Ministerstvo doporučuje jen kanál Dunaj – Odra, propojení s Labem tunely je drahé

Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497

Centrální komise ministerstva dopravy, která schvaluje všechny velké dopravní projekty, odmítla kanál Dunaj – Odra – Labe (DOL) v podobě

Centrální komise ministerstva dopravy, která schvaluje všechny velké dopravní projekty, odmítla kanál Dunaj – Odra – Labe (DOL) v podobě propojení tří řek. Doporučila dále připravovat pouze propojení Odry s Dunajem, neboť napojení na Labe pomocí dlouhých plavebních tunelů je příliš nákladné a rizikové. Se stejným doporučením půjde ministr dopravy Dan Ťok na vládu, která bude mít poslední slovo.

Kanál DOL hodnotila studie proveditelnosti, ze které vzešlo, že stavba za 585 miliard by byla ekonomicky efektivní. Právě labská větev ale byla kvůli složitému přechodu rozvodí na hraně a efektivitu výrazně snížila, což komise vzala v potaz.

DOL v mapě. Pramen: MDČR

DOL v mapě.
Pramen: MDČR

„Vládě proto doporučím dále pokračovat v přípravě dunajsko-oderské části vodního kanálu, jehož odhadované náklady jsou 283 miliard korun,“ uvedl Ťok. Centrální komise spolu s výběrem varianty doporučila vyjednávat s Polskem a Slovenskem místa přechodu koridoru a ve spolupráci s oběma zeměmi provést hodnocení dopadů vodního díla na životní prostředí.

O dalších krocích bude rozhodovat vláda, která nemusí rozhodnutí ministerské komise respektovat. Velkým zastáncem propojení tří řek je především prezident Miloš Zeman. Studii ministerstvo dalo ke stažení (kvůli omezenému počtu stažení na tři místa 1, 2, 3), má 5 GB. Deník Zdopravy.cz tak učinil už začátkem listopadu.

Tagy DOL Dunaj kanál Labe Ministerstvo dopravy Odra
42 komentářů