Podívejte se, jak by mohly vypadat vlaky pro PID. Soutěž na EMU 400 zadrhla u Hřiba
Stadler a Alstom přivezly do Berlína poslední verzi dvoupodlažních jednotek KISS a Coradia MAX.
(aktualizováno 1.10.) Po evropských kolejích jich jezdí už stovky, zejména v regionální dopravě ve velkých aglomeracích. Dva velcí výrobci kolejových vozidel předvedli na veletrhu Innotrans v Berlíně vozidla, která nejsou převratnou novinkou, ale měla by rozhodně zajímat především cestující Pražské integrované dopravy (PID). Spadají totiž do kategorie EMU 400, tedy dvoupodlažních velkokapacitních jednotek. Takový typ chce od roku 2029 na kolejích Praha a Středočeský kraj.
Alstom v Berlíně představil jednotku Coradia Max v barvách pro provoz v Dolním Sasku pro tamějšího organizátora dopravy LNVG. Výrobce ukázal vysokou modularitu jednotek, díky které umí sestavit vlak přesně podle požadavků zákazníka. Alstom je označuje jako nejtišší v Evropě.
Alstom získal kontrakt na dodávku jednotek v roce 2021, celkem dodá 34 vozidel. Testování jednotky probíhá i na zkušebním okruhu ve Velimi, dodávky prvních jednotek proběhne ještě do konce roku.
Do Česka dorazily na testy nové jednotky Alstomu pro Dolní Sasko
Stadler do Berlína přivezl jednotku KISS ve verzi pro rakouské spolkové dráhy ÖBB. Do Rakouska dodá několik verzí pro příměstskou, později i dálkovou dopravu. ÖBB si objednaly zatím 126 jednotek KISS v různých verzích, nejvíce z nich zamíří do dopravy ve Vídni a okolí. V kratší verzi měří 107 metrů (371 cestujících) a 160 metrů ve verzi pro 591 cestujících.
ÖBB objednaly u Stadleru prvních 41 jednotek KISS z problémového tendru
Velkou modernizaci a pořízení dvoupodlažních vozidel chystají Praha a Středočeský kraj. Středočeský kraj již dokumentaci nutnou k vypsání soutěže schválil v červnu. Praha zatím otálí. I přes sliby náměstka primátora Zdeňka Hřiba, že by ke schválení mělo dojít do září, se tak nestalo. Na zastupitelstvo se dostane materiál až na konci listopadu.
„Mají jiný postup schvalování záměru. Obsahově schválili na zastupitelstvu Středočeského kraje něco jiného než budeme schvalovat my Praze. Podle interních pravidel také musíme mít v Praze už hotové PTK (předběžné tržní konzultace, pozn. redakce) pro schvalování záměru,“ odpověděl Hřib na síti X. Na další dotazy odpověděl po vydání textu, viz níže.
Kraj i Prahu přitom tlačí čas, aby stihl soutěž na dopravce včas. Čím později bude zakázka vypsána, tím více hrozí prodlužování stávající smlouvy s Českými drahami bez soutěže. Nová vozidla mají jezdit od roku 2029, celkem jich má vyjet 54.
Odpovědi Zdeňka Hřiba:
1. Na společné TK s panem Boreckým na konci dubna bylo řečeno, že soutěž bude vypsána do září. Proč to na straně Prahy tak trvá, proč nemá tak zásadní projekt prioritu?
Na straně Prahy ještě nemohlo dojít ke schválení, protože ze strany expertního týmu pod vedením zástupce hlavního zadavatele (tedy Středočeského kraje) dosud nebyly předloženy všechny podklady potřebné pro schválení v orgánech HMP.
2. Pan náměstek uvedl, že Praha má jiný postup schvalování záměru, že obsahově schválili na zastupitelstvu Středočeského kraje něco jiného, než se bude schvalovat v Praze a že musí být hotové PTK: Upřímně tomu nerozumím: PTK již proběhly Středočeským krajem, to si je bude Praha dělat samostatně? V čem se liší to, co bude schvalovat Praha, od Středočeského kraje?
Schvalování záměru na Hlavním městě Praha má svá pravidla, která jasně stanovují, jaké přesně podklady a do jakého detailu jsou nutné pro vypsání zakázky. To není o tom, co by chtěl nebo nechtěl náměstek, ale o pravidlech, která platí dlouhodobě a stejně pro všechny zakázky. PTK neproběhly Středočeským krajem, účastnili se jich oba zadavatelé, žádná PTK prováděná výhradně jedním zadavatelem nebyla a ani nejsou připravována. Protože však informace o proběhlých PTK musí být předloženy orgánům HMP (odlišně od SČK), museli jsme vyčkat na jejich dokončení, což v případě výrobců i dopravců bylo teprve na přelomu srpna a září 2024. HMP takto postupuje podle svých obvyklých postupů, předpisů a závazných pravidel.
Kromě toho je zapotřebí upozornit, že v Zastupitelstvu SČK byl schválen pouze záměr vypsání nabídkového řízení, vlastní vypsání nabídkového řízení bude v orgánech SČK teprve schvalováno. I zde je určitá odlišnost, protože zatímco v Praze schvalují záměr vypsání výběrového řízení jen radní a vlastní vypsání výběrového řízení všichni zastupitelé, u Středočeského kraje je tomu naopak. Zastupitelstvo HMP schvaluje záměr zadání nadlimitní zakázky s předepsaným jasnými a transparentními parametry, které po schválení již nelze měnit a opravdu hodně detailních informací, včetně zmiňovaného způsobu zadávání (který mimo jiné není dosud schválen – bude řešit řídící rada), způsobu hodnocení nabídek, popis průběhu a výsledků PTK, hodnoty zakázky a mnoho dalších parametrů. Některé z nich dosud nejsou rozhodnuty.
3. Je si pan náměstek vědom, že oddalování vypsání soutěže může vést k prodloužení stávající smlouvy s ČD a delšímu období nasazování nevyhovujících vozidel?
Ano, toto si spolu se SČK uvědomujeme. Nicméně úplně stejná situace (a možná ještě časově významnější) by hrozila v případě, že by došlo k napadení nedostatečně připraveného nabídkového řízení u příslušného orgánu. Právě proto jsme absolvovali PTK s výrobci i dopravci, které poskytly mnoho podnětů, jež bylo nezbytné do zadávací dokumentace zapracovat. V opačném případě by byly velmi pravděpodobné výše uvedené průtahy při nabídkovém řízení. A právě toto je důvod k dalším komplikacím při přípravě nabídkového řízení. Podle mého názoru je daleko důležitější rozsáhlou soutěž s takto dlouhodobou smlouvou realizovat co nejkvalitněji.
Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let