Prázdný autobus přestane jezdit Prahou, speciální linku nahradí Bezba doprava

Autobus Iveco Crossway na lince H1. Foto: RopidAutobus Iveco Crossway na lince H1. Foto: Ropid

V systému bude nově už 43 mikrobusů pro přepravu hendikepovaných.

Prahou dnes projede naposledy autobus Iveco Crossway v barvách Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na speciální lince H1 pro hendikepované. Linka, která prošla již dříve redukcí, končí. Důvodem je především nedostatečný zájem.

Linka H1 jezdila přes 30 let. Její konec oznámilo hlavní město loni na konci roku. Organizátor pražské veřejné dopravy se ji snažil zrušit už dříve, ale teprve loni došlo k finálnímu rozhodnutí. Dříve jezdila přes centrum z Černého Mostu na Chodov, od roku 2019 spojuje jen Chodov a Náměstí Republiky. Jejím typickým znakem je, že autobus jede po městě téměř vždy prázdný a proti jejímu konci protestují zástupci vozíčkářů. Ropid už dříve vypočítal, že přeprava jednoho vozíčkáře vyjde v průměru na 900 Kč.

900 Kč za cestujícího. Ropid chce zrušit nejprázdnější linku po Praze

Nezájem o linku souvisí i s tím, jak se postupně stala v Praze MHD z velké části bezbariérová. Současně s koncem linky dojde k rozšíření systému mikrobusů takzvané Bezba dopravy, která je určena pro držitelé průkazů ZTP a ZTP/P. Ti si mohou přepravu objednat. Počet mikrobusů byl navýšen na celkem 43 vozidel). „Byla vyčleněna dvě vozidla, na něž se objednávky budou přijímat až od 12:00 předchozího dne nebo na poslední chvíli v konkrétní den,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Objednávat je možné na telefonním čísle 234 704 572 nebo e-mailem na bezbadoprava@ropid.cz.

Relikt z dob hůře přístupné MHD

Speciální linky pro tělesně postižené vznikly na počátku 90. let jako pomoc pro bezbariérový pohyb po Praze v době, kdy nejezdily žádné nízkopodlažní tramvaje ani autobusy a bezbariérově přístupných stanic metra bylo minimum. První linka v trase Náměstí Republiky – Bryksova (tehdy ještě bez označení, později označená jako I1, nyní H1) vyjela v roce 1992. Později byla prodloužena kolem Jedličkova ústavu až do zastávky Petýrkova na Jižním Městě.

Další linka (I3) byla zavedena v roce 1998 v trase Sídliště Řepy – Florenc – Kobylisy. V roce 2010 byla zavedena třetí, mikrobusová, linka (I2) v trase Jiřího z Poděbrad – Centrum Zahradní Město, která byla krátce poté prodloužena přes Florenc až na Jihozápadní Město a nahradila dosavadní linku I3. Linka I2 (v průběhu přeznačena na H2) byla v roce 2011 zkrácena do trasy Florenc – Centrum Zahradní Město a v roce 2012 byla zrušena úplně. Místo jejího západního úseku byla v roce 2013 opět zavedena linka H3 v trase Florenc – Sídliště Stodůlky a v roce 2015 byla v souvislosti s prodloužením metra do Motola zrušena.

Od té doby zůstává pouze první linka H1, od roku 2019 zkrácená do trasy Náměstí Republiky – Chodov. Na speciálních linkách provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy nejdříve speciálně upravené autobusy Karosa se zdvihací plošinou, následně byly pořízeny nízkopodlažní autobusy Iveco Crossway LE s rozšířenou plochou pro invalidní vozíky a kočárky. Linku I2 (později H2) provozoval nejdříve dopravce Societa s mikrobusy, následně About Me s nízkopodlažními midibusy.

Tagy Bezba doprava Linka H1 PID Pražská integrovaná doprava
33 komentářů