- Voda •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Ministerstvo doporučuje jen kanál Dunaj – Odra, propojení s Labem tunely je drahé
Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497
Centrální komise ministerstva dopravy, která schvaluje všechny velké dopravní projekty, odmítla kanál Dunaj – Odra – Labe (DOL) v podobě
Odejde Zeman z hradu a odejde i tahle blbost.
No vidím, že se to tady odborníky na dopravu, zejména vodní jenom hemží. Jako projektanta vlaků mě snad nikdo nebude podezírat z toho, že bych byl „placen vodní lobby“. Vodní dopravu totiž z principu nejde srovnávat s ostatními mody, neboť každý dopravni mod od letecké až po vodni dopravu má svoje výhody a nevýhody. Vodní doprava je vhodná zejména pro relativně levné substráty jako je ruda, uhlí, štěrk, písek…, pro které je přeprava po železnici prostě příliš drahá. Dále pak jde o zboží, které po železnici prostě přepravit nelze jako jsou nadrozměrné náklady, široké plechy, nebo třeba celé vlaky pro… Číst vice »
Tak na protáhnutí ruských vlaků by mělo snad stačit postavit buď široký rozchod, nebo měnit podvozky/nasadit SUW2000 a nějakou trať přebudovat na jejich průjezdný obrys. Bavíme se o nějakých 30cm navíc na kolej.
Pokud vím, tak se plánuje v Polsku dotáhnout vodní cestu až skoro k hranicím, takže tam se bavíme o pár kilometrech, kde problém asi není.
Ruské vlaky jsou opravdu jenom jako jeden z příkladů. Napadlo mě to v souvislostí s přepravou vlaku Desiro RUS z německého Krefeldu po Rýně do Ruska.
Pokud vím, tak se plánuje v Polsku dotáhnout vodní cestu až skoro k hranicím, takže tam se bavíme o pár kilometrech, kde problém asi není.
Ano, přesně tak. Za nás se tak bavíme o pár kilometrech onoho strašáku D-O-L. Jenomže u nás jakmile řeknete slovo kanál, tak vás všichni málem ukamenujou.
No tak dotáhnout LHS by také šlo, nějakou lokálkoidní trať najdeme, díval jsem se na to něco porušeného/na zrušení v Polsku je po čem by se to dalo protáhnout. Ale to už by bylo lepší se bavit opravdu o nalezení vhodné jednokolejky a nákupu vozů s podvozky SUW2000 a spřáhlem které je kompatibilní s SA-3 a šroubovkou (takové je), u nás by se to asi nějak zaonačilo aby se s tím dalo jezdit po ostravském uzlu. V zásadě stačí uhádat aby se na trati Český Těšín – Těšín – Goleszów – Skoczów – Czechowice – Slawków, což je skoro samá… Číst vice »
„Palec nahoru“ – a díky za to, že jste snad i těm umanutým prosazovatelům železnice i pro ty přepravy, pro něž skutečně není ideální, aspoň trochu pootevřel oči. Těší mě, že aspoň s někým a aspoň v něčem při kritice většiny těch až „ujetých“ komentátorů nejsem v zásadním rozporu: o vhodnosti napojení Ostravska na „kanalizovanou“ Odru snad nikdo aspoň trochu soudný ani pochybovat nemůže, a (jak už jsem napsal dřív) průplav Dunaj – Odra k tomu může být vhodným doplněním a rozšířením, které si adekvátní využití určitě najít dokáže. Řešení dopravy na Labi bych s tím nesměšoval a místo trucovitého… Číst vice »
Ten kanál je naprostá šílenost, zejména pokud je možné přidat jednu až dvě koleje na koridor z Ostravy do Přerova a eventuálně udělat výrazné změny na tratích, které nás mohou spojit jak směrem na jih, tak směrem na sever, což se tedy neobejde bez ražby nových tunelů a výrazných přeložek v některých místech. Pořád by se ale mohlo jednat o stavby a úpravy podstatně levnější, než je celá stavba kanálu. Navíc by flexibilita, a rychlost byly někde úplně jinde v porovnání s vodní dopravou. Navíc by úpravy tratí mohyl mít vedlejší efekt ve zvětšení komfortu pro cestující, zvýšení rychlosti a… Číst vice »
K čemu přidávat jednu či dvě koleje, když je možné prostě postavit jeden kanál a spojit s ním sever s jihem? Ušetří se tím mnoho peněz za přeložky, modernizace tratě ve stávající stopě,… A hlavně trať nevyřeší plavbu lodí ze severu na jih a obráceně. Jsme úplně zaostalý stát, dokonce i z Berlína do Vídně je rychlejší plout kolem ČR než durch.
