Prázdný autobus přestane jezdit Prahou, speciální linku nahradí Bezba doprava
Autobus Iveco Crossway na lince H1. Foto: Ropid
V systému bude nově už 43 mikrobusů pro přepravu hendikepovaných.
V systému bude nově už 43 mikrobusů pro přepravu hendikepovaných.
Zrušení linky mi otevírá otázku nepříliš dobře vyřešené obsluhy Jedličkova ústavu a okolí. Napadlo mě, že by mohla být vhod autobusová linka z Pražského povstání po Čiklově přes Bělku a po Vnislavově na Výtoň, které by mohlo nabídnout obyvatelům rychlejší spojení k tramvajím do různých směrů. Jako nejjednodušší by mi přišlo prodloužit linku 121, ale nejsem si jistý, jestli by nebyl problém v souběhu s metrem i tramvají.
Nespletl jste si ulice? K čemu by Jedličkárně byl autobus vedený po Čiklově?
Stále si pokládám otázku, jestli by pro linku H1 po celou dobu existence (i dnes již dávno zrušené linky H2 a H3) nebylo přínosem, kdyby byla povolena přeprava pro všechny, tj. ne jen pro vozíčkáře či ZTP apod. Nicméně možná ani to by počet cestujících moc nezvýšilo, protože když s otevřením metra do Motola zrušili linku H2 a nahradili ji vloženými spoji linky 168 v trase Vypich – Kodymova, stejně jezdily ty spoje prázdné, a tak byly po půl roce zrušeny. I když u linky H1 by pro lidi z Chodova a Pankráce byl expres na Náměstí Republiky asi docela… Číst vice »
Vtipné bylo, když se jezdily vozové průzkumy na H1, tak si to invalidé rozkřikli mezi sebou, a během několika hodin se začal autobus plnit, aby jim to nezrušili 🙂 Proto se speciálně na této lince musely dělat průzkumy nárazově, nepravidelně, ne například během jednoho týdne.
Podobně je na tom historická autobusová linka K. Dosud jsem neviděl, že by vezla jakékoliv pasažéry.
Tak ono stovku za projížďku busem,který ještě před pár lety jezdil v běžném provozu (a někde asi ještě jezdí – min. ten Citybusy), by fakt dál jen blázen.. nemluvě o tom,že to jezdí přes nějaké Vidrholce..
U tramvají aspoň máte něco 50+ let starého a sveze vás to centrem..
No a ty retroprovozy zrušili. Na lince 180, co jela kolem nemocnice, a 213, co jela někam do prdelákova (Uhříněves) to asi nebylo vhodné, ale na 207 by se to asi uživilo.
Nicméně provoz této linky Praha nedotuje a v síti PID objednávána není.
Proč Praha/ROPID stejným způsobem nepřistupuje i k Pražskému motoráčku?
H1 fakt objednávalo město? Myslel jsem, ze nějakej svaz vozíčkářů.
V tom případě nechápu smysl, proč tím byla zakázána přeprava „zdravých“
Nebyla zakázána. Ale o ty „vyhlídkové jízdy“ nikdo nestál (ostatně ani mezi lidmi na vozíku).
Byla zakázána. Byla to zvláštní linková doprava, nikoliv veřejná.
Byla to normální linka PID: https://portal.cisjr.cz/Down.aspx?f=pdf/L103001_240629_587357.pdf
A v SPP k tomu není žádné ustanovení, které by omezovalo využití (ono by takové ustanovení bylo nezákonné). Ostatně, v tom autobusu byly i běžné sedačky
Omyl. Tím autobusem jsem jezdil se starším pánem, ještě když jezdila na černý most. Moc hodný starší řidič. Povídal jsem si s ním o práci a všem možném.. občas spal a já seděl v busu a čekal až pojedeme znova. Moc hezké časy. Sám mě několikrát upozorňoval, že autobus je pouze pro invalidy. Že v případě kontroly mohu dostat pokutu a být vykázán z autobusu. Už nevím k čemu jsme dospěli, já jsem jen řekl že jezdím s ním tak třeba by mě mohl nějak krýt…. Ale nemáte pravdu, obyčejná zdravá osoba v tom autobusu neměla co dělat.
