SŽ chce příští rok zahájit novostavbu Plzeň – Stod. Záleží ale na „tlusté čáře“
Nadále se však nepodařilo s německou stranou dojednat, že oni tomu půjdou také naproti ze své strany.
Stavba nové dvojkolejné elektrifikované trati z Plzně do Stodu, která bude součástí mezinárodní linie z Prahy na Mnichov, by měla začít příští rok. Vyjde na téměř deset miliard korun. Stavba Plzeň – Stod se připravuje, ještě pokračují jednání o rozpočtu na rok 2025, řekl ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Předmětem tzv. 1. stavby je zbudování nové dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru v úseku Plzeň (mimo) – Stod převážně ve zcela nové stopě, v parametrech pro rychlost 200 km/h. V rámci stavby budou vybudovány zastávky Líně, Zbůch a Chotěšov u Stoda a stanice Stod. SŽ získala pravomocné územní rozhodnutí letos v květnu.
„První plán ze strany ministerstva (dopravy) a Státního fondu (dopravní infrastruktury) už nám byl předložen. Uvidíme, co všechno bude za priority v roce příštím, je toho opravdu hodně,“ řekl Svoboda. Stavba nové železnice z Plzně do Stodu je zatím na seznamu realizací pro rok 2025, ale podle něj jde o to, kde nakonec bude „tlustá čára“.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) před několika dny v Plzni ČTK řekl, že určitě chce, aby byl úsek Plzeň – Stod do akcí příštího roku zařazený. „Tohle zkapacitnění je opravdu důležitý krok k obecně lepší kvalitě železničního spojení mezi Českou republikou a Německem,“ uvedl. Podle Kupky jde ČR v chystané dostavbě dvojkolejné trati rychleji než německá strana. „Součástí všech mých jednání s mým německým protějškem je to, aby se podařilo na německé straně zrychlit přípravu zkapacitnění a elektrifikace úseku mezi Schwandorfem, Furthem im Wald a českou hranicí,“ řekl.
Úsek z Plzně přes Domažlice ke státní hranici s Německem je rozdělený na čtyři stavby. „Pouze první úsek z Plzně do Stoda bude v nové stopě, pak už se vracíme do té původní,“ řekl. „Nadále se však nepodařilo s německou stranou dojednat, že oni tomu půjdou také naproti ze své strany. Ale to ještě bude o mnoha jednáních. My chceme, aby se skutečně zvýšil komfort minimálně na úseku Plzeň – Domažlice a následně pak na Mnichov,“ dodal Svoboda.