Český trh s autobusy letos výrazně roste, SOR spadl na třetí místo
Prodeje táhnou především nové smlouvy pro provoz v Pražské integrované dopravě.
Registrace nových autobusů v Česku v porovnání s loňským rokem výrazně vzrostly. Za prvních devět měsíců dopravci a leasingové společnosti přihlásily celkem 919 nových vozidel, meziročně o 67 % více.
Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Při současném trendu je možné, že bude překonán rekordní rok 2020, kdy se v Česku za jediný rok registrovalo 1367 autobusů. Důvodem letošního růstu je především velká obnova autobusů pro provoz v Praze a Středočeském kraji v rámci nových smluv pro provoz pod Pražskou integrovanou dopravou. Většina dopravců pořizuje nové autobusy.
Jen za prvních devět měsíců tvoří registrace autobusů v Praze a Středočeském kraji tři čtvrtiny všech nově přihlášených vozidel. Více než polovinu z celkového počtu pak tvoří linkové autobusy pro regionální dopravu.
Obnova vozidel pro regionální dopravu zamíchala výrazně i pořadím značek. Zatímco post tuzemské jedničky si udrželo i nadále Iveco s 412 autobusy, na dalších místech je jiná situace. Tuzemská značka SOR, která v některých letech byla i jedničkou, spadla se 108 autobusy na třetí pozici, když ji předstihl se 115 autobusy MAN. Pokud by se sečetly (vzhledem k jednomu majiteli) registrace značek Setra a Mercedes-Benz patřící pod Daimler Buses, je SOR čtvrtý. Značky Daimler Buses byly v součtu druhé se 194 autobusy. Letošní rok je velmi slabý na českém trhu pro polský Solaris, dodal sem jen 6 autobusů.
Mírný pokles zaznamenali tuzemští výrobci v celkové výrobě autobusů. Produkce od ledna do srpna klesla z 3149 na 2905 vozidel.