Výměna 6 kilometrů kolejí za 5 směn. Do Česka znovu dorazil RUS 1000 S

RUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky RailRUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky Rail

Stroj nasadil Swietelsky Rail na opravu trati z Olomouce do Prostějova.

Největší stroj na pokládání kolejí v Evropě a jediné provozuschopné zařízení svého druhu se zapojil do rekonstrukce jedné ze železničních tratí v Česku.

Dovezla ho sem společnost Swietelsky Rail, která společně s firmou Tomi-Remont provedla prostou rekonstrukci trati Olomouc – Prostějov. „Při nasazení spolu s doprovodnými vozy ke stroji a speciálními vozy na pražce celý kolos měří přes 800 metrů. K obsluze je potřeba 25 zkušených strojníků,“ popsal Swietelsky Rail stroj na svých stránkách.

Nasazení obřího stroje umožnilo během pěti pracovních směn stihnout výměnu kolejí pročistit kolejové lože o délce 6 200 metrů. Strojní linka dokáže provést výměnu kolejového roštu, strojní čištění a nulté podbití v jednom pojezdu, dokáže zkrátit dobu stavebních prací na naprosté minimum.

RUS 1000 S dorazil do Česka poprvé v roce 2020 při údržbě zkušebního okruhu ve Velimi. Obří stroj, za kterým stojí uskupení rakouských firem Plasser&Theurer/Swietelsky, je dlouhý 278 metrů a váží 674 tun. Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m³ štěrku. Po jeho průjezdu je trať ihned průjezdná rychlostí 60 km/h.

RUS 1000 S navazuje na koncept stroje RU 800 S, který v roce 2006 představoval revoluci při výstavbě kolejí. V Česku byl poprvé nasazen v roce 2018. Ovšem zatímco původní obří stroj do jednoho průjezdu kombinuje dvě činnosti (rekonstrukci kolejí a čištění štěrkového lože), jeho nástupce přidává ještě podbití rekonstruované trati.

Součástí oprav trati byla také výměna kolejí ve stanici Vrbátky nebo úprava povrchu nástupišť v zastávce Kraličky a u koleje č. 1 ve stanici Vrbátky. Došlo také k výměně dvou přejezdů a závěsů systému trakčního vedení, zesilovacího vedení, výměně izolátorů a pomocných lan včetně pevných bodů a kotvení.

RUS 1000 S

R – Reinigung – čištění štěrku
U – Umbau – obnova kolejového roštu
S – Stopfen – podbíjení směrová a výšková úprava koleje
1000 – pročištění až 1 000 m³ štěrku/hod.
S – SWIETELSKY

Technické parametry:
délka: 278 metrů
hmotnost: 674 tun
výkon motorů: 3 x 709 kW = 2 127 kW

RUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky RailRUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky RailRUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky RailRUS 1000 S při práci na trati Olomouc - Prostějov. Foto: Václav Záruba / Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailNový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailNový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail
Tagy RUS 1000 S Správa železnic Swietelsky Rail
23 komentářů