Kyjev dostane od EIB úvěr 1,25 miliardy, aby mohl nahradit sovětské vagony metra novými

Varšava darovala Kyjevu soupravy metra. Zdroj: Rafał TrzaskowskiVaršava darovala Kyjevu soupravy metra. Zdroj: Rafał Trzaskowski

Město chystá také nákupy moderních autobusů a lanové dráhy.

Evropská investiční banka (EIB) a zástupci kyjevského magistrátu podepsali úvěrovou smlouvu ve výši 50 milionů eur (1,25 miliardy korun) na financování nákupu nových vozů metra. Peníze by měly modernizovat flotilu kyjevské podzemky, kterou denně využívají miliony obyvatel ukrajinského hlavního města.

Téměř 80 % souprav pochází ze sovětských časů či od ruských výrobců. Ukončení technologické závislosti se tak pro město po vypuknutí války stalo strategickou prioritou.

Více než 60 % vozového parku je navíc už po své provozní životnosti, a nové financování tak umožní nahrazení zastaralých souprav moderními a energeticky účinnějšími alternativami.

Částka 50 milionů eur je podle EIB určena výhradně na nákup nových souprav metra. Představuje první tranši celkového úvěru ve výši 200 milionů eur, o uvolnění zbylých 150 milionů rozhodne studie proveditelnosti, kterou si EU vypracuje. V ní by se mělo porovnat, zda je výhodnější nakoupit další nové soupravy, či modernizovat ty stávající.

Konec závislosti na dílech

Peníze by kyjevskému dopravnímu podniku Kyivskyi Metropoliten měly umožnit modernizovat nebo nahradit 120 až 160 souprav metra.

Kyjevské metro je klíčovou dopravní tepnou a tato investice výrazně zlepší jeho spolehlivost. Snížením závislosti na náhradních dílech a údržbovém vybavení ruské výroby představuje tato spolupráce zásadní krok k posílení nezávislosti Ukrajiny a sladění jejích dopravních systémů s evropskými standardy,“ uvedla viceprezidentka EIB Teresa Czerwińska.

EIB už prostřednictvím úvěrů podpořila v Kyjevě nákup 20 nových nízkopodlažních tramvají. Město chystá také nákupy moderních autobusů a lanové dráhy.

Celkový vozový park kyjevského metra čítal loni 829 vozů, z toho 792 v provozuschopném stavu. Kromě prastarých sovětských souprav typu E zde stále jezdí i v Praze dříve dobře známý typ 81-71.

Před dvaceti začaly vznikat také první modernizace sovětských vagonů, které se prováděly v ukrajinském Kremenčuku.

V metru ovšem jezdí i jediný prototyp modernizovaného vlaku, na kterém se v roce 2001 podílela plzeňská Škoda. Souprava metra Slavutyč vznikla ve spolupráci s petrohradským Vagonmašem, Škoda dodala nová čela obou řídicích vozů a kompletní elektropneumatickou výzbroj včetně trakčního motoru a komponentů řízení. Z plánované dodávky až 10 souprav však nakonec sešlo.

V Kyjevě začaly jezdit soupravy metra darované Varšavou

Loni ukrajinské hlavní město převzalo jako dar celkem 60 plně funkčních vozů řady 81 z Varšavy. Většina z nich bude využita na náhradní díly pro stávající vozy. Kyjev odhaduje životnost varšavských souprav ještě asi na 12 až 14 let.

Tagy Kyjev metro úvěr od EIB
15 komentářů