Jen bych chtěl upozornit, že plout durch ČR z Berlína do Vídně prostě nelze. Dokonce mám dojem, že na tento problém již narazili i čínští poradci českého prezidenta. Jestli je ale znakem zaostalosti to, že se nepostaví kanál Dunaj – Odra, tak to snesu raději zůstat v zaostalém státu.
Pro plavbu z Berlína do Vídně postačí kanál z Odry do Dunaje.
Ne nějaký podstatný rozdíl mezi kanálem Dunaj – Odra a kanálem z Odry do Dunaje?
Zmiňovaný kanál je propojením tří řek, přičemž Dunaj s Odrou lze propojit relativně jednoduše, protože mezi řekami není velké převýšení (myslím tím ve srovnání se stavbami např. v Německu jako Main-Donau Kanal, nebo MIttellandkanal). Jinak vede více méně v rovině, takže to opravu není zas takový problém, jak někteří tvrdí. Z Berlína by se tak dalo dostat do Vídně přes Odru. Propojení Moravy s Labem je ale už opravdu megalomanská stavba v náročné krajině a tam už je to rozhodně sporné.
Z celého veledíla, pokud se pamatuji, ekonomicky dává smysl jenom trasa Dunaj-Odra, která je zcela v souběhu z koridorem Bohumín-Břeclav, na tomto koridoru je kapacitní problém v úseku Prosenice-Ostrava, což je dáno tím že se tam sbíhá koridor Praha-Ostrava a Bohumín-Břeclav a tento je jen dvojkolejný, to představuje značný limit. Navíc třeba úsek Drahotuše-Hranice lze ztrojkolejnit snadno tak že se vybuduje pouhých 800m koleje a umístí tři dvojice výhybek u podjezdu silnice na Velkou, nebo by se dala obnovit původní stopa tratě pro jednu kolej. V Ostravě pak máte dost tratí, které mohou být pokračováním koridoru, máte tam třeba trať… Číst vice »
Existuje „hafo“ zboží, které v principu nikam nespěchá, a není-li třeba je plavit výhradně či převážně proti proudu (jak tomu bylo například v případě uhlí do Chvaletic), jeho doprava po vodě může být skutečně výhodná a laciná – ve tvorbě rádoby „projektantských“ chimér založených jen na pohledu do map a hlásajících, co by se mělo či mohlo vybudovat na železnici místo průplavu Dunaj – Odra (který rozhodně za zcela nesmyslný nepovažuji), proto vidím jen jako zbytečnou ztrátu času: pokud někdo kompetentní rozhodne, že se průplav Dunaj – Odra postaví, jsem i jako „celoživotní železničář“ přesvědčen, že následné adekvátní „dopravní“ využití… Číst vice »
-Problém je v tom že o kompetentnosti toho rozhodnutí se dá dost pochybovat. Hlavně v současné politické situaci. Být to v minulém volebním období, neřkuli za minulého prezidenta, tak řeknu dobře, je to asi tak, sice podle mne blbost, ale asi to opravdu vychází. Jenže teď si tak úplně nejsem jistý jestli není celá studie přiohnutá a přibarvená aby to vyšlo. Hlavně nikdo pořádně nevysvětlil co máme po tom kanálu přepravovat a kam. Slyšeli jsme jenom o zboží z Číny, nuž se ptám, máme Číně snad dotovat její export? -Nehledě na to zrovna ve zmíněném úseku by byly oba způsoby… Číst vice »
Ale vám nepomůže přistavět koleje, protože některé druhy zboží přepravovat po železnici buď vůbec nejdou (nadměrné náklady, ropa, plyn), nebo je přeprava po železnici příliš drahá (překročená ložná míra, substráty). Opravdu si zkuste o tématu něco přečíst a pak suďte.
