Zachytit, vyhledat, usvědčit. Praha nasazuje do ulic detektory aut s odpojenými filtry částic
Data se využijí pro případné zavedení nízkoemisních zón v metropoli.
Praha pokročila v projektu na detekci vozidel s nadměrnými emisemi pevných částic. Jde o primárně dieselová auta s odpojeným či nefunkčním filtrem pevných částic.
Ta patří mezi největší znečišťovatele ovzduší, emitují totiž jemné prachové částice do prostředí, a ty se poté usazují v lidských plicích. Přibližně 70 % škodlivin v ovzduší v Praze přitom pochází právě z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy.
Praha bude kontrolovat auta, zda po hlavním městě nejezdí bez filtru pevných částic. Oznámil náměstek primátora pro dopravu @ZdenekHrib. Tuším, že to vyšlo na cca 40 milionů. Nebylo by lepší (a levnější), kdyby spíš stát začal pořádně dohlížet na STK? pic.twitter.com/dGkoW1AFo3
— Jan Kubita (@JanKubita) September 10, 2024
V úterý Praha ukázala nové přístroje, které pomohou kontrolorům tato auta odhalovat. Vznikly v rámci grantového projektu podpořeného z fondů EU, odhadovaná cena byla 40,1 milionu korun. Podílely se na nich České radiokomunikace a ČVUT. Testování těchto zařízení v reálných podmínkách silničního provozu potvrdilo podle města jejich spolehlivost.
U silnice, na autě, v ruce
Zařízení má stacionární, přenosnou a mobilní část. Výhledově se mají propojit se stávajícími systémy využívanými státem a samosprávou, například měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel.
„Motivem pro toto budoucí propojení je, po schválení příslušné legislativy, zmapovat pohyb zásadně znečišťujících vozidel, detekovat majitele s možností odstavit vozidlo a následně jej odeslat na STK pro podrobnou kontrolu nebo provést kontrolu na místě,“ uvádí se v zadání projektu.
Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům
Stacionární zařízení bude napevno umístěno v těsné blízkosti silnice a bude detekovat a zaznamenávat emise pevných částic z projíždějících vozidel v jednom směru a ve dvou jízdních pruzích.
Mobilní zařízení bude naopak umístěno v měřicím vozidle a bude detekovat a zaznamenávat emise z vozidel jedoucích před nebo souběžně s měřicím vozidlem.
Přenosné zařízení je pak v kompaktní velikosti „do ruky“ a slouží pro přesnější měření a potvrzení vzorků získaných ze zařízení stacionárních a mobilních. Praha si těchto prototypů objednala celkem 15.
Kde zavést zóny
Výsledky z pravidelného měření přístrojů na detekci pevných částic podle magistrátu poskytnou realističtější odhady o celkových emisích z aut jezdících po Praze.
Data poté mohou vést ke konkrétním rozhodnutím v oblasti podpory alternativních paliv a omezení vjezdu definovaných kategorií vozidel do určitých oblastí, tedy například zón s nízkými emisemi.
„Podařilo se nám zapojit renomované partnery v čele s ČVUT a jeho Centrem výzkumu udržitelné mobility a vzniklo řešení, které je praktické a perspektivní a ve kterém jsme připraveni spolupracovat i s dalšími městy a institucemi,“ dodal obchodní ředitel Českých Radiokomunikací Petr Možiš.
Postrach čoudících dieselů. „Kupkovy jednotky“ dostanou modré majáky a silné pravomoci
Vedle toho metropole stejně jako ostatní kraje pokračuje v silničních kontrolách, které se zaměřují na měření emisí. Zajišťují je spolu s policií mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu, ze kterého se příští rok má stát Inspekce silniční dopravy (INSID). Například v září 2023 v Praze nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel.