Výluka 2025 a 2028. Správa železnic nezvládla spojit opravy dvou krátkých tunelů do jedné sezóny

Hornotanvaldský tunel. Foto: Správa železnicHornotanvaldský tunel. Foto: Správa železnic

Podle Správy železnic došlo k zařazení opravy 71 metrů dlouhého tunelu u Tanvaldu až letos.

Správa železnic na trati mezi Libercem a Tanvaldem cestujícím ukáže v příštích letech, jak neumí koordinovat práce na stejné trati do jedné sezóny. Příští rok na téměř půl roku zastaví provoz na trati kvůli opravě Dolnolučanského tunelu, o tři roky později pak kvůli rekonstrukci Hornotanvaldského tunelu. Trať přitom prošla rozsáhlou modernizací v roce 2015. Správa železnic i přes opakovanou kritiku ze strany objednatelů či dopravců není schopna výluky naplánovat do jedné stavební sezóny.

Zatímco oprava Dolnolučanského tunelu se chystá několik let, rekonstrukce Hornotanvaldského tunelu je novinkou. Minulý týden Správa železnic vypsala soutěž na zpracování projektové dokumentace. Jde o 71 metrů dlouhý tunel mezi dolním nádražím ve Smržovce a zastávkou Tanvald zastávka. Oprava si vyžádá zavedení náhradní autobusové dopravy.

Dolnolučanský tunel opraví Subterra, vlaky nepojedou téměř půl roku

Proč není Správa železnic schopna spojit opravy obou tunelů do jednoho roku? „Rekonstrukce Hornotanvaldského tunelu byla do plánu investiční výstavby schválena letos – v době, kdy už běžela soutěž na realizaci Dolnolučanského tunelu, jehož rekonstrukce je výlukově koordinována s opravami na trati Tanvald – Kořenov,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj v roce 2028 na této trati proběhnou i další opravy.

Oprava již v roce 2023

Samotný tunel prošel opravou již v roce 2013. „V roce 2013 bylo původní cihelné tunelové ostění portálového pasu P1 nahrazeno novou železobetonovou konstrukcí s rubovou izolací. Pas č. 1 je skalní masiv, zbylé pasy jsou obezděny žulovými kvádry. Kromě pasu P1 je tunel silně zavodněn. To se projevuje vodními průsaky, vyluhováním spár kamenného zdiva, příčnými trhlinami a v zimních období tvorbou rampouchů a zalednění koleje,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Na špatnou koordinaci výluk upozorňují pravidelně dopravci i objednatelé dopravy. „Neexistuje pětiletý plán, respektive není garantováno jeho financování. Jakmile Správa železnic obdrží finanční prostředky, tak jde stavět a neohlíží se nalevo ani napravo. Bylo by ideální, kdyby prostředky zůstaly Správě železnic s možností čerpat je v dalším roce nebo období. Jedině tak by se daly výluky koordinovat. A naopak někde je výhodné výluky spojit, ale tam se stává, že zas nejsou prostředky na obě výluky zároveň,“ řekl v roce 2022 v podcastu Cesty Zdopravy.cz výkonný ředitel sdružení SVOD Bohemia Petr Moravec.

„Koordinace výluk se Správě železnic nedaří“. Libereckému kraji vadí, jak se plánuje omezení provozu

Tagy Hornotanvaldský tunel koordinace výluk Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald
57 komentářů