Dvoukolejná alternativa ke koridoru má být kompletní do roku 2031. SŽ hledá projektanty úseku z Chocně
Z trati zmizí část přejezdů, maximální rychlost stoupne na 140 km/h.
Správa železnic pokročila s plány vybudovat alternativní dvoukolejnou trasu ke koridoru mezi Chocní a Pardubicemi. Vypsala soutěž s odhadovanou cenou 237 milionů korun na zpracování projektové dokumentace pro stavební povolení na úsek z Chocně do Týniště nad Orlicí.
Jde o 24 kilometrů dlouhý úsek, který po zdvoukolejnění trati z Hradce Králové do Velkého Oseka umožní mít v síti již od Chocně kapacitní alternativu ke koridoru zejména pro případ mimořádností až do Prahy. Projekt je někdy označován jako VOCHOC (Velký Osek – Choceň). Dál na Českou Třebovou bude kapacita a možná alternativní trať nadále chybět kvůli pomalé přípravě tunelů do Ústí nad Orlicí.
Součástí akce bude kompletní modernizace stávající trati s výstavbou druhé koleje. Místo dnešní stanice Újezd u Chocně vznikne nová odbočka tvořená dvěma kolejovými spojkami. Rekonstrukcí projdou všechny zastávky a stanice po trati. Osm ze sedmnácti přejezdů na trati bude zrušeno. Maximální rychlost bude 140 km/h. Aktuálně Správa železnic počítá s náklady 9,5 miliardy korun.
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy počítají v případě hladkého průběhu přípravy, schvalovacích procesů a soutěží se zahájením stavby na přelomu let 2027 a 2028. „Dokončení stavby potom očekáváme do konce roku 2030. Tato stavba by měla být v rámci uvedeného ramene Choceň – Hradec Králové stavbou finální, od roku 2031 by tak mohly vlaky jezdit dvoukolejně,“ uvedl Gavenda. Úsek z Týniště do Hradce Králové je v přípravě dále, zatím ale nemá potřebná povolení.
Detailněji stavbu popisuje Správa železnic v informačním letáku.