A kolik takových nadměrných nákladů tam má denně projet? Kolik těch substrátů máme vozit skrz republiku z Dunaje do Odry? jedna věc je mít přístav v Ostravě, to jsou nějaké blbé tři kilometry kanálu kolem meandrů, druhá je tahat to světa kraj kamsi do Lanžhota. Na přepravu ropy a plynu jsou snad v Evropě zřízeny produktovody, takže stačí odbočka do námořního přístavu. Navíc jezdit s lodí plnou ropy, nebo plynu, přes města asi nebude jen tak bez protestů. Ložnou míru na železnici by to chtělo řešit systémově, protože když si najdete obrysy vozidel, tak hodně zemí má vagony, hlavně nákladní… Číst vice »
Je to jen další výmysl jak přečerpat peníze daňových poplatníků do soukromých kapes. Ty vyhozené stamiliardy by se nikdy nevrátily, ani současně existující „vodní cesty“ nemají žádný přínos protože po většinu roku není dost vody aby byly splavné. Vždyť Odra nad Suchdolem není v létě splavná ani na kánoji. Navíc by došlo k totální devastaci CHKO Poodří. Doufám že se najde dost rozumných lidí kteří tuto zhovadilost včas zastaví.
Z těchto důvodů jsem podepsal i petici proti stavbě VRT z Přerova do Ostravy. Též se mi nelíbí, že se tím napakují soukromé firmy, což opět zaplatíme z našich daní. Kdybych vydělával 10 000 Kč měsíčně a na dani odvedl jen cca 500 Kč za měsíc, tak neřeknu ani slovo, ale …. Zároveň nebu ani zmiňovat hlukovou zátěž, která se vyskytne u CHKO Poodří, kde sídlí mnoho vzácných ptáků. Zároveň nesouhlasím s investicí do krajských komunikací, není přeci normální, abychom podporovali něco, co se nezaplatí. A to nemluvím o komunikacích pro pěší a cyklisty. Raději dám přednost kanálu, voda je… Číst vice »
Tak pokud jste i proti vlakům a cyklostezkám, tak to, prosím, vyhledejte odbornou pomoc, to bude i pro psychiatra oříšek ! Ještě někdy s velkou rezervou chápu odpůrce dálnic, ale idiota vašeho kalibru jsem ještě neviděl…
Celé je to podvod. V analýze jsou nesmysly. Každý odborník na problematiku to zpochybní.
Pojďme se proto všichni spojit a ve velkém protestovat proti výstavbě dálnic.
Chápu-li to správně, tak je potřeba součinosti i v sousedních zemích SK/AT a PL? A pokud ano, tak: mají tam o něco takového vůbec zájem? Zajímavé by bylo znát kvalifikované zhodnocení všech přínosů DO(L)u a i negativ, včetně všech provozních nákladů, ale pokud se ta investice v horizontu cca 100let aspoň 2x lépe 3x nezhodnotí, tak to asi nebude přínosné (předpoklad je, že se „pořizovací náklady“ skoro zdvojnásobí, „pod zem prostě není vidět“). Je to moc složité téma, tohle nemůže zhodnotit jen tak někdo. Jsem si zběžně „vyklikal“ https://mapy.cz/s/3lYRw už se mi nezdají ani ty odhadované náklady: jen to rozvodí,… Číst vice »
To že si něco neumíte představit, neznamená, že je to špatné. Kvůli podobným omezencům je na tom většina států hůř než my. Prostě si neumí představit, že když zainvestují do vzdělání obyvatelstva, tak v budoucnu se budou mít líp. Prostě si neumí představit, že když zainvestují do infrastruktury, tak v budoucnu se budou mít líp – a tak by šlo psát dál. Já děkuji českým vzdělaným lidem, kteří jsou na těch správných místech, že nepodléhají dojmům, že infrastrukturu není potřeba stavět a že se to všechno převeze na trakaři – tak jak tu prezentují omezenci. Je jasné, že v případě… Číst vice »
Kolik práce a peněz to muselo stát a přitom je to úplná blbost.
Tak tak… vláda má řešit potřebnosti a ne vyhazovat peníze a řešit fantastmag0ristické výplody chorých mozků s hradním vlastizrádcem v čele.
