Na dopravní stavby půjde rekordních 160 miliard, polovina do dálnic a silnic
Válec na stavbě D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Správa železnic bude za svým maximem z roku 2023 zaostávat i příští rok.
Správa železnic bude za svým maximem z roku 2023 zaostávat i příští rok.
Nechápu, proč si tu lidi stěžují, že na silnice jde málo? Vždyť i na méně významných tratích došlo ke zlepšení. Sám žiji na sídlišti, kde všechny zajímají jenom auta. Oproti tomu jsou tu tratě, kde nedošlo k „hmatatelnému“ zlepšení ani za poslední čtvrt století.
RSD vs ZS… O penězích to fakt není
Asi jste myslel ŘSD vs SŽ. Každopádně, u železnice jde hlavně o peníze. Nikdo nebude investovat do prodělečné tratě. To, že jde hlavně následek dlouhodobě ignorance, už nikdo neřeší.
Takže peníze se sypou přibližně fifty/fifty do ŘSD a do SŽ. Aktuálně je ve výstavbě 226 kilometrů dálnic a 65 kilometrů silnic I. třídy. No a kolik je za stejné peníze ve výstavbě kilometrů ÚPLNĚ NOVÝCH tratí?
A kolik dálnic a silnic 1. třídy prodělává kompletní rekonstrukci od úplného spodku, se srovnatelným rozsahem technologií?
Já jen že tohle se opravdu blbě srovnává.
A kolik máte dálnic a silnic z 19. století, které by potřebovaly rekonstrukci?
Silnic I. tridy mraky.
přesně, je třeba se bavit reálně a zpětně za jaké jsou výsledkyza 5, 10, 15 nebo 20 let? TADY DÁLNICE OPRAVDU VEDOU
A kolik z toho do baráků a kolik do skutečné železniční infrastruktury?
A kolik do podjezdů?
Pro ty, kteří si zde stěžují, že na silnice jde málo, je nutné dodat, že toto je jen rozpočet ŘSD, tedy dálnice a silnice 1. třídy. K tomu jsou ještě podstatně delší silnice 2. a 3. třídy, které opravují a budují kraje a obce.
Což je model který by slušel i dráze, nechat SŽ jenom hlavní tahy, zbytek krajům.
Jak to dopadlo, když kraje začaly objednávat osobáky a spěšňáky? Přestup na hranicích krajů nebo mezery v jízdách vlaků a rušení zastávek v těchto mezerách. Podívejte se např. na tyto úseky: Jindřichův Hradec – Kostelec u Jihlavy, Strakonice – Horažďovice, Chotoviny – Votice a to jsem jmenoval jen ty v jihočeském kraji. Bude jich spousty dalších, kde je doprava nyní nepoužitelná kvůli tomu, že si kraje dělají naschvály a nedohodnou se (na úkor nás cestujících).
Já vím že šotouši a železničáři to nechcou pochopit ale zkusím to napsat znovu: Koordinace přestupů je užitečnější s autobusy ve směru spádovosti než mezikrajská. A pokud by se někdo chtěl ptát proč tak třeba protože do školy, za prací atd. dojíždí víc lidí než je šotoušů na výletech.
Je jedno kolik dáte SŽ. Vždy dostanete málo. Prvně vyčistit organizaci, potom do ní dávat peníze. Nechat vyhladovět hydru…
Tento skvostný nápad měl už jeden malý mužík.
S jeho následky jsme se nevyrovnali dodnes.
Chvilku to fungovalo, pak se to vrátilo do starých kolejí. Mizerně a draze…
Dálnice jsou téměř vždy levnější, než se odhaduje.
Jde o to jak jsou ty odhady přesné, pokud se netrefujete dlouhodobě, tak jste spíš blbec
Protože očekávat, že něco stojí 100kč, když jste to předtím 5x vysoutezili za 40Kč, prostě blbost je.
Nekde jsem cetl, ze je to tim, ze je jednotny sazebnik pro stanoveni odhadu u silnic i zeleznic. Tedy pro vypocet odhadu u obou druhu staveb napr. stanovena cena betonu ve vysi X. No a RSD ten stejny beton vysoutezi vetsinou ve vysi X-30 % zatimco SZ ve vysi X+30 %. Takze ve vysledku je to v prumeru porad to X.