Že to říkali řidiči a bylo to zvykové právo neznamená, že to bylo podchycené někde v SPP.
No na jízdním řádu to psáno bylo. Stejně tak jízdní řád historických tramvají je ve stejném formátu jako ostatní linky tramvaji, jenom je tam uveden ceník navíc – čili to by měla být jasná informace.
Výše je uvedený odkaz na jízdní řád, kde je uvedeno, že se linka řídí Tarifem a SPP PID.
Na jízdním řádu na webu DPP také žádná taková poznámka není: https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/289/20240629/289_linka.pdf
Na zastávkových to bylo, na to si pamatuju dobře.
Ta formulace je ovšem velmi obecná. Neříká, že ostatní cestující linku využívat nemohou. A nemá to žádnou oporu v SPP, takže pokuta ani vyloučení z přepravy by se nekonalo, nebylo by na základě čeho. Navíc teda revizoři by nekontrolovali autobus, který jezdí notoricky prázdný.
https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/289/20240629/289_(385_4)T.pdf
Druhou část věty beru, první je z principu zavádějící, jelikož linku neprovozuje soukromý dotace na komerční riziko. Takže přes svůj DPP to Praha samozřejmě dotuje, o to hůře, že taková linka na sebe vydělat nemůže.
Takže málo využívaný speciální autobus nahrazen menšími vozidly z jiného systému a běžnou MHD. Hmm, ještě že nebyl kolejový… 😀
Tak řekněme si na rovinu, že speciální linka pro speciální účel už z definice není MHD (hromadná doprava). Poptávková služba účel splní daleko lépe.
Nevíte jněkdo, jak skončí ten 4502?
Níže dával Kubrt odkaz, podle kterého teď 4502 jezdí v Mykolajivu.
Jaká je vůbec historie těch Iveco autobusů na této lince? Vypadají jako by byly z Brna
Originální pražské vozy
https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=106&vyrobce=Irisbus&ntyp=Crossway&typ=Crossway+LE+12.8M
Šly do Prahy jako nové a tehdy Crossway působil v pražské MHD jako zjevení, ve stejném roce DPP ještě kupoval i vysokopodlažní Karosy. Ty nejlepší busy v Praze jezdily prázdné.
To už měli zrušit dávno, jinak pro pana autora – mikrobus je nesprávný pojem, správně je minibus.
Já měl za to, že jde o jinou velikostní kategorii, a právě ta vozidla bezba dopravy jsou v té menší, čili mikrobusy.
Podle Wikipedie je hlavní rozdíl mezi mikrobusem a minibusem ten, že mikrobus je brán jako osobní vozidlo a k jeho řízení stačí řidičák skupiny B (může tak přepravovat až 8 osob plus řidiče). Bezba doprava jsou tedy opravdu mikrobusy, minibusy jsou to, co jezdí na linkách 146, 153, 194…
Osobním vozidlem je i autobus, dokonce i kloubový.
V Olomouci byla speciální linka (ale byla i pro jiné cestující) 41 zrušena k 31.8.2008. To bylo ve městě NP tramvají 1/6 vozového parku, kloubáků tak 40% a 12m busů polovina stavu. Specialitou té linky, která začínala v roce 1993 s Karosami se zvedací plošinou ve středních dveřích, byl „průvodčí“, aby asistoval při nakládání vozíků (a vydržel až do konce, kdy už tam jezdily SU12).
Mě na téhle lince zaráželo, že tam mají zákaz vstupu nehandicapovaní cestující. Přitom třeba celá rezidenční oblast kolem Jedličkova ústavu má nulové pokrytí MHD a spousta místních by určitě takový rychlý převoz přes Nuselák do centra ráda využila.
Kolikrát bych využil svezení z Bryksovy na metro, když tam ještě nejezdila linka 224 a její předchůdci.
No jo, též jsem záviděl často jen vzduchu, že od náměstí Hrdinů jede kolem nás, zatímco mi od tramvaje ujel 193 a já vystával důlek na další. Anebo od nás k metru, když další bus už „nestíhal“ spoj, který zase stíhal dále po cestě bus o intervalu 20 minut. 🙂 Ale co už, no…
Nebo třeba vynechávání zastávek – Volha, Jarníkova, Kunratice…
Pak to nemá jezdit prázdné.
