InterCity za příplatek s retro vozy. České dráhy opět bojují s nedostatkem vozů
Podle dopravce je lepší vypravit náhradní soupravu než spoj odřeknout.
Českým drahám se stále nepodařilo vyřešit problém s nedostatkem osobních vozů. I kvůli tomu se vozy z 80. let minulého století znovu objevují i na výkonech, se kterými lze cestovat jen za příplatek.
Kritickou situaci s vozy ukazuje dnešní jízda vlaku IC 514 z Opavy do Prahy. Jízda vlakem kategorie InterCity je možná u tohoto spoje jen s příplatkem za povinnou místenku v hodnotě 35 Kč. Zatímco v minulosti na tento spoj bývalo nasazováno pendolino nebo souprava lokomotivy a modernějších vozů, dnes cestující vezla souprava připomínající spíše retro expres. Vlak byl složen z vozů řady A, B a BDs, tedy vozy z 80. let, které neprošly zásadní modernizací. Nemají klimatizaci, zásuvky, maximální rychlost je 140 km/h.
Opravárenská krize Českých drah. Na návrat vozidel ze servisu čekají v průměru 98 dnů, déle než loni
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského stále trvají problémy s dodavateli plánovaných obnov vozů. „Aktuálně je vyšší stav správkových vozů, například z důvodu oprav a prohlídek klimatizací, které trpěly v uplynulém období silným zatížením v důsledku tropických teplot,“ dodal Šťáhlavský. Připomněl současně omezené kapacity v personální oblasti. „Aktuálně je tento stav umocněn čerpáním dovolených v době školních prázdnin,“ dodal.
Podle dopravce je lepší za této situace přistoupit k vypravení vlaku v náhradním řazení s nárokem cestujících na odškodnění. „Alternativou by bylo odřeknutí vlaku, jak to řeší jiní dopravci ve stejných případech při nedostatku vozů. My jsme přesvědčeni, že pro cestující je lepší, pokud jejich spoj jede podle plánu, byť v náhradním řazení a v tomto případě tedy s možností čerpat námi nabízené, komerční odškodnění za nedodržení standardů,“ dodal mluvčí.
Podle něj jde o problém v celé Evropě, takže nejde ani v zahraničí zapůjčit náhradní soupravy. „Také zahraniční partneři nyní přistupují k podobným náhradám, kdy jsou např. komfortní dálkové soupravy nahrazeny regionálními vozy nebo jednotkami včetně nezařazení vozů 1. třídy,“ dodal Šťáhlavský.
Vagonový marast trvá. České dráhy odhalily, u jakých rychlíků a expresů je nejhorší situace