Pojdme uprednostnit vystavbu dalnic aspon na 3 – 5 let nad zeleznici, at mame aspon v tomto desetileti hotovou infrastrukturu pro auta + mozna par km nad ramec zakladni patere. A dalsi desetileti dejme zeleznici, ale ne takove kde se dela rekonstrukce zeleznice 1,5 roku a pak vlak jede o uzasny cas 3 min rychleji. Dalnice oproti okrskam maji velkou vyhodu a to opravdu na nich zrychlujeme. Ptam se tedy SZ kdy se postavi prinosna trat Praha – Liberec, nebo Ostrava – Brno, ci zrychleni trati Praha – CB, nebo tunel a zrychleni trate PCE – Chocen na 200kmh. Zatim… Číst vice »
Taky mi přijde že ty desítky miliard v železnici nejsou vidět. Kapacitní problémy na koridorech jsou horší a horší, elektrifikace skoro nic … U silnic a dálnic za to je 70-100km novostaveb s dopravními výkony, o kterých se železnici ani nezdá.
On je ale rozdíl výstavba na zelené louce a dobíhání technického dluhu na stávající infrastruktuře.
Třicet let modernizace koridorů je primárně k tomu, aby se to nerozpadlo a dalo se jezdit. Pocitově to málokdo docení, pokud nevidí srovnání třeba se sítí ŽSR, která měla stejný startovací bod.
Proč ale pak na zelené louce není už hotový usek CHoceň – PCE na 200kmh, nebo proč se na rovném úseku Olomouc – Zábřeh na moravě taky nejezdí rychleji, stejná otázka padá na polabí!!! Prostě proč to není? Peněz je v poslední době dost na stavby, jakto že dálníčář dokázali a železnice ne??
Olomouc – Zábřeh je?
ano je ale na rovém úseku jen 160, proč tam není 230?
Protože je to projekt za bratru 10-15 miliard, a tolik stojí třeba modernizace uzlu Pardubice i s veškerým okolím. A teď je otázka, co z toho pro nás má aktuálně větší užitnou hodnotu.
Já bych ten Oucmanický tunel taky moc chtěl, ale holt je to otázka priorit.
a zbytek peněz oněch 50 – 60 mld je kde? a co v PCE stojí takový nesmysl, když v budově bude městská policie a úředníci? to pak SZ bude vydělávat na nájmu budovy?
Tak o co těm manažerům asi jde? Vidí nejrychlejší výdělek v tom, co frčí v téhle době nejvíc. Předražené, co nejvíc předražené nemovitosti. Jejich mozečky nemají nějak jinačí myšlení než tahle společnost. Naopak, ti vidí jen ohromnou vidinu bohatství a moci.
Osobne nemam potiz s tim, ze SZ bude vydelavat na najmu budovy a mezi pronajmem stanku s tikovinami nebo najmu urednikum nebidim moc veky rozdil, ale musi se pocitat navratnosti a rentabilita! Ale 15mild je takovy balik, ze je za me nevratny a to i v horizonztu najmu 10 let. Vsak to neni zase take velika budova.
Proč to není? Protože SŽ je organizace pro nechutný manažerský papaláše, kteří tu organizaci začali po vzoru politiků vysávat a vysávat a vysávat. Dokud se to celé nerozpadne nebo neudělá nějaká opravdová „revoluce“. Ale kdo by jí měl v takové organizaci dělat? Obyčejní zaměstnanci krčí rameny a je jim vše absolutně jedno. Hlavně, že dostanou výplatu, sice velice mizernou (už i na brigádě si kolegové vydělají víc), ale hlavně, že jí dostanou.
Tak jasně, nikdo nikdy neslyšel o rekonstrukci a opravě dálnice (a to i s mosty). Nicméně i tam pořád zvládají novou výstavbu.
To, že není třeba nový tunel do Německé do Drážďan je fakt ostuda. Navíc by to mohla být první trať, která by ukázala, zda se konkurovat letadlům aspoň trochu vyplatí.
A je opravdu srovnatelná výměna asfaltu a odvodnění mostu s kompletní reko železničního tělesa včetně technologií, ideálně za provozu?
