Pět až deset miliard navíc se nedá obhájit, vysvětluje SŽ jednokolejku do Bavor

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Aktuálně činí předpokládané investiční náklady na úsek Domažlice - Stod 14,2 miliardy korun.

Správa železnic (SŽ) nedávno posunula přípravu nové rychlé trati do Bavorska v úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně) do územního řízení. Velké diskuse přitom budí skutečnost, že trať je naplánovaná jako mix dvoukolejky v nové stopě a jednokolejky ve stopě původní.

Jde o tzv. 3. stavbu celého spojení z Plzně přes Domažlice k hranicím. Ze zhruba 37 kilometrů má zůstat devět kilometrů mezi Blížejovem a Holýšovem přes Staňkov v původní stopě jako jednokolejná trať.

„Dvoukolejná trať, která by vedla přes obec Staňkov, by znamenala velké množství záborů a demolic. V případě vedení trati v nové stopě by došlo k navýšení investice o dalších pět až deset miliard korun, což by bylo ekonomicky neobhajitelné,“ uvedla na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Aktuálně činí předpokládané investiční náklady 14,2 miliardy korun. Stavět se má v letech 2028 až 2031, kdy už by se měla chýlit ke konci tzv. 1. stavba, tedy vedlejší novostavba přes 18 kilometrů dlouhého úseku Plzeň (mimo) – Stod (včetně). Ta získala pravomocné územní rozhodnutí letos v květnu. Půjde o novou dvoukolejku pro rychlost až 200 km/h, stejnou rychlostí by se mělo jezdit i na nových úsecích mezi Stodem a Domažlicemi.

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude definitivně končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. Ty zahrnuje poslední tzv. 4. stavba, ve které půjde o vylepšení současné jednokolejné trati na 115 km/h. Zde by se mělo stavět na přelomu 20. a 30. let.

A podobně přistupují k trati na své straně hranice Němci, kteří plánují úsek Schwandorf – Furth im Wald – hranice ponechat z většiny jednokolejný a elektrizovat. K dílčímu zdvoukolejnění má dojít v úsecích Altenschwand – Bodenwohr Nord, Cham – Cham-Schwedenschanze a Weiding – Arnschwang. Plán je ve fázi studie, projekční práce na podrobnějších dokumentacích se zatím nerozběhly.

Tagy Domažlice - Stod spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald
96 komentářů