160 km/h podél shnilých stromů. Mimořádná událost ukázala, jak SŽ neřeší dřeviny u koridoru
K pádu stromu došlo téměř za bezvětří. Drážní inspekce doporučila změnu legislativy.
Závěrečná zpráva Drážní inspekce vydala nové svědectví o tom, jak Správa železnic přistupuje k bezpečnosti. Stalo se tak při vyšetřování loňského nárazu Slováckého expresu do spadlého stromu na koridorové trati mezi Prahou a Olomoucí. Inspektoři zjistili, že Správa železnic nekoná v dostatečné míře kroky vedoucí k odstranění dřevin, které svou výškou a umístěním při pádu zasáhnou do průjezdného průřezu koleje či kolejí. Zodpovědný systémový specialista pro tuto problematiku se k události postavil tak, že odmítl vypovídat. Vyplývá to z čerstvě zveřejněné závěrečné zprávy Drážní inspekce.
Poprvé v historii skončilo šetření mimořádné události na české železnici bezpečnostním doporučením pro ministerstvo zemědělství. Týká se dlouholetého problému drážního provozu v Česku. Tím je velké množství stromů podél tratí, které mohou spadnout do kolejiště a způsobit rozsáhlé škody.
Ročně dochází na české železnici k desítkám srážek vlaků se stromy. Drážní inspekce se konkrétní případ rozhodla šetřit na základě jeho závažnosti, opakovanosti a dopadů na bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy.
K nehodě došlo loni v únoru v úseku Štěpánov – Červenka. Při události nebyl nikdo zraněn. Došlo k ní za tmy a téměř za bezvětří (maximální rychlost větru byla 0,9 metru za sekundu). Škoda na lokomotivě Siemens Vectron a infrastruktuře dosáhla 768 000 korun.
Padlé stromy na železnici loni způsobily nejvíce nehod za pět let, méně se kácelo
Podle následného šetření byl vyvrácený strom rostoucí v ochranném pásmu dráhy postižen vnitřní hnilobou nezjistitelnou pohledem. Strom se navenek jevil jako zdravý. Stromy v tomto úseku rostou na pozemku státu, o les pečují Lesy ČR. Trať tu prochází lužním lesem CHKO Litovelské Pomoraví.
Strojvedoucí si všiml rozkmitaných trolejí
Větším následkům zabránil strojvedoucí vlaku, který zaznamenal rozkmitané trakční vedení po pádu stromu a začal brzdit. Kabinu strojvedoucího chtěl bezprostředně před srážkou v rychlosti 115 km/h opustit úprkem do strojovny lokomotivy. To již nestihl, zůstal ležet na podlaze v prostoru dveří oddělující kabinu od strojovny.
Z podaných vysvětlení zaměstnanců Správy železnic vyplynulo, že pro kontrolu stromů na jednom z nejvytíženějších úseků české železnice neexistoval žádný časový plán. Kontroly probíhaly na základě znalosti úseků příslušných zaměstnanců. Jejich nadřízení pak na tento průběh kontrol dohlíželi jen průběžně a namátkově. V době téměř 2 roky před vznikem mimořádné události tak neučinili. Bez zajímavosti není ani skutečnost, že systémový specialista oddělení životního prostředí oblastního ředitelství Ostrava, v jehož působnosti se mezistaniční úsek Štěpánov – Červenka nachází, odmítl Drážní inspekci podat vysvětlení.
Další problémové stromy zůstaly
Provozovatel dráhy v srpnu 2022 na svých pozemcích v okolí koridoru identifikoval 358 stromů s obvodem 80 až 260 cm, které na konci roku odstranil. V letech 2017–2023 pak také se zástupci Lesů ČR vytipoval další stromy, které Lesy ČR odstranily (jednalo se o 4 151 m³ dřevní hmoty). Ale ani tak nedošlo k vytipování a odstranění všech stromů a porostů, které by při svém pádu ohrozily dopravu na koridoru. Drážní inspekce jen na stometrovém úseku v místě srážky zjistila výskyt 27 takových stromů. „Provozovatel dráhy SŽ žádné další kroky pro odstranění zbylého stromoví a jiného porostu nacházejícího se v dopadové vzdálenosti do doby vzniku MU neučinil,“ uvedla Drážní inspekce a současně upozornila, že v místě je rychlost 160 km/h.
Drážní inspekce eviduje od 1. ledna 2013 do února 2023 celkem 849 podobných událostí, při kterých utrpělo újmu na zdraví 12 osob. Došlo při nich k souhrnné škodě 94 milionů korun, drážní doprava byla přerušena souhrnně na 129 dní. Ve více než 60 % případů byl příčinou vzniku srážky zdravý strom. V dalších více než 34 % událostí byl příčinou strom vykazující známky vnitřní hniloby, která však nebyla pohledem odhalitelná.
Stromy na trati jako stigma české železnice. Vzorové úseky mají ukázat, jak pádům předejít
V závěrečné zprávě Drážní inspekce doporučuje ministerstvu zemědělství, aby jako ústřední orgán správy lesů zajistil úpravu zákona o lesích. Cílem má být přeřazení části lesních porostů nacházejících se v ochranném pásmu dráhy do kategorie „lesy zvláštního určení“. To by umožnilo vlastníkovi (správci) lesa jednodušší hospodaření s lesem. V ochranném pásmu dráhy by pěstoval jen takové dřeviny, jež nebudou ohrožovat bezpečnost.
Další bezpečnostní doporučení je směřováno na ministerstvo dopravy a Drážní úřad. Inspekce doporučila jednání s ministerstvem zemědělství o úpravách podmínek změny hospodaření s lesem v ochranném pásmu dráhy do vyřešení změny legislativy.