Konkurence letadlům zrovna do Německa? Do Berlína se z Prahy přímo nelétá, a do Frankfurtu člověk obvykle letí kvůli přestupu (až na výjimky).
D1 Brno – Praha se taky kompletne a za prvozu rekonstruovalla. Aktualne se to same deje dokonce ae o pruh rozsiruje v Brne a to se bouraji nadjezdy! Hanacka dalnice se neustale opravuje a taky za provozu, dokonce se stavi mosty a delaji noce pripojne pruhy problem, je ze zeleznice nikdy nebyla politicke tema
ŽSR měla start MNOHEM lepší!
za dobu 30 let nemáme hotové koridory, to je to co se tu řeší, jak je to vlastně možné? useky Choceň – PCE není kompletní, Praha – CB se teprve buduje, dobře většíma již je ale zbyte? koridory na železnici jsou silnice 1.třídy, kde jsou ty dalnice – tedy VRT?? Přestaňme stavět předražené železnicní zakázky a otevřeme se konkurenci, jak stavebně, tak konstrukukčne a to pak budou ceny. Celá železnice ro zebraná, každý má monopol ve svém oboru
Souhlas, za poslední dva roky jsem měl tu čest porovnat českou železnici se slovenskou a nemůžeme si tedy stěžovat. Obzvlášť výživná je třeba trasa Bratislava – Štůrovo.
Pripad Slovenska sem netahejte. Jsou chudi a k tomu bohuzel navic nafiansky stat. Sami to zvolili, tak at se v tom vymachaji. Divejme se do Polska! Slovinka! Italie! Spanelska! To jsou ekonomiky +_ stejne vykone na HDP / obytel.
Slovensko neni soupeř pro nás. Měli bychom se měřit s Polskem a snažit se dohánět Rakousko a další vyspělé země
Kdyz je to na zelene louce, tak zase mate komplikace ve vykupu pozemku. U rekonstrukce tuhle fazi muzete preskocit.
Přesně tak. Na železnici dejme peníze na projekty, které budou mít opravdu přínos, např. novostavba dvoukolejky Brno-Přerov. Nebo nutné úpravy typu ETCS. Miliard vyhozených za rekonstrukci budov už bylo dost, a navíc na to nepotřebujeme specializovanou a pekelně nákladnou organizaci jako SprŽel.
Obávám se, že u těch nádraží hraje roli, tlak veřejnosti a také nitky, za které dost možná tahají lokální politici na centrální úrovní. Město na opravu nádraží nemá, ale najde cestu jak dokopat SŽ přes své páky, aby to udělalo. Koneckonců je to majitel, že? Jenže o to majitel už na nic skoro nepotřebuje, alespoň ne v takovém rozsahu. Dokud někdo nepředstoupí před lidi a neřekne, musíme se zaměřit na to podstatné, tak se nic nestane. Jenže to vyžaduje značný kus osobní odpovědnosti a nést svou kůži na trh. Jenže kde najít politika co před lidi předstoupí a řekne jim… Číst vice »
Jak úřaduje veřejnost, je nejhezčí příklad nádraží v Ústí nad Orlicí. Sice je to jiné v tom, že si ho pak aktivisté koupili, ale postoj veřejnosti je typický.
Není nutné nikam předstupovat, stačí prostě peníze alokovat tak, aby šly na to opravdu důležité. A ne tam, kde to má SŽ bez obtížné práce a kde si na tom místní konšelé nahrabou svoje nicotné plusové body.
Jediné, co je potřeba, je srovat vedení SŽ trochu do latě. A už jsme i v praxi viděli jak na to: stačí jim to, co se po nich chce, navázat na výplatu odměn. Najednou to jde, občas trochu potěmkinovsky, ale posun kýženým směrem nastává.
Vsak neni tomu tak daleko cca rok 2018-2020 kdy meli na SZ bonusy za to ze utrati vsechny penize. Nikdo neresil jak ucelne, proste je nalili MD SZ a dostali pivel tak je utratte a budete mit bonusy. Takto se tu hospodaří, vsak za rok budou love zase !!!
Tak a teď ještě srovnat, co se postaví za „stejnou“ částku pod ŘSD a co pod SŽ.
