Český trh s autobusy letos výrazně roste, SOR spadl na třetí místo
Autobus Iveco Streetway 18M. Foto: Ondřej Kubát / DPP
Prodeje táhnou především nové smlouvy pro provoz v Pražské integrované dopravě.
Prodeje táhnou především nové smlouvy pro provoz v Pražské integrované dopravě.
Rad bych videl vic Solarisu, ktere jsou po vsech strankach jednoznacne nejlepsi, hlavne pro mhd.
Na druhou stranu dobre ze ubyva tech tragickych SORu.
To jsem nevěděl že jsou dopravci na tom tak skvěle že kupují tolik nových busu, u MHD to platí město ale u příměstských?
Autobusům Man se i soukromých dopravců v České republice daří víc než kdy dříve. Hodně pečují o obchodní vztahy se stálými klienty. Hodně zákazníků je volí i pro jejich kvalitní servisní služby. Což se Soru úplně nedaří.
SOR nečekají dobré časy, většina republiky je již po nových smlouvách a s tím spojených nákupech a teď asi nebudou roky hojnosti v městských a příměstských autobusech. A v zahraničí jim to moc nejde.
Kdo ví, jestli by SOR ještě existoval, kdyby v desátých letech nevyhrál tolik zakázek v Praze.
Ono se vzhledem ke kvalitě a designu značky SOR vlastně ani není čemu divit…
Na design to nejezdí a většina se stejně rozhoduje hlavně podle ceny. Mají furt šanci
Nebo podle délky…
Design je dost zásadní, protože při stejné výrobní ceně vytváří špatný design dojem lacinosti (=> výrobek se musí prodávat za nižší cenu než by se prodával výrobek s dobrým designem = menší zisk).
Takto se v korporátech nerozhoduje.
Takhle mluví ti, co se domnívají, že je cestujícímu jedno, v čem jede, hlavně že jede. Omyl. Dnešní cestující design vnímají a svou roli nepochybně hraje.
Přesně, na design to nejezdí. Zůstatková hodnota je stejně pár korun, na značce nezáleží. Pro daňového poplatníka je klíčová cena, rozumný komfort a hlavně spolehlivost. Když to SOR splní, tak palec nahoru. Dacia Duster taky není žádná designová hitparáda a jak se prodává.
Jako každodenní cestující v autobusech DPP nemám pocit, že by nové Iveco Streetway a Iveco Urbanway nějak převyšovalo SOR NB12 a NB18 (při zahrnutí opotřebení).
Jaký že to byl autobus co půl roku musel stát na dvoře DP aby výrobce opravil nedostatky a po dalším půl roce je musel odstavit z provozu kvůli uniku paliva? Jooo Iveco 🙂
Solaris si podřízl větev sám tím, že nemá kloubák homologovaný v třídě II, takže do nových smluv PID se nedá jako nový vůz zařadit.
Co to znamená v třídě II?
Přitom Martin Uher i ČSAD SČ provozují Urbino 18 IV. V čem jsou odlišné?
No ale ty jsou nakoupené ještě před novými smlouvami ne?
No to jo, ale Arthur píše, že Solaris to nemá homologované v třídě II, tak se snažím pochopit, jak to je s těmi busy u Uhera a ČSAD.
Změnilo se něco mezitím?
No změnilo se to, že se třída 2 vyžaduje až od nových smluv a když se kupovala Solárka, tak to bylo daleko před nima.
Každopádně, mohl by nám tady tu třídu někdo vysvětlit. Co vím já, tak to jsou plně nízkopodlažní autobusy které jsou ale stavěné na meziměstské linky včetně těch vedených po dálnicích. Což není případ Solarisu 4 co jezdí u ČSAD SČ, ten nemá například pásy, dále tam asi nesmí být sedadla bokem po směru a další technikálie, otázka jaké a proč se do toho Solarisu nechce.
Třeba to ČSAD SČ snad koupilo nově MANy.
Jako jo, ale reálně prostě Solaris už pronikl hluboko do trhů západní Evropy, a prodává raději dráž tam, tudíž český trh už pro něj není zajímavý. Naopak MANu na západě i díky tomu zakázky moc nepřibívají, tak se teď daleko víc snaží ve východní části EU.
Navíc Ostrava jeho největší odběratel teď dlouho nenakoupil nějaký nový bus, protože se obnova pozastavila. V plánu bylo jen akorát vodík a to se pozastavilo. V příštím a po příštím roce akorát Solarisy dostane Martin Uher ty vodíky, Tábor elektrobusy a Ústí nad Labem ty 12 metry s tažným zařízením. To je tak všechno co se týče Solarisu v Česku. Trolejbusy akorát teď do Ostravy dorazí 6 27Tr a Plzeň má rámcovku na 26Tr a 27Tr do roku 2030.
A Olomouc nic objednávat nebude? Vždyť tam stále jezdí i 20 let starý Solarisy 2. generace 🤔
Tam se soutěží elektrobusy. Jak krátké, tak i kloubové. Ale dlouho jsem neslyšel o elektrobusech pro Olomouc
Soutěží se projekt na výstavbu infra, vozy ne.
Na kterých linkách by to v Táboře mělo jezdit?
Něco pod PIDem do Vlašimi a Benešova + MHD ale tam netuším co a jak.
V PID budou crosswaye
To ne, Solarisy budou čistě v MHD, do PID meziměstkých linek má být nový Crossway
Já bych řekl všude, kde jezdí krátké busy (vše kromě linky 13). Nejspíš, jediné krátké busy, které se nebudou vyřazovat jsou všechny Urbanwaye a nějaký ten Crosway City, jinak to půjde pryč, jsou to potom 10 let a více staré stroje. Něco se ještě prodá a zbytek sbohem