Oficiálně zakaz možná byl, ale běžné jsem v tom buse viděl sedět 1 normálního cestujícího a jinak vzduch.
Kámoš řidiče na pokec?
Dlouhou dobu byla H1 „přednostně určena pro cestující se sníženou schopností pohybu a orientace“, což je takové neurčité. Před pár lety se to upřesnilo takto: – se sníženou schopností pohybu a orientace; držitele průkazek TP, ZTP nebo ZTP-P; těhotné ženy (včetně jejich doprovodu) – s dětmi do 3 let věku V praxi to nikdy nefungovalo. Když má člověk třeba zrakovou vadu, ale nemá bílou hůl, tak mu bus nezastavil. Když je žena v třetím měsíci a moc to není vidět, bus taky nezastavil. Takže většinu času to fakt jelo úplně prázdné, i když pro některé cestující by linka z Nám.… Číst vice »
Neporušoval potom přepravní podmínky, když ještě zastávky na znamení nebyly?
Souhlas, stačilo by povolit přepravu a pár lidí by přišlo… ale možná někde přidají spoje na jiné lince.
Vzpomínka začínajícího pamětníka: na konečných Bryksova, Sídliště Řepy a Petýrkova byly na přelomu 80. a 90. let postaveny bezbariérové paneláky pro vozíčkáře, které byly na první pohled nápadné jiným provedením lodžií.
Praha má své prázdné Háčko, Liberec autobus na Ještěd s obsazeností 2-5 ks, jak prozradila nedávná reportáž.
Dva až pět je slušné. Nula až dva by asi tak odpovídalo.
Jak to bude organizované? Nestačí mít mikrobusy, je potřeba k nim mít také (v pohotovosti) řidiče. Nejspíš ne všech 43 najednou, ale i tak jde o desítky. Budou většinu dne sedět a čekat na objednávku? Nebo budou součástí „operativní zálohy“ a vyjedou případně (s běžným busem) např. jako náhrada za běžnou linku či metro? Řidičů je totiž obecně nedostatek (jak se občas dočteme na webu).
Ale stačí jim na to béčko a takových řidičů je výrazně víc. Jasně že tam nebudou celou dobu sedět v plném počtu ve směnách na zadku, očekával bych nějaký překryv s běžnými taxíky.
Profesák není potřeba?
Mikrobusy provozuje vysoutěžená speciální firma, ne DPP.
Řidičů s béčkem je 6.5 mio…
O něco méně, ale jestli se jim chce jezdit do Prahy a po Praze a riskovat napadení agresivním … i zranění převáženého nemohoucího.
Tato služba již 2 roky v nové podobě existuje, aktuálně má 39 vozidel a přepraví přes 350 lidí denně. ROPID zřídil samostatný dispečink, kam směřují objednávky. Většina je dlouhodobých a vozidla mají pak naplánované podle objednávek celé dny. Nyní budou i vozidla vyčleněná na operativní objednávky. V zásadě je ta služba nesmírně vytížená a jezdí vše, co má kola a ruce. Výhodou jsou skutečně dodávky a tudíž řidiči bez profesáků. V květnu rostl počet vozidel z 35 na 39, nyní roste z 39 na 43. Jezdí se také za hranice Prahy do Středočeského kraje. Službu zajišťují 2 soukromé subjekty vysoutěžené… Číst vice »
Jak je v článku, všechny autobusy jsou dnes nízkopodlažní, tramvají je nízkopodlažních dvě třetiny (počítají se i wany a KT8). Taková linka je fakt pak relikt minulosti.
Ty bezbariérový linky, jen pro handicapované mi přijdou už trochu zastaralé – jezdit 12m autobusem. Kde co v Praze už bezbariérového je a je lepší to zkombinovat s těmi bezba mikrobusy. Lepší než mít ve městě takovouhle málo vytíženou potvoru.
Ale sám sníženou pohyblivost nemám, tak ti kterým je to určeno, to možná vidí jinak.
On může být problém, že se do toho busu nelezou když je jich víc, jak nahrazovali u ČM linku H1, že midibus 224 bude stačit, namísto nasazení standardního.