Na dopravní stavby půjde rekordních 160 miliard, polovina do dálnic a silnic

Válec na stavbě D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVálec na stavbě D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic bude za svým maximem z roku 2023 zaostávat i příští rok.

(Aktualizováno 10:40 – doplnili jsme informace o čerpání fondů EU a dluhovém financování ve 2. odstavci)

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok disponovat částkou 160,3 miliardy korun, což je dosud nejvíce od založení fondu v roce 2001. Letošní rozpočet je zhruba o deset miliard korun nižší. Návrh rozpočtu na příští rok schválil v pondělí Výbor SFDI.

V rozpočtu se počítá s přispěním evropských fondů ve výši 37,4 miliardy korun, z toho je zhruba 30 miliard z operačního programu Doprava a zbytek z nástroje CEF. Letos je příspěvek z evropských fondů 28 miliard. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky dosáhne čerpání evropských dotací příští rok svého vrcholu. „Rozpočet SFDI na rok 2025 je sestaven bez dluhového financování,“ doplnil Jemelka.

Rekordní částku si připíše Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), pro které je určena polovina rozpočtu SFDI (80,7 miliardy). Na letošek má ŘSD podobný rozpočet – 79 miliard.

Naopak Správa železnic (SŽ) za svým maximem z roku 2023 (70,4 mld.) bude zaostávat i příští rok. Oproti letošku si nicméně polepší o pět miliard na 62,7 miliardy korun.

„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Investiční výdaje fondu mají příští rok činit 110,4 miliardy korun, zbytek (49,9 mld.) půjde na opravy, údržbu, provozování dopravní infrastruktury a provoz investorských organizací (RSD, SŽ a Ředitelství vodních cest). Letos je na investice určeno 99,4 miliardy korun, loni to bylo 104,3 miliardy.

Aktuálně je ve výstavbě 226 kilometrů dálnic a 65 kilometrů silnic I. třídy, většinou obchvatů měst. V příštím roce začnou například stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, dálnice D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice. D35 je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí, na konci letošního roku bude ve výstavbě 64 kilometrů této spojnice Čech a Moravy.

Na železnici budou prostředky využity například k pokračování modernizace a výstavbě trati z Prahy do Kladna.

Tagy dopravní stavby rozpočet SFDI SFDI
95 komentářů