úseku Zákupy – Mimoň postavit v nové stopě…
Lepší trasování = větší zemní práce by stálo hodně peněz pro dělníky co by to dělali.
A mám pocit, že Česká Lípa – Mimoň musela ATE vykoupit stávající lokálku (viz Mimoň staré nádraží) a provozovat ji.
ATE potřebovala utopit prachy, tam je jedno, zda by to šlo do předimenzovaných budov, nebo by to šlo do trati. Brzy ATE přišla na to, že ta trať je tak trochu na pendrek…
Ano, taková je představa nebouračů o opravě. Mě se taky nelíbí.
Představy nebouračů o opravě jsou s prominutím těžké halucinace.
Kolik?
a další problém je, že za padesát let po takto provedené opravě budeme tam, kde jsme teď
Technicky jde skoro všechno, ale to znamená dražší provedení, pracnější, tedy delší výluka (zavření na pár týdnů pro výměnů několika dílů nepovažuju za realistické) a životnost zastaralé konstrukce bude opět omezená a drahá v budoucnu. Navíc nám zbydou nevyhovující místní poměry (podjezd, přístup na lávku) i hlučnost.
Lze v případě úplného zavření mostu odklánět veškerou dopravu, nebo by část vlaků musela končit na Smíchově, jako nyní?
Jde odklánět přes most inteligence, ale hádal bych, že tamtudy pojedou jen rychlíky a osobní budou končit na Smíchově.
Přesně tak se to plánuje. Sice pro případ výstavby nového mostu, ale princip podle mě stejný.
https://novymostvyton.cz/faq
„V plánu je po dobu výměny výtoňského mostu ukončit osobní vlaky ve směru z Berouna ve stanici Praha-Smíchov, rychlíky a mezinárodní spoje budou vedené odklonem po Branickém mostu rovnou do stanice Praha-Hlavní nádraží.“
Jsa laik, tak mám pocit, že to nevypadá moc bezpečně.
Já už na ten most asi rok nejezdím.. radši jedu metrem když chci z hlaváku na smícháč. Je to daleko bezpečnější..
To máte pravdu.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/unesco-napsalo-ceskemu-statu-aby-se-neboural-zeleznicni-most-na-vytoni-6040
Tak proč tam SZ neudělá aspoň provizorní opravu? Jako nevím ale já bych přes most nejel
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/hlavni-mesto-praha/nynejsi-konstrukce-vytonskeho-mostu-by-se-mohla-presunout-do-modran-344300
Je to nachystaný. Provizorní náhrada novým mostem..
To není provizorní, ale trvalá náhrada. Starý most by se přesunul do Modřan.
https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/vyton-7220
Vpohodě, na půdorys lokomotivy se vejde ani ne 100 lidí á 80 kg. To je 8 tun a lokomotiva váží 10x víc.
Zastáváte stejný názor. Pouze jste si toho nevšiml. 🙂
Nene, ani nový most nebude navždy. Takže bude provizorium, stejně jakou současné provizorium .. 😁
Že by to zakytovali, aby to nebylo vidět? Má kyt stejnou pevnost v tahu jako ocel?
A když nebude kyt, mohla by pomoci aspoň kýta. Normálně to ucpat kýtou.
Né, oblepí to lepící páskou a natřou 😉
zapomínáte na pur pěnu.
Protože most na nějaké opravy není navržen.
Jak chcete toto provizorně opravit, když jsou nýty nepřístupné, ocel bude velmi pravděpodobně špatně svařitelná a jak píší o jiní, je nutné to při opravě minimálně na několika místech podepřít.
To se zatmelí.
Přesně… Stačí trocha tmelu, očistit a natřít a most tu bude sloužit dalším generacím!
Nejste vy památkář? 🙂
Lituji strojvedoucích, co přes to musí jezdit, asi bych se bál, že se jednou nevrátím domů.
Bude dobré do soutěže na zhotovitele nového mostu pozvat firmy, které umí stavět také pomníky.
Dobře, na potřebě nového mostu se nejspíše většina lidí shodne. Jak tedy vyřešit požadavek UNESCO na zachování mostu?
