Vagonový marast trvá. České dráhy odhalily, u jakých rychlíků a expresů je nejhorší situace

Jižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zlepšení nastane až s koncem instalace ETCS a dodávkou ComforJetů.

České dráhy se nadále potýkají s desítkami chybějících vozů v dálkové dopravě. Průměrná doba oprav vozů u externích dodavatelů se ještě prodloužila. V praxi to znamená, že dopravce musí nasazovat kratší soupravy, nedodržuje smluvně stanovený počet vozů nebo jejich kvalitu.

Aktuálně nejhorší stav je na linkách R17 z Prahy do Českých Budějovic a Českých Velenic, Bavorských expresech do Mnichova a Jižních expresech z Prahy do Českých Budějovic a Lince. S podobnými problémy s nedostatkem vozů se potýká také RegioJet na linkách R8 a R23.

Situace v disponibilitě rychlíkových vozů za celou síť ČD a všechny linky se zásadně nemění a je podobná jako v uplynulém roce. Bohužel se tak výrazně nezlepšila, ale naštěstí se ani nezhoršila. To však nevylučuje sezónní, krátkodobější nebo regionální výkyvy vlivem místních podmínek,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle dopravce dochází k překračování lhůt plánovaných obnov vozů u externích dodavatelů. „Situace v roce 2023 se oproti roku 2022 nejen nezlepšila, ale i mírně zhoršila, za loňský rok evidujeme prodloužení lhůt obnovy z průměrných 35 na 48 dní,“ dodal Šťáhlavský. K tomu se přidává ještě nedostatek zaměstnanců v technických profesích údržby vozidel.

Přehledně: Ministerstvo zveřejnilo přehled pokut za dálkové vlaky, GWTR a Arriva bez pokuty za přesnost

Začarovaný kruh. Málo vozů = rychlejší odstavení

Dráhy se nedostatkem provozuschopných vozidel dostávají do začarovaného kruhu: vozy, které mohou jezdit, najedou stanovený počet kilometrů před další údržbou rychleji, než se původně plánovalo. Skončí tak opět u dodavatelů, kteří již nyní nestíhají termíny. K vozové krizi se přidala v posledním roce ještě nutnost instalace zabezpečovače ETCS a současně oprav vyššího stupně. Kvůli tomu jsou odstaveny některé jednotky Pendolino a InterPanter, které musí nahradit soupravy s klasickými vozy.

České dráhy připomněly ve svém vyjádření i různé sezónní nebo lokální vlivy. Jde například o zvýšenou nemocnost nebo zimní kalamity, které vedly k poškození některých vozů. Situaci neusnadňují ani mimořádné události. Například kvůli prasknutí izolátoru trakčního vedení v úseku Tábor – Planá nad Lužnicí na konci loňského roku bylo poškozeno pět vozů, do provozu se vrátil zatím jen jeden.

Jihočeský koridor stál kvůli spadlému trakčnímu vedení, omezení trvalo čtyři hodiny

Přesuny mezi depy

Kvůli nemocnosti dopravce přesouvá údržbu do různých dep. „Například jednotky RegioPanter z Českých Budějovic jezdí k větší údržbě do Plzně, aby se odlehčilo budějovickému pracovišti a mohlo přednostně udržovat dálkové vozy, stejně jako některé vozy se z Českých Budějovic odesílají k větším opravám do Plzně nebo do Chebu,“ upřesnil Šťáhlavský.

Ve vhodných lokalitách a u vhodných souprav dálkové dopravy přechází dopravce na údržbu formou ucelených souprav. Odpadá manipulace s jednotlivými vozy, údržba soupravy je pak v celku efektivnější a rychlejší. Situace přinutila dopravce i přesouvat vozy mezi domovskými stanicemi. Například do Českých Budějovic se přesunulo šest vozů 2. třídy z Plzně.

Dopravce očekává zlepšení situace v průběhu letošního roku po dodávce ComfortJetů.

WC porucha. Jižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMísto velkoprostorových vagonů nasazují České dráhy starší vozy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOsobní vůz řady B. Foto: Zdopravy.cz/Jan SůraLinka R16 a vagon B. Autor: Aleš Petrovský
Tagy České dráhy linky dálkové dopravy nedostatek vozů opravárenská krize
300 komentářů