V Basileji vyjela poprvé TINA. Přestup z druhé do první třídy, říká o nové tramvaji dopravce
Do konce roku 2025 převezme BLT 25 nových tramvají.
Dopravní podnik Baselland Transport (BLT) se stal druhým dopravcem, který zařadil do provozu s cestujícími nový typ nízkopodlažní tramvaje TINA od společnosti Stadler Rail. Jezdit budou na linkách v Basileji a okolí.
K nasazení do provozu s cestujícími došlo tento týden po více než půlročním intenzivním testováním na všech tratích sítě BLT. V prvních dvou měsících budou nová vozidla jezdit na linkách 17 a E11, poté budou v provozu na všech trasách.
V provozu nahradí postupně přes 40 let staré tramvaj Schindler. „Mezi komfortem cestujících v obou tramvajích je obrovský rozdíl. Obrazně řečeno, naši cestující přecházejí z druhé do první třídy. Tramvaj TINA nabídne nejen více komfortu, ale také je technologicky na špičkové úrovni. Díky antikoliznímu systému je také výrazně bezpečnější pro všechny účastníky silničního provozu,“ řekl generální ředitel BLT Frédéric Monard.
Prvním zákazníkem nového typu tramvaje se už dříve stal HEAG Mobilo z německého Darmstadtu. BLT má za všech měst objednanou nejdelší verzi: sedmičlánková verze měří 45,5 metru a pojme 96 sedících a 160 stojících.
Revoluční řešení podvozku
Plně klimatizované vozidlo má prostorný interiér, velká panoramatická okna, dřevěná sedadla s čalouněním, integrovaný informační systém pro cestující a také USB nabíjecí zásuvky, 220V zásuvky a wi-fi. Je nízkopodlažní a bezbariérová od prvních do posledních dveří pro cestující. Z toho vychází i její jméno: TINA je zkratkou spojení německého spojení Total integrierter Niederflur-Antrieb, tedy zcela integrovaný nízkopodlažní pohon.
Tramvaj má revoluční řešení nízkopodlažního otočného podvozku, což má omezovat opotřebení kolejnic. Vyrábí ji v hlavním závodě Stadleru v Bussnangu. V případě modelu pro Basilej je tramvaj na pěti podvozcích.
Novinkou je i moderní klimatizace, která používá chladivo R744, což je přírodní látka. Stadler uvádí, že je 1 300krát šetrnější ke klimatu než chladiva dříve používaná v klimatizačních systémech. Tramvaj, která může jezdit rychlostí 80 km/h, je také plně vybavena integrovaným systémem varování před srážkou.
Do konce roku 2025 dodá Stadler do Basileje 25 těchto tramvají. BLT za tramvaje zaplatí 125 milionů franků včetně servisu.