Je třeba se inspirovat v Drážďanech. Popravdě, máme u nás dost jiných UNESCO míst, abychom se museli zaklínat Prahou v roce 1910 jen kvůli „nějakému statusu“.
Drážďany by se mohla inspirovat i konstrukce a někdy v noci, v klidu bez provozu, se hezky poroučet do Vltavy.
Ignorovat… Bezpečnost a požadavek na dopravu je přednější. Po novým mostě bu denně nejspíš projelo víc lidí, než by UNESCO logo přilákalo za celej rok.
Samozřejmě, že _zdvořilým_ odmítnutím. Nejsme tu přece žádní burani, abychom jej posílali rovnou do pr…
No není to hezký pocit, když mě vyjímečně pošlou s nákladem přes tohle. Kdbych mohl, tak to snad i odmítnu, takový hazard s bezpečností dopravy.
Zachránci mají pravdu, kdyby tam bylo víc barvy, tak tyhle nepodstané trhlinky a díry zvícií pomeranče, by nebyly vůbec vidět a vlaky by se pak nemusely bát přes most jezdit.
Takže víc barvy !!!!
Lepší nátěr by pomohl před 50 lety, most by dožil v lepší kondici a o něco déle, dnes už to samozřejmě smysl nemá.
Pořád se to tu opakuje, už je to trochu ohrané, ale zjevně je to stále potřeba: únava materiálu cyklickým namáháním. Tu nevyřeší ani 100% protikorozní ochrana po celou dobu životnosti konstrukce.
To ovšem nikdo nerozporuje; jen součinitel ve formě koroze by zřejmě nebyl tak významný. O průběžných opravách a výměnách dožilého materiálu nemluvě. Ale teď už je to opravdu co by, kdyby.
Co je podle vás momentálně nejlepší řešení?
postavit novej, it is simply dear Watson
Já se ptal Františka X… Ale děkuji za názor. Nemá smysl se dohadovat.
Jak byste vyřešil problém české památkové ochrany a požadavek UNESCO zachovat most na stejném místě?
Výrobou nýtované repliky.
přesně
na UNESCO bych hodil bobek
„výměnách dožilého materiálu“
Mostní pole podepřít v celé délce, dopravu zastavit. Jinak to na příhradovině není možné, vyndáte shopní pásnici, padne do řeky. Vyndáte horní pásnici, padne do řeky taky. Vyndáte stojnu a kdo to bude riskovat?
Jo vím, statika stavebních konstukcí je gumokolní pavěda.
Jenže samotná konstrukce mostu vytvořila před téměř 120 lety místa, kde není možné vzniku koroze zabránit, vzniklou korozi odstranit a obnovit protikorozní ochranu ani dnešními metodami, viz pokusy provedené na problematických částech pocházejících z děčínského mostu obdobné konstrukce.
paradoxně to při výstavbě dokázali ošetřit lépe než dnes, protože se s tím nemazali a natřeli jednotlivé díly před snýtováním suříkovou základní barvou. a to proti dnešním eko barvám úplně jiná liga. jo, olizovat to není úplně dobrý nápad, ale funguje to skvěle. no ale i tak, suříkový nátěrový systém má životnost tak 100 let, už to prostě nefunguje.
Jak se u této konstrukce mění díly bez dlouhodobých výluk ?
dobrá otázka
Mělo by to jit pomocí pomocných mostových konstrukci. Prostě se poatsvi pomocná konstrukce okolo součástného mostu, která přenaší zatižení od provozu. Ale netuším jak je to řešeno v mistě koleji…..
Akurát unavá materiálu cyklickým namahaním je u takového mostu 200 let. Bez korozní ohrany se dostanete v exponováných míste někde k 30 letům..
Zrovna na poslední fotce velký problém s korozí není a přsto je tam trhlina. Na 5. fotce je natřeno a je to sežrané zevnitř, z toho nýtovaného spoje, kam se barva nedostane.