Pro všechny, co si stěžují, že do železnice jde méně a moc se nestaví. Momentálním mají přednost silnice a dálnice z jednoduchého důvodu. Prachy z EU do roku 2027. Pak už se to chce říznout a dát právě na železnice. Do dalšího programu je tedy potřeba mít připravenou projekty. Doufám, že po neúspěchu s dálnicemi připraven budou. Navíc já to chápu tak, že priorita pro další desetiletí jsou VRT a ne pár kilometrové přeložky koridorů. A naříkat, že se opravují nádraží mi přijde zcestné, když si člověk představí, jak všechna vypadala před 20 lety.
A kde pak končí miliardy ze železnice? Však se tam sype delší dobu cca 70 mild Kč a pořád slyším že se jen sténá že nejsou peníze, kde tedy jsou? Jidiný skutečný přínos je trat PCE – Hradec Králové, zde jdou nalité peníze vidět a i cítit. Nějak se zepomnělo na náhradní trasu Choceň – Hradec Králové – Praha? Kdy tam se pojede 160kmh? a proč se tam nestaví / rekonstruuje trat na rovině na 230 kmh?
No já třeba ty investice vnímám každé ráno na pražské čtyřkolejce z Hostivaře do Vršovic.
Nebo když vidím nové nádraží Bubny, které bude konečně použitelné pro všechny linky.
Nebo že se nám konečně pod vlakem nerozpadá trať Radotín-Smíchov.
Nebo že už se nemusí na tranzitním koridoru čekat na křižování v Heřmaničkách…
Tím neříkám, že bych nechtěl svištět z Chocně do Ústí 200 km/h v tunelu, ale už konečně pochopte, jak obrovský infrastrukturní dluh na železnici byl a je. Alternativou to je celé zavřít a investovat do nového – to ale totálně rozloží veškerou stávající železniční dopravu.
Ano presne. Ten dluh na zeleznici je enormni a jsme ted v nejake fazi, kdy patrne vrcholi investice do +- stavajiciho s tim, ze uz bylo mnoho z dluhu umazano a prelije se to do generacniho skoku v podobe masivniho rozsireni site v ramci vystavby VRT a dalsich rychlych spojeni. Jeden priklad zeleznicniho retra: v roce 2015 jsem neco natacel v zst. Jedlova. To bylo kratce pred prvni kompletni prestavbou stanice za mnoho desitek let. Na hradle tam pracoval clovek, ktery vypadal jako Alois Nebel a mozna jim i tak nejak byl. A tento clovek se s prednostou stanice spojoval… Číst vice »
No právě, železnice z těch peněz na investice řeší údržbu, silnice se zvládnou udržovat a několikrát do roka zahajovat nové novostavby k tomu.
Ale RSD stavi dalnice opravuje silnice 1., 2. A 3. tridy. Tohle jsou jen vymluvy.
Dalnice byly drahe do doby nez Dan Tok zacal zvat konkurenci na vystavbu dalnic do CR.
Najednou se nestaveli nejdrazsi dalnice na svete – napr usek Ostrava – Lipnik. n. Becvou!!!
Chybi tu konkurence, jinak by se stavelo vice a rychleji!!! Chce na tom zamakat chlapi na MD a SZ. Zeleznice jsou v cr rozebrany a firmy si zde v oboru vzajmne jak v dodvakach technologie tak vystavby nekonkuruji, jinak bychom staveli toho vice a levněji.
ŘSD nedělá 2. a 3. třídu silnic, to mají kraje.
A druhý pohled: proč se ještě dalších nejméně 10 let bude jezdit po hlavním koridoru na jih po dost rozpadlé jednokolejce? Proč se I. koridor už leta pro veřejnost prezentuje jako dokončený? Proč se pořád jenom slibuje a veřejnosti lže o nových stavbách? Proč se sypou peníze do lživých reklam o stavění VRT? A dalo by se takhle pokračovat hodiny a hodiny..
Hlavně že manažeři se dnes a denně zase nažerou a vožerou a zkokešujou.
To ohledně modernizace tratě Velký Osek – HK – Choceň je veliká pravda! Dvojkolejná trať s rychlostí (min) 160 Km/h chybí jako sůl!
Jsou v tom rozpočtu zahrnuty i opravy po povodních, nebo to jde z jiných fondů?