Podobná blbost, která současná garnitura odkývala na podzim, je přeprava dílů na rozšíření Dukovan. Oni ještě nevědí zda a kdo to postaví, ani jakou technologií, ale už vědí jak budou díly přesně velké, tak vymysleli, že to pojede po Labi do Týnce a odtud po silnici do Dukovan. Soubor nesmyslů jako je třeba obchvat přilehlých Vinařic, kde projede 10 aut za den je jen komická tečka, jenže ty nesmysly všichni platíme!
řekni kolik ti je let a já ti pošlu plány kdy se to řešilo.
Pokud jde o DOL tak mi je celkem volnej, protože se toho (naštěstí) nedožiju. Ostatně konkrétně na Labi vidím celkem často co jezdí. Kolik desítek let se nepohnulo se splavňováním dalších úseků a někdo chce něco stavět ma zelené louce? To je pro smích… A pokud jde o ty Dukovany, tak mám poslední verzi ze zmíněného loňského podzimu. Mám na té trase jisté zájmy, ale myslím, že se toho taky nedožiju, takže dík, ale nic neposílej, různých nesmyslů v okolí bylo… řada už po válce a dosud naštěstí nestojí. Nevím co to má společného s věkem, ale táhne mi na… Číst vice »
A v čem je hradní vlastizrádcem proboha? Používáte pojem jako hranou frázi a vůbec nevíte, co to znamená. Víte vůbec, co je to vlastizrada?
Nemůžete někdo (třeba redakce) napsat alespoň hrubé parametry tunelů na labské trase? (délka, výška, šířka, plocha výrubu) Nechci si ten materiál kvůli tomu stahovat…
V tom případě na železnici teď musí schválit absolutně jakoukoli stavbu v maximální variantě…
nejhorší je na tom, že oni to schválí a lidi jsou proti, třeba dvoukolejka brno-přerov, ale proti kanálu nic nemají, jak bydlí u řeky tak poznali povoden a chcou mět klid pro příští generace.
A co to bylo za problémy s tunely u Budějic, Chocně. Je rozhodně dobře, že teď už se dá vždycky poukázat na to, že vyšela tahle ptákovina. O které si stejně myslím, že s odchodem hradního propagátora zmizne v propadlišti dějin.
Lituji centrální komisi ministerstva dopravy a příslušné úředníky, tímto rozhodnutím si z hradu jistě vyslouží označení „čučkaři“….
už by se mělo začít, dobře v praze rozhodli, pro nás je důležitý ten dunaj.
Promiňte, ale cokoliv, co uvádí studie, lze už teď odvézt po železnici nebo i po silnici. Je to pouhé a vylhané excelové cvičení o ničem.
My dva se toho nedožijeme, ale když jste tak chytrý a poznáte vylhance, tak kolik šířky může přepravit vagon? Vy ani nevíte, že nadrozměrný náklady k dunaji se musí přepravovat po silnici
Ani vy ani oni nevíte, co se bude za těch 50 let nebo jaký je tam výhled, vyrábět. Třeba se nebudou stavět atomové elektrárny, ale větrné nebo sluneční, kam se díly převezou vlakem nebo autem. A možná i ušetříme spoustu energie, když nebudeme muset čerpat vodu z Dunaje do horních úseků kanálu. To ale nevím, jak tyto „vedlejší náklady“ autoři studie pojali.
Když to vše čtu, nemohu se ubránit onomu dojmu“malosti“ceskeho človeka. Chybi nam jedno podstatne od nemcú, duslednost, nebo take jinak rečeno“tah na branku“. Stači se podivat na kanál Mohan-Dunaj. Rozhodli, vyprojektovali, a zacali stavét. V r.1992 slavnostne otevreli. Už v počatčich rešili, odkud do kanálu dostat vodu. Reka Regnitz na tom nikdy nebyla dobře. Šetřeni vody rešili jak konstrukcí samotnych plavebnich komor, tak vystavbou dvou přehrad, z čehož jedna krade vodu vice jak 60km tunelem řece Alte Muhle. My mužetme jeste 99let klabosit o nejakem kanalu, nemci by už stavéli. Faktem je, že spojení Odry s Dunajem by určité prineslo… Číst vice »
Co, dokud a kam po tom kanálu chcete vozit?
A ako to dopadlo? Kanál v roku 2018 skoro celú sezónu nesplavný a všetko sa vozí kamiónmi alebo po železnici. Takže toľko k tomu.
Vy jste skutečně úžasný 👍