Já si to představuji trochu blbě, ale pokud to nějak do té barvy ponořím, neměla y zatéct všude, kde může výt potenciální rez? Samozřejmě asi by to moc nevydrželo.
Radši prozraďte, jak tedy zařídit, aby se postavil nový most, i když památkáři a UNESCO chtějí ten starý. To, že most už je „na odpis“, je v tuto chvíli jasné snad úplně všem. Návrh nového mostu už vybrán byl taky.
Do nýtovaného spoje barva nezateče. Dají se nýtovat natřené prvky, ale vlastní nýt už ne. Pak je tu otázka, co se bude dít v tom spoji (natřených) prvků po dobu 100+ let života konstrukce.
Další je otázka, co se stane s protikorozní ochranou provedenou před nýtováním při vlastním nýtování, které je prováděno při teplotě nýtů 800 – 900 °C a na jeden spoj je použito větší množství nýtů. Obávám se, že žádný nátěr v okolí nýtu nemá šanci obstát bez poškození.
800°C má konec rozklepaného nýtu, při použiti teplého spoje. Když rozklepava, tak chladne. Konstrukce není ohřata na více jak 200°C. Navíc podle termodynamických zákonu je blbost aby pár mm3 rožhavého nýtu ohřál několka násobné vetší konstrukci na nějakých 800°C.
O ohřátí konstrukce nejde, jde o spálení nátěru.
Jak se spali natěr co má odolnost 750°C teplotou 200°C-300°C?
Který současný nátěr vydrží 750°C?
Teoretický ne. Ale jde to, u zrovna 8 fotky by tam zateklo pěkně.
U nýtováných spojů po čase se objevi kapilární trhliny.
Pak je možnost udělát díry na podobném pricipu jako jsou u maznic a kluzných ložišek…
Jak a kam chcete „nějak ponořit“ desítky metrů dlouhé mostní pole? Jedině snad do Vltavy, ale v ní neteče nátěrová hmota.
Do mořícího bázenu. Některé mají i 100m délky….
A tento bazén se nachází kde?
Připlácnout plechovku kolem nýtu 🙂 jo bylo by to n dlouho
Poslední fotka je č.9 a to je zrezle celé….
Č.5 No jo ale pokud něco rezné zevnitř a natřeteto zvenku….tak se efekt nedostavi.
A upřimě natřit něco zrezlého barvou už korozi nezastavi….
Na fotce č. 9 rozhodně není žádné velké poškození korozí. Takže se to asi natiralo a stejně to prasklo. A nebo to hnije zevnitř a tam to natírat nejde. „No jo ale pokud něco rezné zevnitř a natřeteto zvenku….tak se efekt nedostavi“ No konečně jste na to kápnul. 🙂
Oxydované je to celé. Navíc podle zvrasnění barvy je vidět že to někdo natřel až po korozi…..
Ičko hnije zevnitř, a kde ma vnějšek…..
Vypadá že to je natřeno poměrně nedávno, ale bylo to tak vždy nebo se to provedlo jen jako taková poslední záchrana, aby to vydrželo aspoň do postavení náhrady nebo aby se neřeklo že se to neudžuje vůbec? Jinak samozřejmě nepopírám únavu materiálu, ta tam bude vždy. Spíš mi šlo o zmírnění šíření koroze a oslabení materiálu, ne že by to s tou barvou magicky drželo pohromadě další x let.
Po byla poslední zachrána… tam je vidět hlouková koroze pod barvou.
To se takhle paušálně nedá říct. Jednak nezáleží na věku mostu, ale počtu cyklů (a jejich průběhu), jednak na materiálu, jeho mikrostuktuře, kde to všechno začíná. Koroze jednotlivé konstrukční prvky samozřejmě oslabuje.
Ale dá.
Vypočet je provaděn podle Wohlerový křívky. Následně se provede aproximace elementu.
Materiál je ocel, konkretně stavební, stavělo se to roku cca 1900, což nám vyběr zužuje na 4 stavebni materiály ocele, z pohledu kostruktéra jsou to obyčejné blata (Třida 10,11). Tudiž známe jeho minimalní pevnost.