Na železnici na celém západě podle plánu výluk investičně v roce 2025 nezahájeno nic, vlastně ani rozděláno…
Mělo by se začít s Modernizací tratě z Plzně do Chotěšova, ale je to v té stávají stopě, novostavba snad od 2026
Pochopte, že železnice u nás není dopravní prostředek, ale hlavně zážitek. Romantika, drc drc, hů hů, kontrola lístků, cvak, pozor hlášení, slušivá uniforma paní průvodčí, ty řízky se ti fakt povedli, mámo, pšt děti, pán přes uličku vypráví o tom, co zažil za války.. S takovou přece vůbec nevadí, že krajina ubíhá za okny pomalu, že je trasa časově skoro jednou tak dlouhá jako autobusem, kterej jede po dálnici. Vy si tu cestu chcete užít, vychutnat, pokochat se, v klidu nasát atmosféru. To je účel české železnice ve 21. stol. Modernizace tedy není na místě.
To je ironie, že jo?
Že jo!?!
V minulosti jsem tu opakovaně kritizoval ŘSD i Prahu za odkládání napojení Prahy 12 na okruh tedy zejména MÚK Komořany. V informacích z magistrátu ohledně prioritizace staveb vůbec nic. Nicméně nám přistál do schránky nějaký propagační časopis místních politiků (Spolu) a tam píší, že už se to připravuje s výhledem zahájení stavby snad už v roce 2026 a zajištěným financováním z SFDI. Projektová příprava tak předopakládám bude jednou z (malých) položek v těch 160 miliardách. Kéž by tam takových „ukrytých“ vyrovnání starých technických dluhů bylo více.
Není tam problém v tom, že MÚK Komořany nesplňuje normy kvůli blízkosti MÚK Lahovice?
Jinak věřím, že se moc těšíte, ale bojím se, že s výsledkem budete zklamaní.
Doporučená vzdálenost os křižujících komunikací je 500 metrů. V odůvodněných případech a při
rekonstrukcích může vzdálenost křižovatek klesnout pod uvedené hodnoty. Tak je to v normě. Myslím, že s přihlédnutím k tomu, že mezi MÚK Lahovice a MÚK Komořany teče Vltava, která je suchou nohou jinak než po mostě nepřekonatelná, tak by to mohl být i odůvodněný případ.
Já to plně chápu, že to nebude ideální MÚK a problémy čekám. Napojení na okruh pod portálem tunelu u Cholupic bude zajímavé, zvlášť pokud se tam řidiči budou ještě rozkoukávat po změně světla. Blízkost MÚK Lahovice samozřejmě též. Jenže současný stav je velmi bídný, pokud se potřebuji dostat autem z P12, všude je problém. Barrandovský most ani nemusí být zrovna v rekonstrukci. Cesta přes Písnici je s dlouhými minutami parkování kolem SAPA. Zálesí a Vídeňská též špatné a současná Komořanská ve špičce zácpa a pak úplně zbytečné cestování Zbraslaví. Spíš bych se k tomu stavěl jinak, tedy pokud nejsem striktně… Číst vice »
Česká republika se připravuje na 20. století. Na století aut na spalovací motory.
Do železnice zase (furt) málo, ale na druhou stranu lepší, jak drátem do oka 😉
Kolik je v ČR kilometrů silnici a kolik zeleznice? V prepoctu na kilometr zeleznice dost vede. Na druhou stranu vetsi rozvoj zeleznice brání vysoké ceny výstavby
Rozvoji železnice brání dopravní politika státu. Konkrétně výše mýtného.
Jako že mýtné je nízké protože státu neumožňuje financovat další předražené a zbytečné rekonstrukce nádražních budov v každé vesnici?
Nádražní budovy na vesnicích se bourají/prodávají obcím.
myslíte mýto na železnici? To by chtělo zdražit, aby se vybralo víc peněz a mohlo se do železnice více investovat 😉
Myslím mýtné po švýcarském vzoru.
No a taktéž jakýsi pán Sosna na MDČR, kterému se modernizace tratí nelíbí.
Co na kilometr, hlavně v porovnání s výkony jsou železnice strašně drahá sranda.
Takže necháváme zaostávat kapacitu železnice a pak porovnáváme výkony. Tak nevím.