Známe exponované kosntrukční prvky (konretně nýtové spoje – koncetrace napětí atd, pruty).
Zatižení je taky definované – vlak, počet průjezdů taky.
Dostanemé nějaké hodnoty od do…a pak odborně vyhnotime…
A tohle odborné vyhodnocení je někde k nahlédnutí?
Skripta dynamiky, statiky, mechaniky..VŠ.
Pokud jde o mosty – k tomu konkretníku prý existuje – ale asi neni veřejne. Navíc veřejně bylo interpretováno ale s rozdílnými výsledky.
Ale co jsem možnost vidět jine studie mostu, vetšina mostu je naddimenzována. Na počátku 20. stol se namahaní dílu počitala podle různých metod namahaní. Teď se to počita podle zas jiných metod. Tak se některé přepočitaval, další přepočitaly s nastupem vypočetních simulaci atd.
A ty co byly poddimenzované už tu nejsou.
Myslel jsem k tomuto konkrétnímu mostu.
Cit“ – k tomu konkretníku prý existuje – ale asi neni veřejne. Navíc veřejně bylo interpretováno ale s rozdílnými výsledky. “
Neviděl jsem ji.
Existuje, jen o těch studiích nevíte.
Kecy, prdy, beďary. O příspěvek výš mám odkaz na všechny studie týkající se mostu na Výtoni.
Tohle vše obsahuje studie od SUDOPu. Zde je tato a ostatní ke stažení: https://www.spravazeleznic.cz/-/zverejnujeme-odborne-posudky-k-zeleznicnimu-mostu-na-vytoni
A z roku 2023?
A MKP vypočty jsou kde?
MKP nemá smysl, protože nikdo nezná skutečný stav jednotlivých dílů mostu. Dnes je každý díl na všech třech konstrukcích v jiném stavu, takže ač se na mostě každý díl vyskytuje minimálně třikrát (některé třeba dvanáctkrát či vícekrát), tak se mezi sebou liší různým stupněm korozního poškození, různým počtem a tvarem trhlin, různými deformacemi, třeba i vyboulením z důvodu koroze mezi jednotlivými díly. MKP toto není schopno postihnout, respektive není možné sehnat přesná data, která by toto v sobě zahrnovala. Bez toho budou výsledky MKP jen věštěním z křišťálové koule. MKP by mělo smysl použít až tehdy, kdyby se řeklo: Vybudujeme… Číst vice »
Ale my řešime teoretickou živostnost….
Tu si můžete řešit u repliky, ne u zkorodované a únavově vyčerpané současné konstrukce. Tam MKP nemá smysl řešit, což jste patrně nepochopil.
A proč bych měl řešit repliku mostu u Tczewu u problému mostu pod vyšehradem….
Jste v pořádku, nebo jste si něco šlehnul?!?
Proč?
Dobře, možná. K jakému řešení byste se nyní přikláněl?
Já bych se příklaněl pro repliku. Mám slabost pro nostalgii než moderní konstrukce
Muselo by se to natřít také zevnitř té spáry mezi profily. Natíral jste někdy něco, abyste tušil, kam sice štětec strčíte, ale to je tak všecko? Zárožák ne… nevypadá, že by se vešel.
I ten nejlepší nátěr se nedostane do míst, která z principu nejdou natřít.
Klid, nýtovaná konstrukce vydrží i 150 let, což třeba nevydrží mosty z předepjatého betonu v podobě nosníků obdélníkového průřezu ani omylem, obvykle dojde k deformacim, mnohdy i viditelným (silniční most v Bad Schandau, který je starý necelých padesát let, tam nějaký Tatar vymyslel něco jako vzpinadlo z betonu), nekde dojde i samovolné destrukci (Carolabruecke) a v Praze je několik takových mostů preventivně podepřených dodatečnými provizorními pilíři.
V Pardubicích máme taky takový betonový předepjatý most, že si za život pamatuji, že letos mění kabely po 3. A poprvé už vyměňovali soudruzi…
Já si vždycky vzpomenu na první díl Chalupářů…
„Ono to schodiště by potřebovalo přelakovat…“