„Necháváme zaostávat…“ Vždyť stát do železnic dlouhodobě sype peníze zhruba srovnatelné s investicemi do silnic ale jenom na silnicích je to vidět.
přesně, železnice jen udržuje skanzen. Hlavně opravovat budovy, ve kterých pak často ani nic není
Není to srovnatelné. Koukáte jen na rozpočet ŘSD, ale to jsou jen dálnice a silnice 1. třídy. K tomu jsou ještě silnice 2. a 3. třídy, do kterých desítky miliard vráží kraje a obce.
Cože? Celá délka silniční sítě v ČR je 55 840,775 km.
Železniční síť je cca 9 500 km.
Jsme na dopravním webu, tak by to chtělo nějakou úroveň diskuse a obecného povědomí a nešířit zde nesmysly.
Pod ŘSD spadá jen toto:
dálnice: 1 350,557 km (2,4 %)
silnice I. třídy: 5 759,730 km (10,3 %)
Jasně, to víme. Ale on se ptal, kolik je v ČR kilometrů silnic
No, vede… Za jak dlouhé období, nutno dodat. Kdyby na železnici probíhalo od 60. do 90. let to, co na silnicích (a nejen státních, ale i ty různé ZÁKOSy atd), tak jsm žádné koridory „dělat“ (= kompltně opravovat a mírně modernizovat) nemuseli, a stavěly by se rovnou VRT, napojované na již relativně slušně kapacitní uzly.
Podstatné je, kolik z toho půjde do zlepšení parametrů těch kterých cest. Samotné ETCS nebo dráty z vlaků použitelnější způsob dopravy neudělají, zvláště pokud budou první na řadě další přímější a širší silnice.
Dokud města aktivně podporují automobilovou dopravu, tak je zcela jedno, jaké bude mít železnice parametry.
To bych neřekl, Jenže železnice je o dvou faktorech a to koleje (jak jsou rychlé a spolehlivé ) a vlaky (jak jsou kvalitní a příjemné). To rozhoduje 😉
Auto má potenciál Vás rychle odvézt z místa, kde jste, do místa, kde chcete být, kdy tam chcete být. Tedy přímo, bez přestupů, bez ohledu na nějaký jízdní řád atd. Tomu železnice s pár stanicemi, nutnými přestupy na MHD apod. nemůže konkurovat. A města se snaží, aby se potenciál aut co nejvíc využil – budování parkování na úkor chodníků, zeleně nebo i dětských hřišť znamená, že auto máte skoro vždy blíž než zastávku. Požadavky na parkování, které mají města na novostavby, pak znamenají dražší bydlení a další podporu aut. A aby náhodou nebyl vlak rychlejší, protože auta stojí v koloně,… Číst vice »
Jakože víc levných podjezdů ala Studénka ?
Kam teče beton, tečou prachy…Tonda Blaník.
Volejte sláva a sedm dní s radujte!
no nevím, možná tak 3x tolik kdyby nateklo, takto to není žádná sláva…
Nemělo by se počítat rovněž pro dopravní stavby s evropskými penězi? 160 miliard pro SFDI OK, ale v minulosti se celkem dobře dojilo i z eurofondů, celkově ta částka může být o poznání vyšší.
Evropské fondy a také případné půjčky od EIB (příští rok asi nebudou) jsou v tom rozpočtu už zahrnuty. O kolik přesně jde, to jsou ty podrobnosti, které na MD ještě zjišťujeme.
Rozdíl mezi rozpočtem SFDI je meziročně +10 mld., přičemž rozdíl pro MD je meziročně +35,7 mld., vím, že pro fondy nejde vše, ale stále je to velký rozdíl. Bylo by dobré zjistit, jestli je to proto, že se nedaří EUfondy nebo nějakého jiného důvodu.
Zjistili jsme a doplnili do 2. odstavce.
Zajímavé je, že v rozpočtu se nepočítá s úvěry od EIB (dluhové financování), což tedy může s investicemi ještě razantně zahýbat během roku. Každopádně díky za info, jde vidět, že i s celkem velkým nominálním zvýšením ze státního rozpočtu i Eufondů je celkový objem peněž vyšší jen o 10 mld, což ve výsledku taková výhra není.